Springen naar inhoud

Kabel

• Log in om te kunnen reageren

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 11:31

Zie vraagstuk:

Ik snap niet goed hoe je de lengtes van de touwen moet bepalen om de snelheid te berekenen.

Ik dacht namelijk

LaTeX
LaTeX

Dan krijg je dus:

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX

Maar dit klopt niet

Bijgevoegde afbeeldingen

• 1_79.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 11:55

Je hoeft de lengtes niet te weten. Je moet uitrekenen hoe hard katrol C naar beneden beweegt en met welke versnelling, en met die gegevens hoe hard katrol A omhoog gaat en met welke versnelling. C is niet moeilijk, toch? Het probleem komt bij A denk ik. Maar geef eerst de snelheid van C eens.

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:03

Ik zou zowiezo niet weten hoe ik dat zou moeten doen, want hoe ik het doe zo heb ik het geleerd en zo staat het in het boek, dus vandaar...

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:27

Dan doen we het op jouw manier. Geef even aan welk touw je 1 en welk je 2 noemt, en waar je die factor 3 vandaan krijgt, want die klopt niet.

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:33

Ik dacht dan dat je L kreeg dorr L1 en L2 samen te nemen.

Dus L = 3s_A + s_B

Bijgevoegde afbeeldingen

• 1_79.jpg

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:50

De hoeveelheid touw die je bij B wegtrekt (onderste touw), over hoeveel delen touw wordt deze verdeeld? En hoe snel gaat katrol C dus naar beneden?
De hoeveelheid touw die je bij C wegtrekt (bovenste touw), over hoeveel delen touw wordt dat verdeeld? Hoe snel gaat katrol A dus omhoog?

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:52

Nee op deze manier kan ik het niet, sorry. Mijn manier, misschien kun je er wat mee, snelheid van katrol C is 0.5 x 1.2 = 0.6 en dan zoals je zegt katrol A snelheid 1/3 van snelheid C dus 0,2.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 12:54

Nee op deze manier kan ik het niet, sorry. Mijn manier, misschien kun je er wat mee, snelheid van katrol C is 0.5 x 1.2 = 0.6 en dan zoals je zegt katrol A snelheid 1/3 van snelheid C dus 0,2.

Dat is dus ook het correcte antwoord. Heel netjes ;).

LaTeX

Doordat de hoeveelheid touw die je wegtrekt steeds over een aantal touwen wordt verdeeld, wordt de snelheid gedempt evenredig naar het aantal touwen waarover deze verdeeld wordt.

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 13:06

Ik snap het nog niet helemaal en de snelheid van blok a moet 0.3m/s zijn.

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 13:12

Inderdaad 0,3 is juist. Mijn fout, sorry. Katrol B beweegt niet mee en doet dus niets met de verplaatsing. Het bovenste deel is immers een gewone takel met halvering van de kracht/verplaatsing

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 13:17

Katrol B beweegt niet mee en doet dus niets met de verplaatsing. Het bovenste deel is immers een gewone takel met halvering van de kracht/verplaatsing

Nu zie ik het ook... Tenminste: als je katrol D bedoelt ;).

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 13:32

Ik snap nog steeds niet helemaal hoe jullie hieraan komen,maak dezelfde fout als bij topic kabel2.

Ik snap dat ik L1 + L2 = geen L. Dit heb ik wel gedaan.

Maar hoe weet ik dan wat v_a is?

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 13:39

Eerst bereken je de snelheid van katrol C. Gezien als je aan het touw bij B trekt, het touw zich aan twee kanten moet verkorten, krijg je dat de snelheid halveert (snelheid van katrol C is dus 0.6m/s).
Daarna bereken je de snelheid van katrol met gewicht A. Gezien het touw over katrol D weggetrokken wordt, moet het touw zich weer over twee punten herverdelen (namelijk de beide touwen waaraan gewicht A hangt). Dus halveert de snelheid weer en krijg je dus 0.3m/s.

• Gast

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 14:50

Ik geef bij deze opgave de manier uit het boek:

LaTeX
LaTeX

Kom je er nu uit?

Stampertje

Stampertje

• >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2010 - 14:59

Ja snap hem!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures