Redox jood

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 95

Redox jood

Komende week start ik met mijn herexamens dus momenteel ben ik volop bezig met alles te herhalen van chemie. Ik wil niet onnodig verschillende topics te openen (tenzij dit echt wel moet van de mod's) , daarom zal ik mijn vra(a)g(en) op deze topic stellen. Ik zit aan REDOX-reacties en ik begrijp ongeveer hoe het werkt, er is wel een uitzondering die ik niet weet op te lossen:
\(IO_3 + I^- \rightarrow I_2\)
\(6H^+ + IO_3^- + I^- \rightarrow I_2 + 3H_2O\)
\(4e^- + 6H^+ + IO_3^- + I^- \rightarrow I_2 + 3H_2O\)
Ik weet hier niet hoe je 2 halfreacties kan maken, voor de rest denk ik wel dat alles met elkaar klopt (behalve dan de elektronen).

Peace
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Redox jood

Ik wil niet onnodig verschillende topics te openen (tenzij dit echt wel moet van de mod's) ,
Nou ja, móeten, maar de bijsluiter vraagt niet voor niks:,
EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen),


en schaden doet het in geen geval.

Overigens, voor het typen van reactievergelijkingen hebben we sinds een tijdje de chem-tags, kan soms handiger zijn dan LaTeX.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Redox jood

Ik neem aan dat gegeven is dat het om een reactie gaat tussen jodaat (IO3-) en jodide (I-), waarbij jodium (I2) ontstaat.

In dit geval is er maar 1 reactieproduct. Kennelijk vormen jodaat en jodide dus beide een redoxkoppel met jodium.

Om de halfreacties op te stellen moet je je eerst afvragen wat de oxidator is, en wat de reductor. Vervolgens stel je de halfreacties voor beide koppels op. Bij beide halfreacties komt er dus I2 aan de rechterkant van de pijl. Het opstellen doe je volgens de regels die je zo te zien wel aardig in de vingers hebt.

Daarna is het, net als anders, een kwestie van optellen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 95

Re: Redox jood

Stel dat je die reactie op einde op basisch milieu moet uitvoeren, dan is mijn reactie niet in balans.

6H+ + IO3- + I- Afbeelding I2 + 3H2

Als je 6OH-om de zuur te neutraliseren krijg je dan

4e- + 3H2O + IO3- + I- Afbeelding I2

weet eigenlijk niet wat ik fout heb gedaan ...
De bron van kennis is waarheden niet toe te schrijven aan het toeval. - Hamza Ibn Abu Musa

Reageer