Post-ssri sexual dysfunction

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Post-ssri sexual dysfunction

Heeft hier iemand een idee hoe dit te behandelen is?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Post_SSRI_sexual_dysfunction

Berichten: 5

Re: Post-ssri sexual dysfunction


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Post-ssri sexual dysfunction

In de link die je zelf opgeeft staat ook een stuk over de behandeling.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Post-ssri sexual dysfunction

Dat klopt, maar ik wil er met andere mensen over Brainstormen.

Berichten: 1.116

Re: Post-ssri sexual dysfunction

Zoals je wellicht zelf ook kunt vinden berust de werking van SSRI's op het remmen van de re-uptake van de serotonine. Ze zijn bijna het zelfde als de SNRI's alleen zouden ze volledig selectief serotonine remmen. Het probleem is echter dat het iets is wat in hersenen afspeelt en wat dus übermoeilijk te meten is.

De seksuele dysfunctie kan verklaard worden door het overmatige effect van serotonine. Je zorgt namelijk dat serotonine niet opgenomen wordt, deze heeft invloed op o.a. de zin in seks en de tijd tot aan ejaculatie (hoe meer serotonine, hoe langer). Vandaar dat SSRI's ook daarvoor als behandeling kunnen dienen. Het vervelende is echter dat wanneer je SSRI's gebruikt, je krijgt dat het lichaam zich gaat aanpassen en meer serotonine gaat maken om de voorraad die elke keer zo snel op wordt gemaakt door de SSRI's aan te vullen. Hierdoor heb je dat wanneer je stopt met een SSRI het effect er van nog een poos blijft naijlen (waardoor je bij switch van antidepressivum vaak ook ziet dat dit geleidelijk omgezet wordt of eerst uitgeslopen (wash out) wordt, om het serotoninesyndroom te voorkomen).

Het is nog lang niet zeker natuurlijk dat het een werkelijke aandoening is die PSSD. Persoonlijk vermoed ik gezien het voorkomen dat het gewoon psychisch effect is/gewenning. Maar als er iets zou moeten helpen verwacht ik het van de serotonine-antagonisten zoals bijvoorbeeld oxatomide, cyproheptadine, alimemazine en mogelijk de 5-HT3 receptor antagonisten (al moet het wel doordringen tot in de hersenen en weet ik niet of het door 5HT3-receptoren gemediëerd wordt).

Overigens krijg ik het gevoel uit de vraagstelling dat dit een persoonlijk probleem is of een probleem wat in de nabije omgeving speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Post-ssri sexual dysfunction

Ik wil ook nog even benadrukken wat JWvdVeer schreef:
...Het is nog lang niet zeker natuurlijk dat het een werkelijke aandoening is die PSSD. Persoonlijk vermoed ik gezien het voorkomen dat het gewoon psychisch effect is/gewenning....
Ik denk dat er, zoals hierboven én in het artikel al werd aangehaald, er sowieso geen twijfel meer is over het feit dat SSRI's de seksualiteit kan remmen, tijdens de periode dat men SSRI's inneemt.

Het is echter ook belangrijk om je te realiseren dat SSRI's vooral worden voorgeschreven voor depressies (en angststoornissen). Eén van de typische kenmerken van een depressie is ook een verminderde zin in seks. Het is vaak zelfs één van de eerste typische kenmerken die optreedt, bij die aandoening. Als de SSRI's gestopt worden (of andere therapieën tegen depressie worden stopgezet), dan gebeurt het vaak dat mensen vroeg of laat terug hervallen in een depressie. En dat kan er dan toe leiden dat men weinig zin heeft in seks. Of anderzijds gebeurt het ook wel vaker dat mensen in feite nog onvoldoende hersteld zijn van hun depressie (partiële respons) en dus eigenlijk hun medicatie te vroeg stopzetten of dat er beter voor een andere behandeling wordt gekeken. Of nog, sommigen reageren gewoonweg niet op die welbepaalde medicatie, ze helpt dus niet en ook dan blijven mensen klachten behouden.

Met andere woorden, als iemand een behandeling met SSRI's beëindigd heeft én die persoon blijft klagen van een verminderde zin in seks, dan moet je zeker ook in jouw differentieel diagnose overwegen dat die persoon nog steeds/ terug depressief is, zeker als ook andere tekens daarop wijzen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 1

Re: Post-ssri sexual dysfunction

Hypothesen... van mij is:

Lokaal verhoogde hoeveelheid serotonine moet verwijderd worden om het biologisch evenwicht in stand te houden. Dit gebeurt dan door MAO-enzymen. De afbraak-producten van deze MAO-enzymen zijn echter krachtige oxydanten/vrije radicalen die de zenuwen aantasten.

Doordat er meer serotonine afgegeven wordt dan verwacht, constateert de zenuwcel dat deze defect is en gaat over tot apoptose.

Doordat de zenuwcellen zich gaan aanpassen en dit mogelijks permanent is door gen-veranderingen, onstaan abnormale situaties in de serotonine huishouding. Verminderde synthese, afgifte en gevoeligheid is bv een gevolg.

SSRI’s veroorzaken op korte termijn verhoogde serotonine-afgifte, maar op lange termijn veroor zaken ze juist het omgekeerde.

Wat denkt de rest?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Post-ssri sexual dysfunction

... SSRI’s veroorzaken op korte termijn verhoogde serotonine-afgifte, maar op lange termijn veroor zaken ze juist het omgekeerde. ...
Dat zou betekenen dat iemand die een lange tijd SSRI's neemt na een tijd in een zware chronische depressie terecht komt, enkel en alleen door z'n SSRI's. Naar mijn weten wordt dit niet ondersteund door de huidige stand van zaken in de wetenschappen. Integendeel, tot nu toe stelt een consensus nog steeds dat na meerdere recidieven van depressie er best langdurig SSRI's worden geslikt...

Maar misschien ben ik onvoldoende op de hoogte van de heel recente visies?

Ik denk dat je jouw hypothese, als er iets van aan is, dan toch voor een deel zou moeten kunnen onderbouwen door deftig wetenschappelijk onderzoek (meta-analyses, reviews,...) dat erop wijst dat SSRI's op langere termijn leiden tot verlies van serotoninerge neuronen. Kan je literatuur in die richting terugvinden?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer