Matrix

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 47

Matrix

Beste mensen,

Ik ben me aan het vorbereiden voor een toelatingstest in Belgie en kom daar wiskundige onderwerpen tegen die nieuw voor mij zijn. Ik kom niet uit vraag 3 van de volgende link: http://toelatingsexamen.110mb.com/wiskunde/wiskunde2001.pdf

Ik weet dat je hier een matrix op moet toepassen maar ik heb geen idee waar te beginnen, ik weet namelijk ook niet bijster veel over matrix. Ergens op internet vond ik de volgende manier om deze opgave op te lossen maar dat is geen matrix toch?

regel 1: 0.20X+0.10Y+0.15Z=23

regel 2: 0.02X+0.06Y+0.05Z=6.2

regel 3: 0.15X+0.10Y+0.05Z=16

Stap 1: werk "y" weg uit het stelsel

•regel 1 - regel 3: (regel a)

•10 x regel 2 - 6 x regel 3 : (regel b)

Stap 2: werk "z" weg uit het nieuwe stelsel

•2x regel a - regel b:

Hieruit volgt dat x=60.

Kan iemand me uit de brand helpen?

Isabelle

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Matrix

Stelsels oplossen zou je in het middelbaar wel gezien moeten hebben. De klassieke methodes zijn vooral substitutie of inderdaad de vergelijkingen van elkaar aftrekken om zo elementen proberen te elimineren. Die laatste methode is eigenlijk hetzelfde als Gauss-eliminatie in de matrix-methode, maar dan rechtstreeks toegepast op het stelsel.

Je kan het stelsel in matrix-vorm schrijven:
\(\left( \begin{array}{ccc} 0.20 & 0.10 & 0.15
\\ 0.02 & 0.06 & 0.05
\\ 0.15 & 0.10 & 0.05\end{array} \right)\left( \begin{array}{c} X \\ Y \\ Z \end{array} \right) = \left( \begin{array}{c} 23 \\ 6.2 \\ 16 \end{array} \right)\)
Hieruit volgt dat x=60.
Je bent goed bezig. x is hier inderdaad gelijk aan 60. Nu je dat weet, kan je dat invullen in het stelsel en dan houd je maar 2 onbekenden meer over. Je moet ook maar 2 vergelijkingen meer meenemen (maakt niet uit welke). Dan doe je gewoon hetzelfde om y of z te bepalen en dan houd je uiteindelijk 1 vergelijking met 1 onbekende over en dan ben je klaar.

Berichten: 47

Re: Matrix

ik heb het voor elkaar gekregen. bedankt!!

Reageer