Enzymkinetiek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Enzymkinetiek

Hallo,

Ik zoek een manier om experimenteel te bepalen of je met een competitieve inhibitor te maken hebt .

Je moet dus alles experimenteel bepalen en hebt vooraf geen gegevens zoals Km waarde

Hoe doe je dat het best ?

Ik dacht via een Lineweaver burk plot want dan zie je heel gemakkelijk het verschil tussen een competitieve, niet competitieve of oncompetitieve inhibitor , maar hoe bepaal je dan V?

Re: Enzymkinetiek

Je kan ok de gegevens van de verandering van concentratie met tijd in grafiek zetten en daarvan kan je makkelijk bepalen welke sort inhibitie het is.

Berichten: 2

Re: Enzymkinetiek

Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de reactie die je wilt volgen. Je moet op een bepaalde manier de product of substraat concentratie kunnen bijhouden. Op die manier kan je omzettingssnelheid snelheid berekenen per enzym concentratie (ik ga er even van uit dat het om een enzym gaat die een biochemische reactie katalyseert) of de "unit".

In dit geval is het niet de exacte enzym concentratie niet echt belangrijk aangezien je niet geïnteresseerd bent in de kinetische eigenschappen van je enzym maar alleen het type inhibitie. Dus dan krijg je een V met het soort eenheid "concentratie verandering per enzym volume" ("ug/s/ul" oid) of alleen concentratie verandering als je het enzym volume constant houd. Dan zet je de inverse daarvan uit tegen de inverse van de substraat concentratie en krijg je je Lineweaver-burk plot. (en dan maar hopen dat je geen last hebt van substraat of product inhibitie)

Nog ff een ps; het moeilijke punt is dus de concentratie verandering bijhouden, als je geluk hebt heeft je substraat of product een kleur en kan je de kleurverandering bijhouden in een fotospectrometer, anders moet je een assay hebben die werkt. Heb je dit allemaal niet dan wordt het allemaal een stuk minder makkelijk

Reageer