Bepalen dikte van rvs balken voor frame.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Bepalen dikte van rvs balken voor frame.

Hallo beste mensen,

Ik zit met een nogal groot mechanisch probleem.

Ik ben bezig aan een project, en ik heb een frame opgemaakt in gedachte. maar nu zit ik met het probleem dat ik geen idee heb hoe ik moet beginnen om de dikte te bepalen van de balken van het frame. Ik zou vierkant rvs profiel willen gebruiken, maar zouden jullie mij op weg kunnen helpen,en mij kunnen zeggen op welke manier ik hieraan kan beginnen om de dikte te bepalen van de balken. Ik zou 1 dikte voor heel het frame willen gebruiken (als dit mogelijk is)

Ik heb even een schets gemaakt om het allemaal te verduidelijken (excuses voor de slechte kwaliteit)

ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Dank bij voorbaat
tekening__frame.jpg
tekening__frame.jpg (241.28 KiB) 424 keer bekeken
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere.

Berichten: 119

Re: Bepalen dikte van rvs balken voor frame.

Wat voor een voorkennis van mechanica heb je?

Aan de tekeningen te zien weet je toch wel het nodige van krachten.

Je begint bij het begin en dat is een vrijlichaamsschema opstellen.

Vervolgens ga je het per onderdeel van het frame bepalen.

Vervolgens kan je sterkte berekeningen uitvoeren en materiaal en dikte bepalen.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 4.502

Re: Bepalen dikte van rvs balken voor frame.

De schets laat een profiel zien,dat wrs.alleen uit een brede staalplaat van ca.300-400 cm gefabriceerd is gedacht en waaraan een belasting wordt uitgeoefend met 1 of 2 hydr.zuigers en die kracht wordt doorgegeven op een grote vloeistoftank.

En waar zijn die hydr.cilinders aan bevestigd;het lijkt me een tank die om zijn cil.middelpunt een heen-en weer beweging moet maken om mogelijk ingeladen producten te schudden,drogen/zeven ed.

Heel globaal zou ik dat profiel vervangen door 2 naast elkaar en gekoppelde kokerprofielen waarop op elke koker 1 zuiger en 1 ophangpunt is bevestigd.De dwarskoppelingen moeten zodanig zijn,dat er geen wringing kan optreden.

Waarom begin je met zo'n complex profiel met allerlei profielmaten,het lijkt me geen eigen bedacht iets,doch eerder iets wat je hebt gezien en kunt gebruiken;dit zou erop wijzen dat het een profiel is dat aan jouw eisen zou voldoen,maar dat het je eenvoudiger lijkt om een rechthoekige koker te gebruiken.

Als dat het geval is zou je kunnen pogen-met wel mechanicakennis- om de I- en W-waarde te bepalen van dat complexe profiel te berekenen en dan in een tabellenboekje te vergeliojkken met een gangbaar rechth.profiel.

Reageer