Neerslag ijzer(|||)hydroxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 24

Neerslag ijzer(|||)hydroxide

VRAAG3

Dit is een complexe oefening en ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen. Alle hulp zou welkom zijn.

Sterk ijzerhoudend grondwater wordt voor drinkwaterbereiding behandeld door de redelijk oplosbare ijzer(II)verbindingen na oxidatie neer te slaan als Fe(OH)3 en deze roest weg te filteren met zandfilter.

a) Hoeveel Fe3+ blijft er achter in zuiver water, dat in evenwicht is met de roestneerslag?

(* Let op met de eigendissociatie van water!)

(* Tip: Het oplossen van de vierkantsvergelijking wordt zeer eenvoudig door toepassen van de benadering

;) (1+ α) = 1+1/2*α voor kleine waarden van α

Nu wordt onderzocht of deze roestneerslag niet kan gebruikt worden om fosfaat-ionen ( afkomstig van detergenten en sanitaire installaties) uit afvalwater te verwijderen door een concurrerende neerslagreactie tot FePO4.

b) Bereken het percentage aan fosfaat-ionen dat men zo kan neerslaan, indien men water met daarin een oorspronkelijke concentratie van 1,00*10^-5M fosfaat-ionen in evenwicht laat komen met een voldoende hoeveelheid roestneerslag bij een constante pH=7. Bij deze pH bestaat ze inderdaad een neerslag van beide Fe-verbindingen.

Bereken ook alle evenwichtsconcentraties in water.

(* bij deze berekening mag het basische karakter van H2PO4- en HPO42- in eerste instantie verwaarloosd worden. Mag dat ook voor PO43- ??)

(* om de fosfaatverwijdering in rekening te brengen kan men best de twee neerslagreacties in één enkele reactie combineren)

(* de hoeveelheid fosfaat die neerslaat is de oorspronkelijke hoeveelheid min de wateroplosbare vormen PO43-, H2PO4-, HPO42- en H3PO4. Hoeveel % van de oorspronkelijke hoeveelheid is dan neergeslagen?)

Gegevens :

Ks](Fe(OH)3) = 6,1*10^-35

Ks(FePO4) = 9,9*10^-29

Ka(H3PO4) = 7,5*10^-3

Ka(H2PO4-) = 6,2*10^-8

Ka(HPO42-) = 3,6*10^-13

Ik heb het als volgt aangepakt:

Fe(OH)3 ---> Fe3+ + 3OH-

-Y
+y en +3y+x
2H2O ---> H3O+ + OH-

-x
+x en x+3y
Hieruit kan ik dan mbv Ks en Kw x en y berekenen.

Is dit al juist?

voor deel b weel ik niet juist welke reacties er allemaal optreden en in welke concentraties de stoffen voorkomen. Zou iemand me daarmee kunnen helpen?

Alvat bedankt!

Sander

Reageer