Springen naar inhoud

Post-ssri sexual dysfunction


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Utrecht28

    Utrecht28


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 13:06

Heeft hier iemand een idee hoe dit te behandelen is?

http://nl.wikipedia....ual_dysfunction

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Utrecht28

    Utrecht28


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 13:27

Deze link is wat uitgebreider http://en.wikipedia....ual_dysfunction

#3

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 13:31

In de link die je zelf opgeeft staat ook een stuk over de behandeling.
"Meep meep meep." Beaker

#4

Utrecht28

    Utrecht28


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 13:42

Dat klopt, maar ik wil er met andere mensen over Brainstormen.

#5

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 18:47

Zoals je wellicht zelf ook kunt vinden berust de werking van SSRI's op het remmen van de re-uptake van de serotonine. Ze zijn bijna het zelfde als de SNRI's alleen zouden ze volledig selectief serotonine remmen. Het probleem is echter dat het iets is wat in hersenen afspeelt en wat dus Łbermoeilijk te meten is.

De seksuele dysfunctie kan verklaard worden door het overmatige effect van serotonine. Je zorgt namelijk dat serotonine niet opgenomen wordt, deze heeft invloed op o.a. de zin in seks en de tijd tot aan ejaculatie (hoe meer serotonine, hoe langer). Vandaar dat SSRI's ook daarvoor als behandeling kunnen dienen. Het vervelende is echter dat wanneer je SSRI's gebruikt, je krijgt dat het lichaam zich gaat aanpassen en meer serotonine gaat maken om de voorraad die elke keer zo snel op wordt gemaakt door de SSRI's aan te vullen. Hierdoor heb je dat wanneer je stopt met een SSRI het effect er van nog een poos blijft naijlen (waardoor je bij switch van antidepressivum vaak ook ziet dat dit geleidelijk omgezet wordt of eerst uitgeslopen (wash out) wordt, om het serotoninesyndroom te voorkomen).

Het is nog lang niet zeker natuurlijk dat het een werkelijke aandoening is die PSSD. Persoonlijk vermoed ik gezien het voorkomen dat het gewoon psychisch effect is/gewenning. Maar als er iets zou moeten helpen verwacht ik het van de serotonine-antagonisten zoals bijvoorbeeld oxatomide, cyproheptadine, alimemazine en mogelijk de 5-HT3 receptor antagonisten (al moet het wel doordringen tot in de hersenen en weet ik niet of het door 5HT3-receptoren gemediŽerd wordt).

Overigens krijg ik het gevoel uit de vraagstelling dat dit een persoonlijk probleem is of een probleem wat in de nabije omgeving speelt.

#6

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 23:04

Ik wil ook nog even benadrukken wat JWvdVeer schreef:

...Het is nog lang niet zeker natuurlijk dat het een werkelijke aandoening is die PSSD. Persoonlijk vermoed ik gezien het voorkomen dat het gewoon psychisch effect is/gewenning....

Ik denk dat er, zoals hierboven ťn in het artikel al werd aangehaald, er sowieso geen twijfel meer is over het feit dat SSRI's de seksualiteit kan remmen, tijdens de periode dat men SSRI's inneemt.
Het is echter ook belangrijk om je te realiseren dat SSRI's vooral worden voorgeschreven voor depressies (en angststoornissen). Eťn van de typische kenmerken van een depressie is ook een verminderde zin in seks. Het is vaak zelfs ťťn van de eerste typische kenmerken die optreedt, bij die aandoening. Als de SSRI's gestopt worden (of andere therapieŽn tegen depressie worden stopgezet), dan gebeurt het vaak dat mensen vroeg of laat terug hervallen in een depressie. En dat kan er dan toe leiden dat men weinig zin heeft in seks. Of anderzijds gebeurt het ook wel vaker dat mensen in feite nog onvoldoende hersteld zijn van hun depressie (partiŽle respons) en dus eigenlijk hun medicatie te vroeg stopzetten of dat er beter voor een andere behandeling wordt gekeken. Of nog, sommigen reageren gewoonweg niet op die welbepaalde medicatie, ze helpt dus niet en ook dan blijven mensen klachten behouden.

Met andere woorden, als iemand een behandeling met SSRI's beŽindigd heeft ťn die persoon blijft klagen van een verminderde zin in seks, dan moet je zeker ook in jouw differentieel diagnose overwegen dat die persoon nog steeds/ terug depressief is, zeker als ook andere tekens daarop wijzen.

Dido

Veranderd door Dido, 19 augustus 2010 - 23:06

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#7

chantal27

    chantal27


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 december 2011 - 20:19

Hypothesen... van mij is:

Lokaal verhoogde hoeveelheid serotonine moet verwijderd worden om het biologisch evenwicht in stand te houden. Dit gebeurt dan door MAO-enzymen. De afbraak-producten van deze MAO-enzymen zijn echter krachtige oxydanten/vrije radicalen die de zenuwen aantasten.
Doordat er meer serotonine afgegeven wordt dan verwacht, constateert de zenuwcel dat deze defect is en gaat over tot apoptose.
Doordat de zenuwcellen zich gaan aanpassen en dit mogelijks permanent is door gen-veranderingen, onstaan abnormale situaties in de serotonine huishouding. Verminderde synthese, afgifte en gevoeligheid is bv een gevolg.
SSRIís veroorzaken op korte termijn verhoogde serotonine-afgifte, maar op lange termijn veroor zaken ze juist het omgekeerde.

Wat denkt de rest?

#8

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 december 2011 - 16:10

... SSRI’s veroorzaken op korte termijn verhoogde serotonine-afgifte, maar op lange termijn veroor zaken ze juist het omgekeerde. ...

Dat zou betekenen dat iemand die een lange tijd SSRI's neemt na een tijd in een zware chronische depressie terecht komt, enkel en alleen door z'n SSRI's. Naar mijn weten wordt dit niet ondersteund door de huidige stand van zaken in de wetenschappen. Integendeel, tot nu toe stelt een consensus nog steeds dat na meerdere recidieven van depressie er best langdurig SSRI's worden geslikt...
Maar misschien ben ik onvoldoende op de hoogte van de heel recente visies?

Ik denk dat je jouw hypothese, als er iets van aan is, dan toch voor een deel zou moeten kunnen onderbouwen door deftig wetenschappelijk onderzoek (meta-analyses, reviews,...) dat erop wijst dat SSRI's op langere termijn leiden tot verlies van serotoninerge neuronen. Kan je literatuur in die richting terugvinden?

Dido

Veranderd door Dido, 30 december 2011 - 16:12

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures