Elektrische velden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Elektrische velden

Beste mensen,

Ik ben me aan het voorbereiden voor een toelatingstest in Belgie. Maar ik snap vraag negen van deze link niet: http://toelatingsexamen.110mb.com/fysica/fysica2001.pdf

Het antwoord is is d want je moet 60 mT delen door drie omdat de afstand 3x zo groot wordt. klinkt logisch maar ik snap het niet want alleen de afstand van L1 wordt 3x zo groot en niet L2. Ik dacht dus aan 40( 30/3 +30) Maar dat is fout. kan iemand me helpen?

Bvd!

Isabelle

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Elektrische velden

Het punt bevindt zich nog steeds rechts van L1, dus het zal een invloed in dezelfde richting ondervinden, maar kleiner met een factor 3 omdat het ook 3x verder is als in A.

Het punt bevindt zich nu wel aan de andere kant van L2, heeft dat een invloed op het geïnduceerde veld?

Berichten: 47

Re: Elektrische velden

niet dat ik weet..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Elektrische velden

niet dat ik weet..
De magnetische inductie is eigenlijk een vector. Dus die werkt in een bepaalde richting. Punt B bevindt zich aan de andere kant van L2 en het magnetisch veld dat volgens de rechterhandregel bepaald wordt, zal dus ook de andere kant op wijzen.

Je hebt dus hetzelfde effect van L1, maar 3x kleiner en dan nog hetzelfde effect van L1, maar naar de andere kant.

30/3 - 30 = -20, je hebt dus een inductie van 20mT, maar in de tegengestelde richting als in punt A.

Berichten: 47

Re: Elektrische velden

oke maar wat mij dan niet duidelijk is: Volgens de rechterhand regel draaien de veldlijnen inderdaad van b weg maar dat maakt toch niets uit omdat de veldlijnen een rondje maken om de stroomdraad heen? link van l2 zijn toch net zo goed veldlijnen en dus magnetische inductie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Elektrische velden

oke maar wat mij dan niet duidelijk is: Volgens de rechterhand regel draaien de veldlijnen inderdaad van b weg maar dat maakt toch niets uit omdat de veldlijnen een rondje maken om de stroomdraad heen?
Ja de veldlijnen maken inderdaad een rondje, maar dat rondje heeft een bepaalde richting. En de magnetische inductie B is eigenlijk een vector. Die vector raakt telkens aan de veldlijn. En hij wijst in de draairichting. Als je dat even tekent voor de situatie links en rechts dan heb je aan de ene kant een pijl naar boven en aan de andere een pijl naar beneden, alletwee even groot.

Hier is een tekening.

Afbeelding

Bron: ik kwam ze toevallig tegen in dit topic ;)

Berichten: 47

Re: Elektrische velden

ach ja, dat komt me bekend voor. Bedankt!!

Reageer