Fysiologieboek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 68

Fysiologieboek

Beste forumers,

Voor de studie geneeskunde heb ik afgelopen jaar Human Physiology van Silverthorn gebruikt. Een goed boek om de basisprincipes uit te leggen. Ik vind echter dat het niet diep genoeg gaat. Fysische wetten worden wel uitgelegd, en ook de toepassing in het menselijk lichaam. De gevolgen en concequenties echter niet. Onder andere op het gebied van circulatie en respiratie schiet dit boek tekort.

Binnen de faculteit staat voor komend jaar dit boek ook niet meer op de boekenlijst, maar gaat men Boron & Boulpaep gebruiken voor de komend 1e jaars.

Nu wil ik graag een fysiologieboek aanschaffen die qua niveau net een stap hoger zit dan Silverthorn. Silverthorn is leuk voor de basis, maar ik zou dus graag meer willen weten.

Er zijn een aantal veelgebruikte Fysiologie boeken:

- Textbook of Medical Physiology; Guyton

- Medical Physiology; Boron & Boulpaep

- Human Physiology; Vanders

- Medische Fysiologie; Bouman

Vooral de bovenste 2 worden veel in de opleiding geneeskunde gebruikt door velerlei universiteiten, maar zijn het boeken die inhoudelijk Silverthorn ontstijgen?

Nu kan ik me voorstellen dat mijn vraag misschien onbeantwoordbaar is, maar wie kan me een duw in de goede richting geven?

Berichten: 1.116

Re: Fysiologieboek

Zelf heb ik in mijn eerste en tweede jaar gebruik gemaakt van Boron & Boulpaep. Het nadeel van het boek is de dikte: merendeel gebruik je niet. Het voordeel is dat het vrij natuurkundig is, maar soms wat uitgebreid in uitleg. De directe link met de klinische praktijk wordt sporadisch gelegd: dat is ook het doel niet van het boek.

Silverthorn ken ik persoonlijk niet. Maar mocht je een keer Boron & Boulpaep door willen kijken, stuur dan even een PB. Hij staat namelijk bij mij op studentconsult.com. Dan kun je tenminste zelf beoordelen wat je er van vindt. Tenminste: als je beloofd je netjes te gedragen en lief te zijn... ;) .

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Fysiologieboek

Een goed boek waar ik veel aan gehad heb voor sportgeneeskunde:

Edward L. Fox / Donald K. Mathews.

Vertaald in het NL: Fysiologie van lichamelijke opvoeding en sport.

uit: The Fysiological Basis of Physical Education and Athletics.

Ik heb voor de marathon en wielrennen indertijd computermodellen ontwikkeld en toegepast. Fysiologische facetten van het menselijk lichaam onder normale omstandigheden en bij sport waren daarin verwerkt. De interactie en het verband tussen verschillende systemen werd daarmee aangetoond.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Fysiologieboek

Dank voor de reacties.

@ JWvdVeer. Boron en Boulpaep hebben ze sinds dit (voor mij nog komend) jaar op de faculteit liggen. Ik heb er al eens vlot ingekeken en ik moet zeggen dat het er goed uitziet. Ik denk dat ik die maar eens ga aanschaffen.

Bedankt voor je aanbod!

Groet,

Bart

Reageer