Humane wetenschappen

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Humane wetenschappen

Geachte meneer/mevrouw,



Ik ga volgend jaar naar het 3de middelbaar en zou graag humane wetenschappen gaan volgen,

zodat ik later psychologie kan gaan studeren. Maar ik doe niet zo graag wiskunde dus ben er ook niet zo goed in,

op mijn laatste rapport had ik 71% voor wiskunde maar voor de rest van de het jaar had ik maar 55 - 60%

kan ik met de richting humane wetenschappen later verder studeren voor kinderpsycholoog of moet ik dan beter een andere richting studeren? En welke zou dan beter zijn ?



Groetjes Sharis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Humane wetenschappen

Hoi Sharis,

Ik denk dat een humane studierichting zeker een goede voorbereiding is om later (kinder)psychologie te studeren.

Ik vermoed dat je van België bent, klopt dit? Als dat zo is, dan kan je ook altijd eens aankloppen bij het CLB dat verbonden is met jouw school om daarover advies in te winnen. Zij kunnen jou zeker, op maat en dus aangepast aan jouw eigen kunnen en kennen, een beter advies geven dan wij dat kunnen. Zo kunnen zij rekening houden met jouw sterktes en zwaktes en rekening houden met jouw wens om psychologie te volgen. In principe zou je daarvoor ook terecht moeten kunnen in jouw eigen school, bij jouw eigen leerkrachten dus.

Maar, nogmaals, ik ben er sowieso wel vrij zeker van dat humane wetenschappen een goede keuze is voor een latere studie psychologie. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Humane wetenschappen

Beste Sharis,

In humane wetenschappen zal je maar 3 uur wiskunde krijgen en als je later op de universiteit komt zal je ook statistiek krijgen. Dat is niet enorm moeilijk, maar ik denk dat een vooropleiding met minstens 5 uur wiskunde je hier beter op voorbereidt.

Je moet niet de makkelijkste weg nemen. Als je ooit universitaire studies wil doen zal je sowieso hard moeten werken om de grote hoeveelheden leerstof te verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Dido schreef:Hoi Sharis,

Ik denk dat een humane studierichting zeker een goede voorbereiding is om later (kinder)psychologie te studeren.

Ik vermoed dat je van België bent, klopt dit? Als dat zo is, dan kan je ook altijd eens aankloppen bij het CLB dat verbonden is met jouw school om daarover advies in te winnen. Zij kunnen jou zeker, op maat en dus aangepast aan jouw eigen kunnen en kennen, een beter advies geven dan wij dat kunnen. Zo kunnen zij rekening houden met jouw sterktes en zwaktes en rekening houden met jouw wens om psychologie te volgen. In principe zou je daarvoor ook terecht moeten kunnen in jouw eigen school, bij jouw eigen leerkrachten dus.

Maar, nogmaals, ik ben er sowieso wel vrij zeker van dat humane wetenschappen een goede keuze is voor een latere studie psychologie. ;)

Dido
Hallo Dido,

maar krijg je wel voldoende wiskunde in humane wetenschappen ?

Ja ben van België.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Xenion schreef:Beste Sharis,

In humane wetenschappen zal je maar 3 uur wiskunde krijgen en als je later op de universiteit komt zal je ook statistiek krijgen. Dat is niet enorm moeilijk, maar ik denk dat een vooropleiding met minstens 5 uur wiskunde je hier beter op voorbereidt.

Je moet niet de makkelijkste weg nemen. Als je ooit universitaire studies wil doen zal je sowieso hard moeten werken om de grote hoeveelheden leerstof te verwerken.
Hallo Xenion,

daarom da ik bang ben dat humane wetenschappen niet voldoende zal zijn.

Maar statistieken in het wiskunde is toch niet al het wiskunde dat je bv krijgt in het wetenschappen. Wat moet ik dan met al die overschot aan wiskunde als ik toch maar enkel statistieken moet kennen. Moet ik echt naar wetenschappen dan? Ga ik dat wel aankunnen als ik sowieso al niet zo heel goed ben in wiskunde ? Of kunnen jullie mij hier helpen met wiskunde studeren ??

Toch bedankt voor jullie reactie ze :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Humane wetenschappen

Over een dergelijke keuze kan je het beste met je leerkrachten spreken. Als humane voldoende is om aan de studie psychologie te beginnen dan is er geen enkele reden om dat niet te doen. Als je een studie als psychologie aan kan dan zal je ook het statistiek gedeelte kunnen. Om speciaal voor statistiek wetenschappen te gaan doen is misschien een beetje overdreven.

Het kan natuurlijk wel helpen dat je in je eigen tijd nog een beetje statistiek gaat bestuderen. Als je dit verhaal voorlegt aan je wiskunde docent dan zou deze je misschien best een aantal tips kunnen geven wat je voor jezelf zou kunnen bestuderen, mocht je er erg bang voor zijn dat je de statistiek bij psychologie te moeilijk zou vinden.

Wat je uiteindelijk ook voor richting kiest, mocht je hulp nodig hebben bij huiswerk vragen dan staat vragen in het huiswerk forum natuurlijk altijd vrij. Daar is het per slot van rekening voor!
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Wouter_Masselink schreef:Over een dergelijke keuze kan je het beste met je leerkrachten spreken. Als humane voldoende is om aan de studie psychologie te beginnen dan is er geen enkele reden om dat niet te doen. Als je een studie als psychologie aan kan dan zal je ook het statistiek gedeelte kunnen. Om speciaal voor statistiek wetenschappen te gaan doen is misschien een beetje overdreven.

Het kan natuurlijk wel helpen dat je in je eigen tijd nog een beetje statistiek gaat bestuderen. Als je dit verhaal voorlegt aan je wiskunde docent dan zou deze je misschien best een aantal tips kunnen geven wat je voor jezelf zou kunnen bestuderen, mocht je er erg bang voor zijn dat je de statistiek bij psychologie te moeilijk zou vinden.

Wat je uiteindelijk ook voor richting kiest, mocht je hulp nodig hebben bij huiswerk vragen dan staat vragen in het huiswerk forum natuurlijk altijd vrij. Daar is het per slot van rekening voor!
dank je Wouter,

Misschien komt dit wel raar over ze, maar ik geloof niet altijd wat leerkrachten mij vertellen. Alleja...toch niet als het gaat welke richting voor mij het beste is. Tijdens mijn tweede raport rond kerstmis hadden ze mijn ouders verteld da ik problemen had met wiskunde (wat je wel kon zien aan mijn punten 57 %) Maar ik had toen wat problemen met mezelf (liefje enzo) ze vetelde me da ik best technische zou volgen (mijn ouders boos natuurlijk) Nu mijn laatste raport had ik 71% wiskunde en 83 over heel mijn raport. Nu kan ik volgens diezelfde leerkrachten alle richtingen uit ? Vinden jullie dat niet vreemd dan ? Vandaar mijn twijfels aan het opvolgen van de leerkrachtraad. Ik vind die keuze dus wel erg moeilijk maar het lijkt me wel erg belangrijk voor mijn keuze psychologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Humane wetenschappen

... Wat moet ik dan met al die overschot aan wiskunde ... Ga ik dat wel aankunnen als ik sowieso al niet zo heel goed ben in wiskunde
Akkoord dat al de dingen die je bij wiskunde leert in het begin niet nuttig lijken, maar door die dingen te leren word je wel slimmer en zal je in je latere carrière ook bepaalde zaken misschien sneller begrijpen.

Op basis van de eerste 2 jaar middelbaar kan je niet echt uitmaken dat je goed bent in wiskunde of niet. Je hebt nu enkel wat definities gezien en wat gerekend (cru gezegd). Je had 71% terwijl je onder het jaar maar laag scoorde, dus heb je nu bewezen dat je wel goeie punten kan halen, als je maar wat moeite doet. Het is niet omdat je er geen natuurlijke aanleg voor hebt dat je het niet aankan.

Voor zover ik weet kan je trouwens altijd nog bij de overgang van 4 naar 5 'afzwakken' naar een richting met minder uren als blijkt dat dat nodig is. Daardoor heeft humane wetenschappen ook de slechte naam van 'vuilbak van het aso'.

