Ultrasone meting omzetting naar debiet

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Ultrasone meting omzetting naar debiet

Om lekken op te sporen maakt men gebruik van ultrasone meettoestellen, die meten het ultrasoon geluid en geven het weer in een dBµV-waarde. Om te berekenen hoeveel een lek aan een onderneming kost kan vanaf deze dBµV-waarde een debietwaarde worden berekend en van daaruit de kost aan de onderneming.

Ik zoek meer informatie over hoe die dBµV waarde omgezet kan worden in de debietwaarde.

SDT heeft hier spreadsheets voor ontwikkeld die ze meeleveren aan hun klanten. ik heb hen reeds gecontacteerd, maar geen antwoord gekregen. Ook in de spreadsheets is geen formule te zien.

Weet iemand hier iets meer over dit onderwerp of een goede link naar info?

mvg

Johan

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Ultrasone meting omzetting naar debiet

SDT heeft hier spreadsheets voor ontwikkeld die ze meeleveren aan hun klanten. ik heb hen reeds gecontacteerd, maar geen antwoord gekregen. Ook in de spreadsheets is geen formule te zien.
Heb je die spreadsheet? Of mag je die niet publiceren?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 4

Re: Ultrasone meting omzetting naar debiet

Heb je die spreadsheet? Of mag je die niet publiceren?


check pm.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Ultrasone meting omzetting naar debiet

Kan het niet gewoon zijn dat de waardes in de tabel zijn verkregen door experimenten?

Soms is een formule gewoon te ingewikkeld. Zijn er teveel factoren.

Berichten: 130

Re: Ultrasone meting omzetting naar debiet

Is het niet zo dat het ruis volume en percentage word gemeten.? De ruis bij ultrasone metingen in leidingen wordt immers veroorzaakt door slechte plekken (potentiële lekken), en lekken?

Edit: nee dit is een andere methode van materiaal onderzoek, ik ga er van uit dat u deze techniek bedoelt. Daar heb ik geen ervaring mee namelijk.

Berichten: 4

Re: Ultrasone meting omzetting naar debiet

DePurpereWolf schreef:Kan het niet gewoon zijn dat de waardes in de tabel zijn verkregen door experimenten?

Soms is een formule gewoon te ingewikkeld. Zijn er teveel factoren.
Ja ik ben er ook achter gekomen dat dit het geval is.

Toch bedankt voor de hulp

Reageer