Buffers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Buffers

Hey,

Ik loop vast bij vraag 4 van:

http://toelatingsexamen.110mb.com/scheikunde/schei2000.pdf

De pH is volgens mijn berekening 13 :S.

0,1 mol/l base => pOH = 1 --->pH = 14 - 1 = 13

Je hebt 0,01 mol base,, dus je hebt 0,01 mol zuur nodig tot aan de draaiing bij grafiek.

Bij 1 mol/L zuur is dat 1 mL zuur.

Maar zon grafiek staat er niet eens tussen...

Antwoord is trouwens A.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Buffers

De pH is volgens mijn berekening 13 :S.

0,1 mol/l base => pOH = 1 --->pH = 14 - 1 = 13
Fout, want NaHCO3 is een zwakke base. Die pKz waarde is niet voor niets gegeven.
Je hebt 0,01 mol base,, dus je hebt 0,01 mol zuur nodig tot aan de draaiing bij grafiek.
Correct.
Bij 1 mol/L zuur is dat 1 mL zuur.
Fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 74

Re: Buffers

Oke,, nu heb ik dan ff een andere methode:

pH = 14 - (pKz - concentratie zuur - concentratie base ) = 14 - ( 6,2 - 0,1 - 1) = 8,9

Dit getal komt wel overeen met de grafiek, maar ik weet niet of je deze formule mag gebruiken.

Hoeveelheid ml zuur dat je nodig hebt kom ik nog steeds op 1 ml ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Buffers

pH = 14 - (pKz - concentratie zuur - concentratie base ) = 14 - ( 6,2 - 0,1 - 1) = 8,9

Dit getal komt wel overeen met de grafiek, maar ik weet niet of je deze formule mag gebruiken.
Nee, om de pH aan het begin van de titratie te berekenen kun je zo niet rekenen. Je hebt daar alleen een zwakke base van 0,1 mol/L met een bepaalde Kb.

Maar het gaat in dit geval eigenlijk ook niet zo zeer om de pH aan het begin, maar om de pH gedurende de titratie, dus om de pH van het horizontale deel van de grafiek waar de bufferformule geldt.

Het gemakkelijkst is het om de pH uit te rekenen op de helft van de titratie want dan is [HCO3-] = [H2CO3] dus pH = pKz
Hoeveelheid ml zuur dat je nodig hebt kom ik nog steeds op 1 ml ?
Op een examen mag je niet zulke domme rekenfouten maken.

0,01 mol zuur is niet 1 mL maar 10 mL zuur van 1 mol/L.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 74

Re: Buffers

Fred F. schreef:Nee, om de pH aan het begin van de titratie te berekenen kun je zo niet rekenen. Je hebt daar alleen een zwakke base van 0,1 mol/L met een bepaalde Kb.

Maar het gaat in dit geval eigenlijk ook niet zo zeer om de pH aan het begin, maar om de pH gedurende de titratie, dus om de pH van het horizontale deel van de grafiek waar de bufferformule geldt.

Het gemakkelijkst is het om de pH uit te rekenen op de helft van de titratie want dan is [HCO3-] = [H2CO3] dus pH = pKz

Op een examen mag je niet zulke domme rekenfouten maken.

0,01 mol zuur is niet 1 mL maar 10 mL zuur van 1 mol/L.
Oh ja klopt 1 l is 1000 ml ;)

Bij A is horizontale deel bij ph een van 6,2 dit is gelijk aan pKz, dus horizontale deel is pH = pKz ;)

Dankkuu

Reageer