Ster-driehoek verwarring ...

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 37

Ster-driehoek verwarring ...

Hallo,

Ik heb een probleem met volgende gelijkaardige vragen.
1) Een asynchrone motor 400/690V trekt een stroom van 10A wanneer deze op 400V is aangesloten in ster. Hoeveel stroom gaat deze trekken in driehoek op 400V?

2) Asynchrone motor met 400/690 in ster trekt 15 A bij een netspanning van 690 V. Hoeveel is de stroom bij een netspanning van 400 V in driehoek?
Bij het eerste is het antwoord blijkbaar 30A (*sqrt(3)*sqrt(3)), en bij het 2e 26A (*sqrt(3)). Ik ben echter op zoek naar een goede methode om dit te bepalen want met mijn beknopte kennis van ster-driehoekschakelingen geraak ik er niet, en het internet helpt mij ook niet verder.

Berichten: 171

Re: Ster-driehoek verwarring ...

Even een paar begrippen.

De lijn spanning is de spanning die tussen de aansluitdraden van de motor staat.

De lijn stroom is de stroom die door de aansluitdraden van de motor loopt.

De fase spanning is de spanning die over de motor spoel staat.

De fase stroom is de stroom die door de spoel loopt.

In ster is de lijnspanning gelijk aan wortel 3 keer de fase spanning en is de lijnstroom gelijk aan de fasestroom.

In driehoek is de lijnspanning gelijk aan de fasespanning en is de lijnstroom gelijk aan wortel 3 keer de fasestroom.

Als je wilt weten waarom, stel ik voor dat je het forum hier een keer goed doorzoekt, ik heb het een en ander wel eens toegelicht met een aantal plaatjes. edit: dit bericht dus.

Nou naar je vraag.

(1)

In ster staat er maar 230 Volt over de spoel, oftewel een factor wortel 3 kleiner dan in driehoek. Dit levert dus ook een wortel 3 kleinere stroom op, immers U = I / Z (vergelijkbaar met de formule U = I / R) De impedantie Z verandert niet dus alleen de I kan een wortel 3 kleiner worden. De stroom die door de spoel loopt, de fasestroom, is in ster gelijk aan de lijnstroom.

In driehoek staat de volledig spanning over de spoel. Er gaat dus ook de nominale stroom lopen. Dit is de fase stroom. Bij driehoek geldt echter dat de lijnstroom een factor wortel 3 groter is dan de fasestroom.

Je hebt nu dus twee keer een factor wortel 3. Dit komt dus neer op een factor 3.

(2)

In dit geval is de spoelspanning zowel in ster als in driehoek 400Volt, omdat er gebruik wordt gemaakt van twee verschillende netten, een van 690Volt en een van 400 Volt lijnspanning. De stromen door de spoelen zijn dus in beide gevallen gelijk. Het enige verschil zit hem hier weer in het feit dat in driehoek de lijnstromen groter zijn dan de fasestromen. Vandaar de factor wortel 3.

Berichten: 3

Re: Ster-driehoek verwarring ...

Hallo,

Niet te moeilijk denken,

In Nederland hebben we alleen maar 3 fasen is 400V.

Als er op een motor 400/690 staat betekent dat de spoelen 400V mogen hebben. Dit bereikt je door de motor in driehoek te zetten. Zet je de motor in ster dan staat er maar 230V over de spoel van de motor.

Staat er op de motor 230/400 dan moet de motor in ster omdat de spoelen maar 230V mogen hebben.

Een ezelsbruggetje is: de stroom is ongeveer 2x het aantal kilowatt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ster-driehoek verwarring ...

In Nederland hebben we alleen maar 3 fasen is 400V.
Volgens mij bestaan er nog steeds netten met 127/220V, met name in Amsterdam. Die zullen nu wel opgewaardeerd zijn naar 133/230V. Of zijn die intussen al omgebouwd naar 230/400V?

Berichten: 171

Re: Ster-driehoek verwarring ...

gloeilampje schreef:Hallo,

Niet te moeilijk denken,

In Nederland hebben we alleen maar 3 fasen is 400V.
Gloeilampje, in de 2de opgave staat duidelijk dat er een netspanning van 690 volt is. Ik kan je ook verzekeren dat dit in de industrie helemaal geen vreemde spanning is. Sterker nog, deze spanning wint aan populariteit, aangezien je een hogere spanning en dus een dunnere kabel diameter hebt, maar nog wel onder de nen 3140, laagspanning valt.

Berichten: 101

Re: Ster-driehoek verwarring ...

Gringo schreef:
edit: dit bericht dus.

Nou naar je vraag.

(1)

In ster staat er maar 230 Volt over de spoel, oftewel een factor wortel 3 kleiner dan in driehoek. Dit levert dus ook een wortel 3 kleinere stroom op, immers U = I / Z (vergelijkbaar met de formule U = I / R) De impedantie Z verandert niet dus alleen de I kan een wortel 3 kleiner worden. De stroom die door de spoel loopt, de fasestroom, is in ster gelijk aan de lijnstroom.

In driehoek staat de volledig spanning over de spoel. Er gaat dus ook de nominale stroom lopen. Dit is de fase stroom. Bij driehoek geldt echter dat de lijnstroom een factor wortel 3 groter is dan de fasestroom.

Je hebt nu dus twee keer een factor wortel 3. Dit komt dus neer op een factor 3.
 
1) Hoe kan het dat wanneer in ster de spanning 230V is en volgens U=I/Z de stroom dan ook V3 kleiner is, er toch beweerd wordt in het edit-linkje dat het betrokken vermogen in zowel ster als driehoek hetzelfde is, namelijk (P=Ulijn*Ilijn*cos(phi)*V3)? Dat kan ik wel aannemen uitgaande van de functie van ster als aanloopstroombegrenzer. Maar dat klopt niet met U=i/Z, want U*V3 en I*V3 geeft een vermogen 3x zo groot. Ik snap dit niet.
 
2) Ik neem aan dat in ster de nullijn wordt betrokken en niet de aarde. In de edit-link wordt echter gesteld dat de nul normaal niet wordt aangesloten. Maar hoe kom je dan aan 3 x 230V in ster? Dat kan niet zonder nulleider toch? Dit snap ik ook niet.
 
vgr maurits

Reageer