Ik ben van mening dat je in het middelbaar best een richting kiest die veel opties open houdt. Het zou goed kunnen dat je later iets totaal anders wil gaan doen. Met humane wetenschappen zijn de mogelijkheden min of meer gelimiteerd tot lager/kleurer onderwijs, zorgsector, ... (Je wetenschappelijke en wiskundige vooropleiding is zeer beperkt en qua talen heb je ook niet meer geleerd dan de andere niet-talen richtingen.)

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Xenion schreef:Akkoord dat al de dingen die je bij wiskunde leert in het begin niet nuttig lijken, maar door die dingen te leren word je wel slimmer en zal je in je latere carrière ook bepaalde zaken misschien sneller begrijpen.

Op basis van de eerste 2 jaar middelbaar kan je niet echt uitmaken dat je goed bent in wiskunde of niet. Je hebt nu enkel wat definities gezien en wat gerekend (cru gezegd). Je had 71% terwijl je onder het jaar maar laag scoorde, dus heb je nu bewezen dat je wel goeie punten kan halen, als je maar wat moeite doet. Het is niet omdat je er geen natuurlijke aanleg voor hebt dat je het niet aankan.

Voor zover ik weet kan je trouwens altijd nog bij de overgang van 4 naar 5 'afzwakken' naar een richting met minder uren als blijkt dat dat nodig is. Daardoor heeft humane wetenschappen ook de slechte naam van 'vuilbak van het aso'.

Ik ben van mening dat je in het middelbaar best een richting kiest die veel opties open houdt. Het zou goed kunnen dat je later iets totaal anders wil gaan doen. Met humane wetenschappen zijn de mogelijkheden min of meer gelimiteerd tot lager/kleurer onderwijs, zorgsector, ... (Je wetenschappelijke en wiskundige vooropleiding is zeer beperkt en qua talen heb je ook niet meer geleerd dan de andere niet-talen richtingen.)
ja oke Wouter je hebt eigelijk wel gelijk. Maar qua talen leer krijg je ook wel duits in humane ze. Wat zijn jou studies ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Humane wetenschappen

Sharis, ik denk dat de opmerking terecht is dat wiskunde een probleem kàn zijn, als je psychologie wil volgen later en Humane wetenschappen doet. Toch weet ik dat er wel degelijk gekozen wordt voor psychologie door mensen die die studierichting volgden. Op officiële websites, vind je trouwens diezelfde zaken terug. Zo lees ik op www.studiekiezer.be het volgende (wat kan men doen na de studies humane wetenschappen):
Uitwegen

De uitwegen na deze studierichting zijn ruim met wel een voorbehoud voor wiskundig-wetenschappelijke richtingen.

De meest logische vervolgopleidingen zijn:

- Pba:studiegebied Sociaal-Agogisch werk

- Pba:studiegebied Onderwijs)

- AcBa sociologie, psychologie, pedagogie, geschiedenis, . .

Er zijn ook nog verdere opleidingsmogelijkheden in het Se-n-Se, HBO5 Verpleegkunde, HBO5 in het Volwassenenonderwijs, bij Syntra, bij VDAB, bij Defensie, Politie, ...
AcBa staat in dit geval voor een academische Bachelor psychologie (de eerste 2 jaren van de studie, waarna je de 3 Masterjaren kan starten). Trouwens, als ik me niet vergis, heb je in het 5de en 6de jaar ASO inderdaad maar 3u wiskunde, maar heb je daarentegen in het 3de en 4de jaar nog 4 à 5u wiskunde (bron: http://www.studiekiezer.be/Secundair/detail.php?detail=6 ).

Hetzelfde vind je ook hier terug: http://www.digiclb.be/bsv/aanbod/BSV-Human...en-26-03-09.pdf Hier ze je eveneens staan dat psychologie een optie is na Humane wetenschappen.

