Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

Enkele dagen geleden at ik, samen met een vriendin, een slaatje in een restaurant. Vooral die vriendin merkte op dat ze een bittere smaak had, een paar dagen later. Vandaag vernam ik het van haar en, raar maar waar, het was mijzelf ook al opgevallen dat ik dezelfde ervaring als zij had/ heb.

Zij deed een zoektocht op internet en deze bleek de vermoedelijke schuldige aan te duiden: pijnboompitten! ;) De aangehaalde oorzaak deed echter m'n wenbrauwen fronsen, dus besloot ik zelf ook even op onderzoek te gaan... Het was echter al snel duidelijk dat die link inderdaad wordt gelegd.

En daarover wil ik het even hebben (niet over mijn persoonlijke ervaringen hierover ;) ).

Eerst even wat referenties aanhalen:

- een recente casus die hetzelfde fenomeen beschrijft:

Marc-David Munk, "Pine Mouth" Syndrome: Cacogeusia Following Ingestion of Pine Nuts (Genus: Pinus). An Emerging Problem?, Journal of Medical Toxicology, Volume 6, Number 2, 158-159, jan. 2010

Hieruit blijkt dat het een probleem is dat vaker en vaker voorkomt. Verder wordt er ook kort aangehaald dat een bittere smaak nog andere oorzaken kan hebben (zoals sinusitis, gebitsproblemen, medicatie en een deficiëntie aan zink).

- Pine nuts associated with a bitter aftertaste (Food standards agency, 2009)

- Pine Nuts May Be To Blame For That Bitter Aftertaste

Kortom, de bittere metaalsmaak zou vermoedelijk gelinkt zijn aan het eten van Chinese pijnboompitten. Dit zou zich voordoen enkele dagen na het eten van die pitten en de smaak zou zich uiteindelijk, ten laatste na +/- 2 weken spontaan volledig herstellen. Bovendien zou niet iedereen die ervan eet, last hebben ervan.

Naar de oorzaak is het momenteel nog gissen. Onderzoek van de pijnboompitten zou tot nu toe voor weinig opheldering hebben gezorgd. Eén hypothese is dat het te maken kan hebben met de instabiliteit en dus de snelle degradatie van bepaalde oliën die in de pitten zitten... Maar nogmaals, dit is maar een hypothese...
We report a case of cacogeusia, specifically metallogeusia (a perceived metallic or bitter taste) following pine nut ingestion. A 36-year-old male presented with cacogeusia one day following ingestion of 10–15 roasted pine nuts (genus: Pinus). Symptoms became worst on post-exposure day 2 and progressively improved without treatment over 5 days. There were no other symptoms and physical examination was unrevealing. All symptoms resolved without sequalae. We contemporaneously report a rise in pine nut-associated cacogeusia reported online during the first quarter of 2009, and a significant rise in online searches related to pine nut-associated cacogeusia (or what the online public has termed "pine mouth") during this time. Most online contributors note a similar cacogeusia 1-3 days following pine nut ingestion lasting for up to 2 weeks. All cases seem self-limited. Patients occasionally describe abdominal cramping and nausea after eating the nuts. Raw, cooked, and processed nuts (in pesto, for example) are implicated. While there appears to be an association between pine nut ingestion and cacogeusia, little is known about this condition, nor can any specific mechanism of specific cause be identified. It is not known if a specific species of pine nut can be implicated. "Pine mouth" appears to be an emerging problem.
Ik vroeg me af of in hoeverre dit fenomeen bekend is (ik kende het niet) en of er misschien al meer duidelijkheid over is...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

Interessant dit.

Ik denk dat je op zoek moet naar de verschillen tussen de Chinese pijnboompit en de Europese variant.

Alleen de naamgeving is een probleem.

- Europese: Stone pine (Pinus pinea).

- Chinese: Chinese white pine (Pinus armandii), Lacebark pine (Pinus bungeana).

Welke soort eten we hier, of eten we een combinatie van beide en doet de soort er niet toe?

Engelse wikipedia spreekt alleen of 'pine mouth' in algemene context, en heeft het niet specifiek over de Chinese variant. Vreemd is ook dat diezelfde Engelse wiki zegt dat de Chinese pijnboompit op veel kleinere schaal voor consumptie geoogst wordt dan andere (o.a. de Korean pine, Pinus koraiensis) Aziatische soorten. Terwijl in NL het juist de Chinese soort lijkt te zijn die, naast de Europese, in voedsel gebruikt wordt.
The shell must be removed before the pine nut can be eaten. Unshelled pine nuts have a long shelf life if kept dry and refrigerated (at –5 to +2 °C); shelled nuts (and unshelled nuts in warm conditions) deteriorate rapidly, becoming rancid within a few weeks or even days in warm humid conditions. Pine nuts are commercially available in shelled form, but due to poor storage, can have poor flavour and may be already rancid at the time of purchase.
Ik kom voor het achterhalen van oorzaak niet verder dan de 'rancidification' van de vetten die in de Chinese noten zitten. Het gaat hier dan om shelled nuts, en unshelled nuts in warme condities. Het lijkt me om onderscheid te maken handig om te weten of de geïmporteerde Chinese pijnboompitten in China geschild worden of dat ze pas bij aankomst in Europa geschild worden. De tijd tussen oogsten en consumptie lijkt me ook een belangrijke factor. Het lijkt me wel dat ze in een koelschip gaan, maar misschien liggen ze in China te lang in silo's.

Allemaal hypotheses ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

lauwekoffie schreef:Ik kom voor het achterhalen van oorzaak niet verder dan de 'rancidification' van de vetten die in de Chinese noten zitten. Het gaat hier dan om shelled nuts, en unshelled nuts in warme condities. Het lijkt me om onderscheid te maken handig om te weten of de geïmporteerde Chinese pijnboompitten in China geschild worden of dat ze pas bij aankomst in Europa geschild worden. De tijd tussen oogsten en consumptie lijkt me ook een belangrijke factor. Het lijkt me wel dat ze in een koelschip gaan, maar misschien liggen ze in China te lang in silo's.

Allemaal hypotheses ;) .
Maar er zit wel iets in... Ik bleef inderdaad ook steken op een veronderstelde oorzaak van het ranzig worden/ bederven van de oliën die in de pijnboompitten zitten. Het zou alvast als basis kunnen dienen voor een experiment.

Verborgen inhoud
En ondertussen is de bittere smaak trouwens alweer verdwenen. ;)


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

Pijnboompitten worden inderdaad vrij snel ranzig, maar het is ook belangrijk, dat ze

voldoende geroosterd worden (terpetijn), wat ook een bittere smaak geeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Invloed van chinese pijnboompitten op de smaak

Johannesdedoper schreef:Pijnboompitten worden inderdaad vrij snel ranzig, maar het is ook belangrijk, dat ze

voldoende geroosterd worden (terpetijn), wat ook een bittere smaak geeft.
Zie hier geen correctietoets; moet zijn: ( terpentijn? ) i.p.v. (terpetijn) , Er wordt

wel gesproken over triglyceriden.

De tijdklok loopt overigens een uurtje achter.

Reageer