Verdeling waterstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 27

Verdeling waterstroom

L.S.

Ik heb twee warmwater cicuits: gesloten buizenstelsels met water ieder met een pomp.

Ik dien warmte over te dragen van het ene naar het andere stelsel.

Nu heb ik een zogenaamde "platenwisselaar" uit een CV ketel (bedoeld voor opwarmen leidingwater) die ik toepas met tegenstroom principe.

(Ik wil in de toekomst de elektrische spanning van de pompjes regelen op grond van het temperatuurs verschil. Hogere temp.. hogere spanning...hogere druk en debiet... betere warmte overdracht...de temp wordt omlaag geregeld, nu is het nog aan/uit regelen)

Ik vind het temperatuursverlies in de huidige situatie te groot: ook bij maximale elektrische spanning 230 V op de pompen in de hoogste stand.

Als ik de pompen en het leidingsstelsel en de vloeistof hetzelfde houd, dan blijft over: meer oppervlakte plaat, dus een tweede ( of meer ) platenwisselaars bij plaatsen.

Ik heb de mogelijkheid om ze in serie of paralel te zetten.

Het lijkt me voor de warmteoverdracht niet uit te maken. Ik zit niet aan het maximum debiet van de platenwisselaars als ik naar het maximum debiet kijk die die pompjes kunnen opbrengen.

Bij serie zal de druk dienen toe te nemen: de pompjes worden zwaarder belast, meer vermogen nodig.. of bij gelijk vermogen een lager debiet.

Bij paralel neemt de druk af: de pompjes worden minder belast, minder vermogen nodig.. of bij gelijk vermogen een groter debiet.

Daarom wil ik voor paralel schakelen kiezen.

DE VRAAG.

Moet ik nu regelkranen inbouwen om de paralelle stromingen goed te verdelen. ( de stromingsweerstand van beide platenwisselaars gelijk te maken )

OF

Kan ik er vanuit gaan, dat door de exponentiele relatie tussen druk en debiet, dat de verdeling automatisch geoptimaliseerd wordt wanneer dat nodig is. ( bij hogere stroomsnelheid )

Het ?schijnt? dat wanneer de druk te hoog wordt, het debiet niet meer toeneemt. (dus meer dan kwardratisch, het water loopt vast zoals in een massa met paniek de mensen elkaar vast drukken.) Dan zal het water zich netjes gaan verdelen door de weg van de minste weerstand op te zoeken en de andere uitweg te nemen.

Als dat zo zou zijn, spaart dat werk en geld. Geen regelaars an aftrimmen enzo. Maar de angst is dat in het aanloop stroomgebied deze redenering niet (helemaal) zal opgaan.
Mooie woorden zijn niet waar, ware woorden zijn niet mooi. Lao Tsz 600 B.C.

Berichten: 4

Re: Verdeling waterstroom

Zou altijd afsluiters plaatsen, primair en secundair.

Wel of niet inregelen.

Gaat er ergens (pri/sec) iets stuk, ligt alles plat zonder afsluiters

Reageer