Ik wil anderzijds toch nog even terugkomen op die wiskunde. Ik denk dat Xenion inderdaad terecht aanhaalt dat wiskunde een probleem kan zijn. En dat het in principe beter is als je een studierichting kiest die meer wiskunde biedt, àls dit binnen jouw mogelijkheden ligt. Als het enkel betekent dat je hierin zal vastlopen, dan doe je dit beter niet. Bovendien betekent dat helemaal niet dat het onmogelijk is, na humane wetenschappen, om te slagen in een opleiding psychologie! Er zijn er al velen voor jou die dit bewezen hebben. Alleen betekent dit dat het een aandachtspunt voor jou zal zijn, tijdens jouw studie psychologie. En dat je je daar extra zal voor moeten inzetten, desnoods met bijkomende hulp. Zoals Wouter al aanhaalde kan je je misschien zelf al wat verdiepen in de statistiek (bv. statistiek voor Dummies ;) ), zodat je al iets beter voorbereid aan de studie begint. Uitspraken zoals 'het is de vuilbak van de ASO' doen me nogal de wenkbrauwen fronsen, aangezien dit veralgemeningen zijn die helemaal geen rekening houden met de individuele persoon die die richting volgt (en waarbij die ene persoon soms beter terecht komt dan iemand die een 'hogere' ASO-richting volgde).

Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat je best advies vraagt aan jouw eigen leerkrachten of het CLB. Ik snap zeker dat het demotiverend was om te horen dat je beter overstapte naar een technische richting, terwijl nadien bleek dat je wel degelijk jouw studierichting verder aan kon. Wisten jouw leerkrachten af van het feit dat jij toen een moeilijke periode doormaakte en dat dit jou verhinderde om volop te studeren? Iemand die wat in de knoop met zichzelf ligt, zal vaak moeite hebben om zich te concentreren en te studeren. Alleen is het moeilijk daarmee rekening te houden, als je als leerkracht niet weet dat je in de knoop zit met jezelf én als je als leerkracht niet weet of dit iets tijdelijks is of iets van langere duur. Al loop ik hier een beetje vooruit met een verklaring, misschien had je hen wel degelijk ingelicht daarover... ;)

Vandaar dat een open gesprek (voor zover het 'in de knoop liggen met jezelf' nog relevant is) met een leerkracht die jij vertrouwt, of het CLB, jou wel degelijk goede info kan bezorgen over jouw slaagkansen bij een keuze voor humane wetenschappen. Als je het erg belangrijk vindt dat je die keuze van psychologie voor jou maximaal kan houden, dan heb je volgens mij weinig te verliezen om toch eens de stap te zetten naar het CLB (of een leerkracht)? Je kan hun info nog steeds naast je neerleggen, nadien, als je dat wenst, maar je kan maar een goede keuze maken als je zoveel mogelijk deskundige info krijgt. Dus niet zozeer de info van 'horen zeggen', maar vooral info die komt van professionelen (mensen die weten hoe het onderwijs precies in elkaar zit en kennis hebben over de officiële slaagkansen van iemand die komt uit een welbepaalde studierichting) en info die het liefst op jou maat is gesneden (die dus rekening houdt met jouw sterke en zwakkere punten)...

Veel succes! :)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Dido schreef:Sharis, ik denk dat de opmerking terecht is dat wiskunde een probleem kàn zijn, als je psychologie wil volgen later en Humane wetenschappen doet. Toch weet ik dat er wel degelijk gekozen wordt voor psychologie door mensen die die studierichting volgden. Op officiële websites, vind je trouwens diezelfde zaken terug. Zo lees ik op www.studiekiezer.be het volgende (wat kan men doen na de studies humane wetenschappen):

AcBa staat in dit geval voor een academische Bachelor psychologie (de eerste 2 jaren van de studie, waarna je de 3 Masterjaren kan starten). Trouwens, als ik me niet vergis, heb je in het 5de en 6de jaar ASO inderdaad maar 3u wiskunde, maar heb je daarentegen in het 3de en 4de jaar nog 4 à 5u wiskunde (bron: http://www.studiekiezer.be/Secundair/detail.php?detail=6 ).

Hetzelfde vind je ook hier terug: http://www.digiclb.be/bsv/aanbod/BSV-Human...en-26-03-09.pdf Hier ze je eveneens staan dat psychologie een optie is na Humane wetenschappen.

Ik wil anderzijds toch nog even terugkomen op die wiskunde. Ik denk dat Xenion inderdaad terecht aanhaalt dat wiskunde een probleem kan zijn. En dat het in principe beter is als je een studierichting kiest die meer wiskunde biedt, àls dit binnen jouw mogelijkheden ligt. Als het enkel betekent dat je hierin zal vastlopen, dan doe je dit beter niet. Bovendien betekent dat helemaal niet dat het onmogelijk is, na humane wetenschappen, om te slagen in een opleiding psychologie! Er zijn er al velen voor jou die dit bewezen hebben. Alleen betekent dit dat het een aandachtspunt voor jou zal zijn, tijdens jouw studie psychologie. En dat je je daar extra zal voor moeten inzetten, desnoods met bijkomende hulp. Zoals Wouter al aanhaalde kan je je misschien zelf al wat verdiepen in de statistiek (bv. statistiek voor Dummies ;) ), zodat je al iets beter voorbereid aan de studie begint. Uitspraken zoals 'het is de vuilbak van de ASO' doen me nogal de wenkbrauwen fronsen, aangezien dit veralgemeningen zijn die helemaal geen rekening houden met de individuele persoon die die richting volgt (en waarbij die ene persoon soms beter terecht komt dan iemand die een 'hogere' ASO-richting volgde).

Verder ben ik er nog steeds van overtuigd dat je best advies vraagt aan jouw eigen leerkrachten of het CLB. Ik snap zeker dat het demotiverend was om te horen dat je beter overstapte naar een technische richting, terwijl nadien bleek dat je wel degelijk jouw studierichting verder aan kon. Wisten jouw leerkrachten af van het feit dat jij toen een moeilijke periode doormaakte en dat dit jou verhinderde om volop te studeren? Iemand die wat in de knoop met zichzelf ligt, zal vaak moeite hebben om zich te concentreren en te studeren. Alleen is het moeilijk daarmee rekening te houden, als je als leerkracht niet weet dat je in de knoop zit met jezelf én als je als leerkracht niet weet of dit iets tijdelijks is of iets van langere duur. Al loop ik hier een beetje vooruit met een verklaring, misschien had je hen wel degelijk ingelicht daarover... ;)

Vandaar dat een open gesprek (voor zover het 'in de knoop liggen met jezelf' nog relevant is) met een leerkracht die jij vertrouwt, of het CLB, jou wel degelijk goede info kan bezorgen over jouw slaagkansen bij een keuze voor humane wetenschappen. Als je het erg belangrijk vindt dat je die keuze van psychologie voor jou maximaal kan houden, dan heb je volgens mij weinig te verliezen om toch eens de stap te zetten naar het CLB (of een leerkracht)? Je kan hun info nog steeds naast je neerleggen, nadien, als je dat wenst, maar je kan maar een goede keuze maken als je zoveel mogelijk deskundige info krijgt. Dus niet zozeer de info van 'horen zeggen', maar vooral info die komt van professionelen (mensen die weten hoe het onderwijs precies in elkaar zit en kennis hebben over de officiële slaagkansen van iemand die komt uit een welbepaalde studierichting) en info die het liefst op jou maat is gesneden (die dus rekening houdt met jouw sterke en zwakkere punten)...

Veel succes! :)

Dido
Amaai dido, wat een lang schrijven. Thx ze



En nee heb geen gesprekje gehad met mijn leerkracht over mijn liefesproblemen toen. Ik vind dat je af en toe sterk moet zijn en niet altijd alles moet vertellen aan derden. En zeker niet aan leerkrachten, oeps.

Maar als ik tussen al die regeltjes doorlees is het mss verstandiger om de richting wetenschappen te doen. Later op de unief zal ik anders harder moeten werken om al die wiskunde data te moeten inhalen ? Wat ik dan ook wel jammer vind is dat je in humane wetenschappen al een stukje psychologie krijgt dan wel onnder de noemer: gedragswetenschappen enz...of krijg je dat los in de richting wetenschappen ook ?

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Humane wetenschappen

Maar qua talen leer krijg je ook wel duits in humane ze. Wat zijn jou studies ?
Ik ken maar een paar mensen die humane gedaan hebben (wij hadden die richting niet op onze school trouwens) en zij hebben geen talen gekregen, misschien dat het als keuzevak kan.

Ik heb zelf Latijn-Wiskunde gedaan en studeer nu Burgerlijk Ingenieur.
Uitspraken zoals 'het is de vuilbak van de ASO' doen me nogal de wenkbrauwen fronsen, aangezien dit veralgemeningen zijn die helemaal geen rekening houden met de individuele persoon die die richting volgt (en waarbij die ene persoon soms beter terecht komt dan iemand die een 'hogere' ASO-richting volgde).
Ik weet dat het een grove veralgemening is, maar ik wou gewoon even vermelden dat het altijd mogelijk is om er later naar over te schakelen. Het is inderdaad jammer dat de studenten die er bewust voor kiezen daardoor een slechte naam krijgen, maar het is nu eenmaal zo.

In de andere richtingen krijg je normaal gezien geen gedragswetenschappen of andere psychologie-achtige vakken. Maar als je echt psychologie gaat volgen op de universiteit wordt alles van 0 opgebouwd en krijg je ook alles van het middelbaar wel terug mee (wat je dus niet hebt gezien als je geen humane zou doen).

Dat is overigens zo voor alle richtingen. Bij wetenschappelijke studies aan de universiteit wordt ook alles van 0 opgebouwd, maar het is een enorme hoeveelheid op korte tijd en het is quasi onmogelijk zonder een goeie vooropleiding (exacte wetenschappen en wiskunde vereisen nu eenmaal bepaalde inzichten die je niet zal ontwikkelen in een richting met 3u wiskunde en 'natuurwetenschappen' in plaats van fysica, chemie en biologie).

Het verschil bij psychologie ligt erin dat je er geen specifieke vooropleiding voor nodig hebt. (Daarmee bedoel ik dan vakken als gedragswetenschappen.) De psychologiestudenten die ik ken hebben nooit gedragswetenschappen ofzo gezien in het middelbaar, maar hebben nu geen problemen met hun studies. Ze komen wel uit een richting met 5u wiskunde.

Ik kan je dus enkel aanraden van zo hoog mogelijk te mikken, binnen je eigen kunnen. Je hebt nog 4 jaar middelbaar te gaan voor je naar de universiteit kan en het is heel goed mogelijk dat je toch nog beslist van iets anders dan psychologie te gaan doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Humane wetenschappen

En nee heb geen gesprekje gehad met mijn leerkracht over mijn liefesproblemen toen. Ik vind dat je af en toe sterk moet zijn en niet altijd alles moet vertellen aan derden. En zeker niet aan leerkrachten, oeps.
Dat snap ik erg goed en je hebt daar ook gelijk in, Sharis. Alleen is het dan natuurlijk wel zo dat zij geen rekening kunnen houden met iets wat ze niet weten. Je kan dus eigenlijk niet besluiten uit jouw voorval dat leerkrachten jou geen goede info kunnen geven daarover... Da's alles... ;)
Maar als ik tussen al die regeltjes doorlees is het mss verstandiger om de richting wetenschappen te doen. Later op de unief zal ik anders harder moeten werken om al die wiskunde data te moeten inhalen?
Je zal, algemeen gesproken, zeker jouw kansen hoger houden als je een richting wetenschappen kiest, op voorwaarde dat het ook haalbaar is voor jou. Als een richting wetenschappen alleen maar betekent dat je uitgeblust geraakt of nog, dat je helemaal geen kans maakt om erin te slagen, dan doe je dit beter niet. Je kan anderzijds ook nog steeds besluiten om na jouw 4de jaar over te schakelen naar een ietwat makkelijkere studierichting (toch wat betreft wiskunde)... Of is dit niet meer mogelijk, dan?
Wat ik dan ook wel jammer vind is dat je in humane wetenschappen al een stukje psychologie krijgt dan wel onnder de noemer: gedragswetenschappen enz...of krijg je dat los in de richting wetenschappen ook ?
Dat klopt... En neen, het zou me ten zeerste verwonderen mocht je zo'n vakken wel tegenkomen in de wetenschapsrichtingen.

Als besluit, ik kan jou echt niet zeggen wat je beter kan volgen, aangezien ik geen deskundige ben op het gebied van studierichtingen én ik jouw vaardigheden onvoldoende ken. Algemeen gesproken is het zo dat de slaagkansen hoger zullen zijn als je met succes (!!!) wetenschappen kan blijven volgen in het secundair. Maar het gaat hier dus om kansen, dat zijn helemaal geen garanties... Humane wetenschappen kiezen, biedt jou zeker ook kansen om te slagen als je psychologie kiest aan de univ., alleen zal je dan extra aandacht moeten geven aan wiskunde. Vergeet echter niet dat die statistiek ook vaak moeilijk is voor studenten die wel een wetenschappelijke richting kozen. Met andere woorden, het is niet omdat je voor wetenschappen kiest, dat je dan makkelijk doorheen die statistiek geraakt. De meeste studenten hebben moeite met dat vak, onafhankelijk van hun studierichting in het secundair.

Bovendien is slagen (aan de univ. of elders) ook afhankelijk van jouw inzet en motivatie. Als je meer gemotiveerd bent én meer uren op een goede manier kan studeren (terwijl je Humane wetenschappen hebt gevolgd) dan iemand die uit een wetenschapsrichting komt, dan is de kans reëel dat jij wel zal slagen en die ander niet. Vandaar dus dat de gevolgde studierichting zeker niet allesbepalend is...

Maar als we de statistieken zouden bekijken van slaagkansen voor psychologie na het volgen van een welbepaalde studierichting, dan vermoed ik dat iemand uit een wetenschappelijke richting waarschijnlijk een hogere slaagkans zal hebben dan iemand die humane wetenschappen volgde... Al kan dit evengoed samenhangen met een hogere studiemotivatie of een hogere inzet, bij sommige van die eersten...

In elk geval is het wél zo dat je meer keuzes zal hebben na de richting wetenschappen met succes te hebben gevolgd dan na een richting humane wetenschappen te hebben doorlopen.

Verborgen inhoud
En nog een keer: informeer even bij het CLB of zo... Daar dienen ze ondermeer voor... ;)


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Humane wetenschappen

Zoals eerder ook al is aangehaald is het belangrijk om zoveel mogelijk opties open te houden. Als je door wetenschappen te doen alle richtingen die je leuk lijken op de univ zou kunnen doen, dan zou ik zeker voor wetenschappen gaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Humane wetenschappen

Xenion schreef:Ik ken maar een paar mensen die humane gedaan hebben (wij hadden die richting niet op onze school trouwens) en zij hebben geen talen gekregen, misschien dat het als keuzevak kan.

Ik heb zelf Latijn-Wiskunde gedaan en studeer nu Burgerlijk Ingenieur.

Ik weet dat het een grove veralgemening is, maar ik wou gewoon even vermelden dat het altijd mogelijk is om er later naar over te schakelen. Het is inderdaad jammer dat de studenten die er bewust voor kiezen daardoor een slechte naam krijgen, maar het is nu eenmaal zo.

In de andere richtingen krijg je normaal gezien geen gedragswetenschappen of andere psychologie-achtige vakken. Maar als je echt psychologie gaat volgen op de universiteit wordt alles van 0 opgebouwd en krijg je ook alles van het middelbaar wel terug mee (wat je dus niet hebt gezien als je geen humane zou doen).

Dat is overigens zo voor alle richtingen. Bij wetenschappelijke studies aan de universiteit wordt ook alles van 0 opgebouwd, maar het is een enorme hoeveelheid op korte tijd en het is quasi onmogelijk zonder een goeie vooropleiding (exacte wetenschappen en wiskunde vereisen nu eenmaal bepaalde inzichten die je niet zal ontwikkelen in een richting met 3u wiskunde en 'natuurwetenschappen' in plaats van fysica, chemie en biologie).

Het verschil bij psychologie ligt erin dat je er geen specifieke vooropleiding voor nodig hebt. (Daarmee bedoel ik dan vakken als gedragswetenschappen.) De psychologiestudenten die ik ken hebben nooit gedragswetenschappen ofzo gezien in het middelbaar, maar hebben nu geen problemen met hun studies. Ze komen wel uit een richting met 5u wiskunde.

Ik kan je dus enkel aanraden van zo hoog mogelijk te mikken, binnen je eigen kunnen. Je hebt nog 4 jaar middelbaar te gaan voor je naar de universiteit kan en het is heel goed mogelijk dat je toch nog beslist van iets anders dan psychologie te gaan doen.
Ik begrijp je wel Xenion (in hoever ik een Latijn wiskundige kan begrijpen natuurlijk)

Ik ga d'r zeker eens een nachtje over slapen ze. Wel heel erg bedankt om me te schrijven inverband met mijn studierichting. Langs de andere kant kan het wel eens zijn da ik bij je aanklop als ik iets niet begrijp ze. Latijn Wiskunde amaai. :-)

groetjes

Reageer