Spankracht touw

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Spankracht touw

[attachment=6170:massatouw.jpg]De vraag is simpel: Wat is de spankracht in het touw?

Ik dacht dat je het tegengewicht kon beschouwen als een haak in de muur waar het andere gewicht aanhing. Hier is het alsof er een gewicht met massa "m" aan een haak hing aan het touw. En de spankracht is dan Fs = m.g .

Maar dit was blijkbaar fout. Maar ik vind maar niet wat...
Bijlagen
massatouw.jpg
massatouw.jpg (11.74 KiB) 471 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spankracht touw

De spankracht is hier gewoon m·g.

Wat doet je denken dat dat niet zo is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: Spankracht touw

Ik was de vraag ergens tegengekomen en ik had m.g geantwoord, en dat was fout stond er. Misschien heb ik dan verkeerd gekeken?

Nuja oke, nu weet ik het antwoord zeker!

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Spankracht touw

Het hele gedoe rond spankrachten is niet zo intuïtief.

Er werken twee krachten, elk m·g, die elk in een tegengestelde richting aan het touw trekken, zodat men al gauw meent dat het touw een spankracht van 2x m·g moet leveren.

Gek genoeg, hang het blokje aan een haak aan het plafond en iedereen is het er over eens dat de spankracht 1x m·g is. Dat de haak aan het plafond onvermijdelijk een kracht van 1x m·g naar boven uitoefent (anders zou de boel naar beneden sodemieteren), zodat de situatie eigenlijk gelijk is aan het katrolletjesgeval hierboven, is dan kennelijk niet zo zichtbaar.

Hoe dan ook, het eerste sprietsje touw boven het linker gewichtje moet een kracht van 1x m·g naar boven leveren om te voorkomen dat het linkerblokje gaat versnellen. Dat sprietsje touw trekt dus naar beneden aan het tweede sprietsje touw erboven, ook weer met 1x m·g. Enzovoort enzovoort het hele touw door, totdat uiteindelijk het laatste sprietsje touw door iets anders( in het katrolgeval het rechtse blokje, in het plafondgeval de plafondhaak) in evenwicht wordt gehouden.

Doorheen héél het touw dus een spankracht van 1x m·g. Niet meer, niet minder.

Touwen, kettingen, staven, niks meer dan een doorgeefluik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer