Profiel werkstuk waterstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Profiel werkstuk waterstof

Hallo mensen

dit is mijn eerste post en hopelijk ook niet mijn laatste.

Ik had een vraag en hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik zit nu op middelbaar onderwijs (examen klas) en ik ben bezig met een profielwerkstuk over waterstof.

Nu willen wij als extra bovenop ons verslag nog een waterstof aangedreven motor maken.

Echter blijken hier 2 soorten van te zijn, de elektromotor die werkt door de energie op te vangen die vrijkomt door de verbranding van waterstofgas. en een verbrandingsmotor zelf (cilinder aangedreven).

Welke van deze is makkelijker te maken ? en is het mogelijk dat 2 havisten zo iets aankunnen of is het te hoog gegrepen?

De verbrandingsmotor leek mij zelf makkelijker omdat die mindercomplex is .

Het idee is dus dat mensen gewoon water kunnen tanken en dat in de motor zelf elektrolyse plaatsvindt voordat het ontbrandt, wat het explosie gevaar mindert.

Hopelijk kan iemand mij met dit vraagstuk helpen.

Groetjes Joris.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Profiel werkstuk waterstof

Het idee is dus dat mensen gewoon water kunnen tanken en dat in de motor zelf elektrolyse plaatsvindt voordat het ontbrandt, wat het explosie gevaar mindert.
Let op, dat je geen perpetuüm mobile probeert te gaan maken!

Let op, dat H2 heftig explosief is. Experimenten zijn niet van gevaar ontbloot.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profiel werkstuk waterstof

Helaas maar een waterstofmotor zelf bouwen is absoluut niet realistisch. Kan je iets meer vertellen wat je precies over waterstof wil vertellen in je PWS? dan kunnen we je misschien wel helpen om een alternatief experiment te verzinnen wat beter haalbaar is en wat goed aansluit op je PWS.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Profiel werkstuk waterstof

Ik wil mijn PWS actueel houden, juist omdat fossiele brandstoffen opraken wil ik het houden over waterstof om te kijken of het geschikt is als alternatieve brandstof.

en ja ik weet dat H2 erg explosief is maar in kleine hoeveelheden zou dit niet gevaarlijk hoeven zijn, helemaal niet als het niet in gasfase in de tank aanwezig is.

Daarom was mijn idee om het water zelf gewoon te tanken en dan steeds kleine hoeveelheden waterstofgas te maken en die te laten ontbranden om de cilinders te spinnen.

Zo kan er bij een ongeluk ook geen grote explosie ontstaan. ;)

groetjes joris

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profiel werkstuk waterstof

Dat hele concept is niet heel erg efficiënt. Je moet per slot van rekening dan een accu-pack hebben staan om je water te elektrolyseren.
Verborgen inhoud
water is trouwens geen andere fase van waterstof, iets wat je wel direct impliceerde


Zelfs al zou je dit efficiënt en goed werkende krijgen, je zal een opslagtank moeten hebben waarbij je je waterstofgas onder druk kan brengen, wat dus weer erg complex gaat worden aangezien je een constante toevoer en afvoer zal hebben.

Weet je waarom benzine een zo ontzettend fijne brandstof is? het heeft een hoge energie dichtheid. de energie dichtheid die je kan krijgen van waterstof is hoger dan water, waardoor het gunstiger is om waterstof te gebruiken. Met de huidige high-tech waterstof tanks is het ontploffingsgevaar ook drastisch gereduceerd.

Zelfs al gaan we er van uit dat je een waterstof tank zal gebruiken dan zal je nog steeds een waterstofmotor moeten bouwen, iets wat je niet in een schuurtje kan doen! Een valveless pulsejet is dan nog makkelijker te maken, iets wat ik trouwens ook niet bepaald aan zou raden.

Waterstof is ontzettend geschikt als alternatieve brandstof juist omdat het een zo hoge energiedichtheid heeft en eenvoudig doormiddel van electrolyse van water gevormd kan worden. Het probleem is de energie die nodig is om de electrolyse uit te voeren. Als ik jou was zou ik daar dan ook iets op proberen te vinden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Profiel werkstuk waterstof

Kan je niet gewoon het principe van de ontploffing uitleggen via een simpele knalgasproef?

Daarna leg je uit hoe deze ontploffing een voertuig in beweging kan brengen (je kiest dan zelf het type motor). Ik zou dit alles gewoon op papier doen desnoods met de nodige illustraties... een stuk eenvoudiger en veel veiliger.

Het principe van de Valvess-pulse-jet vind ik wel goed, maar wanneer je zomaar iets bij elkaar gaat knutselen zal eerder je hele ontwerp door de kamer vliegen dan dat de boel vooruit gaat.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 3

Re: Profiel werkstuk waterstof

Dankjewel Kravits,

Je hebt inderdaad gelijk ,als we de theorie en de gedachtegang uitleggen zal dat hetzelfde resultaat opleveren en minderkans op letsel.

Veiligheid voor alles.

Bedankt voor jullie antwoorden en steun.

ik laat jullie nog wel weten wat het cijfer zal worden ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Profiel werkstuk waterstof

als we de theorie en de gedachtegang uitleggen zal dat hetzelfde resultaat opleveren en minderkans op letsel.
Is een of ander praktisch deel/onderzoek niet een verplicht deel van een pws? Overigens nog steeds indachtig de veiligheid?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profiel werkstuk waterstof

Vroegah was dit iig voor mij een onderdeel van het PWS. Of dit voor de TS ook/nog steeds zo is durf ik niet te zeggen.

Wat misschien nog wel leuk kan zijn om experimenteel te bepalen is de energetische waarde van verschillende brandstoffen. Als je hier de hulp van een TOA bij hebt dan zou dit zowel uit veiligheids overwegingen als uit praktische overwegingen goed mogelijk moeten zijn. Dit kan heel mooi aansluiten op je theoretische onderdeel en duidelijk maken waarom waterstof zo'n goede brandstof is om te overwegen als alterantief naast benzine.

Als je een geschikte calorimeter kan gebruiken om experimenteel verschillende energetische waarden te bepalen dan ben je al een heel eind. Je zou dit vervolgens ook nog kunnen vergelijken met de literatuur waarden.

Denk aan dingen waarvan je de energetische waarde zou kunnen bepalen zoals
  • alcohol
  • verschillende soorten hout
  • waterstofgas
  • benzine
  • LPG
  • Verborgen inhoud
    een mars reep (als vergelijk)
  • etc.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Profiel werkstuk waterstof

Helaas maar een waterstofmotor zelf bouwen is absoluut niet realistisch.
Waarom zou het niet realistisch zijn? Qua techniek is het niet veel moeilijker dan het bouwen van een normale verbrandingsmotor voor benzine, aardgas of diesel, of zelfs een stoommachine.

Het aardige aan waterstof is dat je wellicht ook een brandstofcel kunt bouwen, en het rendement daarvan kunt vergelijken met een verbrandingsmotor.

Qua veiligheid is het overigns wel een probleem - een liter of 10 aan explosief H2/O2 mengsel dat spontaan ontploft kost je op zn minst je trommelvliezen, en wellicht aanzienlijk meer dan dat - dus veiligheidsmaatregelen zeker nemen!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Profiel werkstuk waterstof

Ik meen dat een waterstofmotor en een brandstofcel verschillende termen zijn voor hetzelfde ding.

Zelfs al zou dit niet zo zijn en zou het meer een soort van verbrandingsmotor zijn, hoe realistisch acht je het om een verbrandingsmotor zelf te bouwen zonder technische expertise, zonder de juiste materialen en zonder de juiste apparatuur direct tot je beschikking te hebben met waarschijnlijk een erg beperkt budget? Ook dit acht ik erg onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 27

Re: Profiel werkstuk waterstof

Ik zou het niet proberen voor wetenschapers is het al moeilijk.

Berichten: 5

Re: Profiel werkstuk waterstof

goedendag allemaal,

ik ben bezig met mijn profielwerkstuk over waterstofmotoren.

ik weet niet heel erg veel over dit onderwerp en daarom raadpleeg ik jullie.

kan iemand mij precies de verschillen uitleggen tussen een waterstofmotor en een bezinemotor?

het zou mij enorm helpen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Profiel werkstuk waterstof

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Profiel werkstuk waterstof

hartstikke bedankt jan!

Reageer