Springen naar inhoud

2 vragen ivm gelijkstroom & wisselstroom

• Log in om te kunnen reageren

aprichest

aprichest

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 13:58

Hallo, ik heb een vakantietaak met 100 vragen ofso en er zijn 2 vraagjes die ik niet kan oplossen.

De eerste vraag die ik niet goed weet is:
"Waarom is voor gloeilampen die gevoed worden met wisselspanning een frequentie kleiner dan 50Hz niet bruikbaar?"

Ik dacht eerst dat het antwoord zou zijn; omdat een frequentie lager dan 50Hz ervoor zou zorgen dat het flikkeren zichtbaar wordt van de polarisatieverandering..
maar ik heb hier mijn twijfels over.

De tweede vraag is:
"De effectieve waade wordt voorgesteld door dezelfde symbolen als in gelijkstroom, is dit logisch? Verklaar."
Hier heb ik eigenlijk niet echt een idee over. Ik heb het opgezocht maar vond nergens een verband ofso?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast bedankt ;).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 14:08

Je verklaring voor de eerste vraag is juist. bij een lagere frequentie wordt het flikkeren zichtbaar.

Bij wisselspanningen en -stromen wordt met de effectieve waarde gewerkt, omdat je dan in berekeningen aan het juiste vermogen komt.
Dat is ook de achtergrond van het woord effectief: dat is de waarde die hetzelfde vermogenseffect heeft als een gelijkspanning/-stroom van dezelfde waarde.

mcs51mc

mcs51mc

• >250 berichten
  • 470 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2010 - 16:29

edit: sorry was fout ;)

Veranderd door mcs51mc, 19 augustus 2010 - 16:31

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures