Springen naar inhoud

Ontwikkeling aorta

• Log in om te kunnen reageren

nicka

nicka

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2010 - 11:01

Dag allemaal,

Kan iemand mij wat vertellen over de ontwikkeling van de aorta? En uit welke kieuwboogarterie deze ontstaat?
Ik heb morgen een herkansing, deze vraag gaat over een vak van vorig jaar dus de stof is al wat verwaterd.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2010 - 12:03

Op dag 17 vormen zich bloedplaten in de yolk sac.
Vanaf dag 24 tot 29 vormt zich hieruit de aortaboog.
Tussen dag 49 en 56 is het aortaboogsysteem compleet.

In het menselijke embryo ontwikkelen zich 5 paar mesenchymale clusters aan beide zijden van de pharynx, welke overeenkomen met de branchiale bogen (kieuwbogen) 1,2,3,4 en 6 van onze piscale (visachtige) voorouders. De vijfde branchiale boog ontwikkelt zich niet.
De mesodermale, ectodermale en endodermale onderdelen van deze bogen zijn door evolutie zo aangepast dat in mensen deze de structuren van nek, gezicht en pharyngeal foregut vormen.
Deze structuren kan men dus beter pharyngeale bogen noemen, dan branchiale bogen.

De eerste paar aorta bogen vormen zich tussen dag 22 en 24. Dit eerste paar bogen bevindt zich in het verdikte mesenchym van het eerste paar pharyngeale bogen (beide zijden van de zich ontwikkelende pharynx). Meer ventraal ontwikkelt de aorta zich uit de aortic sac (aorta zak?), een verdikking van het craniale uiteinde van de truncus arteriosus. Dorsaal verbinden ze zich met de linker en rechter dorsale aorta. Deze dorsale aorta blijft gescheiden, maar tijdens de 4e week fuseert deze zich met het 4e lumbale segment om mediale dorsale aorta te vormen.
Tussen dag 26 en 29 ontwikkelen zich aorta bogen 2,3,4 en 6 door vasculogenese en angiogenese binnen hun respectievelijke pharyngeale bogen.

Ik hoop dat het enigszins te begrijpen is, want ik vertaal het letterlijk uit Larsen's Human Embryology (Schoenwolf, 4e druk). Mocht je dit boek gebruiken ter bestudering van de embryologie, dan vind je deze informatie op 386 en 402/403.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures