Versnelling van puntmassa

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Versnelling van puntmassa

Hallo, ik ben bezig met de volgende opgave en volgens mij doe ik het goed alleen kom ik niet uit op een van de moglijke antwoorden. deze is de opgave:

een puntmassa van 17.3kg is onderworpen aan twee even grote krachten van 10N die onderling een hoek van 60graden maken( dus een horizontale kracht en dan een even grote kracht in een hoek van 60)

de versnelling van de massa bedraagt dan na 3.0s:

1.16 m/s^2

1,00

0.58

0.82

wat ik heb gedaan is de horizontale component van de tweede kracht bepalen en dat dan optellen op die 10N en dan f=ma toepassen alleen dan kom ik 0.87 uit ofzo. moet ik misschien ook iets met die gegeven 3s doen??

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnelling van puntmassa

wat ik heb gedaan is de horizontale component van de tweede kracht bepalen en dat dan optellen op die 10N en dan f=ma toepassen alleen dan kom ik 0.87 uit ofzo. moet ik misschien ook iets met die gegeven 3s doen??


Je idee is goed, je hebt die 3s inderdaad niet nodig. Maar je totale kracht klopt niet. Als je hier moeite mee hebt moet je eens een tekening maken.

Berichten: 188

Re: Versnelling van puntmassa

heb ik al gedaan ;) . wat bedoel je met de totale kracht. als ik cos60 doe dan krijg ik voor de horizontale component 5N en dat wordt dan 15N wat moet ik dan daarvan aftrekken? ik zie niet dat er een andere kracht is in tegengestelde richting en de verticale component heeft volgens mij geen invloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnelling van puntmassa

Maak eens een tekening en upload die hier via het bijlagensysteem.

Teken de puntmassa, de 2 krachten die aangrijpen en de resulterende kracht.

Als je dan ook nog wat hoeken kan aanduiden zou je het moeten zien.

Berichten: 188

Re: Versnelling van puntmassa

sorry dat ik geen tekening bijzet, maar zit op een mac en is een beetje lastig om te gaan tekenen, ik heb t trouwens wel door, nu heb ik 1,00 m/s^2 als antwoord. ik heb alleen nog een vraagje. deze keer heb ik het gedaan door kop aan start te doen met de 2 krachten en dan de hoeken uitzoeken en de resulterende berekenen, mijn vraag is wat was eigenlijk fout aan wat ik eerst deed, dus hoe zou ik op die manier op hetzelfde kunnen uitkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnelling van puntmassa

Ik heb een tekening gemaakt. De blauwe vector is de juiste vectoriële optelling van die krachten. De rode vector is wat je eerst deed. Je hebt toen enkel de horizontale component opgeteld.
krachten.jpg
krachten.jpg (13.74 KiB) 158 keer bekeken

Reageer