Tuinslang

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Tuinslang

Men sproeit met een tuinslang. Men maakt een deuk in de tuinslang met de hand.Nu kan bij verwijderen van de hand de deuk in de tuinslang blijven.Waarom?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Tuinslang

Men sproeit met een tuinslang. Men maakt een deuk in de tuinslang met de hand.Nu kan bij verwijderen van de hand de deuk in de tuinslang blijven.Waarom?


Gebeurt dat alleen als er water door stroomt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tuinslang

Gebeurt dat alleen als er water door stroomt?
Het gaat hier als er water door stroomt. Je alleen kan ik niet beantwoorden.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Tuinslang

Het gaat hier als er water door stroomt. Je alleen kan ik niet beantwoorden.


Ik weet het ook niet, maar dit punt is wel belangrijk. Als een deuk een voldoende stevigheid heeft, ligt de verklaring in de slang zelf en niet in het stromende water.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Tuinslang

Misschien doel je op het venturi-effect, waarbij de druk bij het ingedeukte deel van de tuinslang dermate is verlaagd dat er geen voldoende grote kracht meer over is om de slang terug naar buiten te duwen. In de praktijk lijkt me dit niet het geval bij een normale tuinslang.

Re: Tuinslang

Kan iemand in het bezit van een tuinslang eens proberen in hoeverre het doorstromen van water van belang is?

Berichten: 1.116

Re: Tuinslang

Men maakt een deuk in de tuinslang met de hand.Nu kan bij verwijderen van de hand de deuk in de tuinslang blijven.Waarom?
Ik denk persoonlijk dat het aan de tuinslang ligt. Hier thuis krijg ik namelijk sowieso al moeilijk een deuk in de tuinslang (wel een knik overigens). Maar een deuk in de tuinslang verdwijnt weer zo snel als ik mijn hand weghaal. Wellicht zou je het kunnen filmen o.i.d.?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Tuinslang

Ik denk persoonlijk dat het aan de tuinslang ligt. Hier thuis krijg ik namelijk sowieso al moeilijk een deuk in de tuinslang (wel een knik overigens). Maar een deuk in de tuinslang verdwijnt weer zo snel als ik mijn hand weghaal. Wellicht zou je het kunnen filmen o.i.d.?
Het gaat hier over een soepele tuinslang.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Tuinslang

Je kan het verschijnsel dan waarschijnlijk het best waarnemen in een brandweerslang (van jute of hoe heet dat spul). De slang zakt in als de druk wegvalt. Zou je er dan water onder lage druk door laten stromen dan zou je bij een deuk verwachten dat venturi-effect op zou treden. Alleen is de druk rond de hobbel niet symmetrisch als erachter turbulentie optreedt. Hierdoor zal de hobbel zich verplaatsen.

Je kan dit waarnemen als je in een slang knijpt waar water met hoge snelheid door stroomt. Je voelt dat er stroomafwaarts turbulentie optreedt en dat de slang alleen stroomopwaarts zonder moeite ingedeukt blijft.

Ik vraag me wel af of het verschijnsel ook niet op zou moeten treden als de vloeistof in de vrije lucht neerstroomt, bv, uit een kraan. Als daar door enige oorzaak een versmalling in zou komen zou die zich moeten handhaven. Wellicht dat hierdoor een vallende straal halverwege in druppels opbreekt.

Re: Tuinslang

Ik vrees dat we er zonder berekeningen niet komen. Je zal dan ook iets voor de krachten in de slang moeten aannemen.

Reageer