Kabel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 108

Kabel

Zie vraagstuk:

Ik snap niet goed hoe je de lengtes van de touwen moet bepalen om de snelheid te berekenen.

Ik dacht namelijk
\(l_1 = 3s_A \)
\(l_2 = s_B\)
Dan krijg je dus:
\(l = 3s_A + s_B\)
\(-s_B = 3s_A\)
\(-v_B = 3v_A\)
\(-1.2 = -0.4\)
\(v_A = 0.4m/s\)
Maar dit klopt niet
Bijlagen
1_79.jpg
1_79.jpg (12.11 KiB) 442 keer bekeken

Re: Kabel

Je hoeft de lengtes niet te weten. Je moet uitrekenen hoe hard katrol C naar beneden beweegt en met welke versnelling, en met die gegevens hoe hard katrol A omhoog gaat en met welke versnelling. C is niet moeilijk, toch? Het probleem komt bij A denk ik. Maar geef eerst de snelheid van C eens.

Berichten: 108

Re: Kabel

Ik zou zowiezo niet weten hoe ik dat zou moeten doen, want hoe ik het doe zo heb ik het geleerd en zo staat het in het boek, dus vandaar...

Re: Kabel

Dan doen we het op jouw manier. Geef even aan welk touw je 1 en welk je 2 noemt, en waar je die factor 3 vandaan krijgt, want die klopt niet.

Berichten: 108

Re: Kabel

Ik dacht dan dat je L kreeg dorr L1 en L2 samen te nemen.

Dus L = 3s_A + s_B
Bijlagen
1_79.jpg
1_79.jpg (12.96 KiB) 442 keer bekeken

Berichten: 1.116

Re: Kabel

De hoeveelheid touw die je bij B wegtrekt (onderste touw), over hoeveel delen touw wordt deze verdeeld? En hoe snel gaat katrol C dus naar beneden?

De hoeveelheid touw die je bij C wegtrekt (bovenste touw), over hoeveel delen touw wordt dat verdeeld? Hoe snel gaat katrol A dus omhoog?

Re: Kabel

Nee op deze manier kan ik het niet, sorry. Mijn manier, misschien kun je er wat mee, snelheid van katrol C is 0.5 x 1.2 = 0.6 en dan zoals je zegt katrol A snelheid 1/3 van snelheid C dus 0,2.

Berichten: 1.116

Re: Kabel

Nee op deze manier kan ik het niet, sorry. Mijn manier, misschien kun je er wat mee, snelheid van katrol C is 0.5 x 1.2 = 0.6 en dan zoals je zegt katrol A snelheid 1/3 van snelheid C dus 0,2.
Dat is dus ook het correcte antwoord. Heel netjes ;) .
\(\frac{1.2 \frac{m}{s}}{3 \cdot 2} = 0.2\frac{m}{s}\)
Doordat de hoeveelheid touw die je wegtrekt steeds over een aantal touwen wordt verdeeld, wordt de snelheid gedempt evenredig naar het aantal touwen waarover deze verdeeld wordt.

Berichten: 108

Re: Kabel

Ik snap het nog niet helemaal en de snelheid van blok a moet 0.3m/s zijn.

Re: Kabel

Inderdaad 0,3 is juist. Mijn fout, sorry. Katrol B beweegt niet mee en doet dus niets met de verplaatsing. Het bovenste deel is immers een gewone takel met halvering van de kracht/verplaatsing

Berichten: 1.116

Re: Kabel

Katrol B beweegt niet mee en doet dus niets met de verplaatsing. Het bovenste deel is immers een gewone takel met halvering van de kracht/verplaatsing
Nu zie ik het ook... Tenminste: als je katrol D bedoelt ;) .

Berichten: 108

Re: Kabel

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe jullie hieraan komen,maak dezelfde fout als bij topic kabel2.

Ik snap dat ik L1 + L2 = geen L. Dit heb ik wel gedaan.

Maar hoe weet ik dan wat v_a is?

Berichten: 1.116

Re: Kabel

Eerst bereken je de snelheid van katrol C. Gezien als je aan het touw bij B trekt, het touw zich aan twee kanten moet verkorten, krijg je dat de snelheid halveert (snelheid van katrol C is dus 0.6m/s).

Daarna bereken je de snelheid van katrol met gewicht A. Gezien het touw over katrol D weggetrokken wordt, moet het touw zich weer over twee punten herverdelen (namelijk de beide touwen waaraan gewicht A hangt). Dus halveert de snelheid weer en krijg je dus 0.3m/s.

Re: Kabel

Ik geef bij deze opgave de manier uit het boek:
\(L_1=S_c + 2S_a => S_c= L_1 -2S_a\)
\(L_2=-2S_c+S_b=-2L_1+4S_a+S_b\)
Kom je er nu uit?

Berichten: 108

Re: Kabel

Ja snap hem!

Reageer