[Biologie] opbouw van DNA

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Biologie] opbouw van DNA

hej mensjes,

ik heb binnekort een presentatie en een deel daarvan gaat over de opbouw van DNA. Nu wou ik vragen of er iemand mij dit maby zou kunnen uitleggen. Maar dat niet heel globaal, wat je uitlegt aan iemand die er niks vanaf weet, maar meer diepgaand. Of als iemand een site weet die dit goed uitlegt zou ik die graag wille weten,

Wie helpt mij?? alvast bedankt...


Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Biologie] opbouw van DNA

DNA is de afkorting van Desoxiribonucleid acid.

Het is basaal opgebouwd uit 3 verschillende delen.

Een fosfaat groep, een suiker groep en een base. De fosfaat groep en de suikergroep vormen de ruggegraat van het DNA. Elke base vormt een paar met een andere base. Deze zitten als de spotten van een ladder in het DNA.

DNA is zeer sterk opgerold. In 1 cel zit genoeg DNA materiaal om een streng te maken die 2 meter lang is (mits het DNA helemaal wordt uitgerold). Tevens is het zo dat wanneer men al het DNA van 1 mens achter elkaar zou leggen (helemaal uitgerold natuurlijk) dan heeft men een lengte die 5 keer naar de zon en terug zou gaan.

Mocht je meer informatie willen hebben dan kan je dat altijd vragen.

Nog een tip: ik neem aan dat je geen specifiek biologische opleiding volgt (dan wist je namelijk wel wat van DNA) dus het publiek is automatisch ook een leek op dit gebied. Dreun niet te veel informatie op. Hoe de hele replicatie van het DNA en het centrale dogma in zijn werk gaan zijn heel leuk, echter dit gaat veel en VEEL te ver op de stof in.

Welke opleiding doe je?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: [Biologie] opbouw van DNA

dat 'oprollen' van DNA komt door de zogenaamde histoneiwitten en onderdelen genaamd nucleosomen. Dit zijn stukjes DNA, linker-DNA genaamd, die gewonden zijn om een nucleosoom core particle waardoor dus het DNA in een zeer kleine ruimte opgeslagen kan worden, de nucleus.

Reageer