Praktisch probleem (ankeralarm)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Praktisch probleem (ankeralarm)

Ik heb een praktisch probleem. Ik vraag mij af of er een wiskundige oplossing/aanpak voor dit probleem is. In het bijgevoegde document is de probleembeschrijving en het probleem opgenomen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.
Bijlagen
Ankeralarm_instellen.doc
(283 KiB) 156 keer gedownload

Berichten: 12

Re: Praktisch probleem (ankeralarm)

Hoi,

Een kleine toelichting is dat de GPS ontvanger meestal achter op het schip gepositioneerd is.

Dus niet allleen ankerketting + ankerlijn maar ook de lengte tussen de boeg en de positie van de GPS.

De lengte richting van de boot wijst niet altijd naar het anker. In extreme omstandigheden kan deze ook dwars op de ankerrichting liggen.

De oplossing is volgens mij het realiseren van heel veel tijdgebonden driehoeksmetingen, dus:

1. Realiseer een driehoeksmeting tussen de GPS richting: "1 minuut geleden" en "nu" en bepaal de anker positie.

2. Registreer deze meting

3. Bepaal de standaardeviatie van alle metingen.

4. De positie kan nu statistisch worden getoetst aan een bepaalde betrouwbaarheid.

Ben zelf geen wiskundige maar volgens mij heb je een "normale" Gauss ??? verdeling te pakken.

Een driehoeksmeting op basis van geografische coordinaten en een Course over Ground van de GPS lijkt mij ook een leuke uitdaging voor dit forum.

Wat te doen als je op stroom ankert??

Zal de overige reacties met belangstelling volgen,

No-X

Berichten: 12

Re: Praktisch probleem (ankeralarm)

Hoi,

Een kleine correctie op bovenstaande.

De GPS geeft de beweging van het schip aan. De COG (Course Over Ground) is gebaseerd op deze beweging.

De richting van de driehoeksmetingen moeten worden gebaseerd op de lengteas van het schip.

Als het schip voor anker ligt zal deze beweging zeker niet evenwijdig aan de lengte richting zijn.

Het enige instrument dat de lengte richting bepaald is een kompas.

Dus voor het bepalen van de basis van de driehoek zijn de GPS coordinaten bruikbaar.

De lengte as van het schip wordt bepaald door een magnetische koers. Deze moet uiteraard worden omgezet naar het ware (kaart) noorden, zie http://opencpn.org/magnetic-declination.

Hoop dat bovenstaande aanleiding is voor iemand om dit probleem op te lossen.

Succes,

No-X

Berichten: 4

Re: Praktisch probleem (ankeralarm)

Hallo No-X,

De deviatie waar jij het over hebt, kan wat mij betreft buiten beschouwing gelaten worden. De meeste apparatuur corrigeren de magnetische koers naar een ware koers. De ware koers is de koers die ook door de GPS wordt aangegeven. Deze laatste wordt alleen op een andere manier bepaald, namelijk niet door magnetisme, maar door coördinaatbepaling.

Ik ben benieuwd naar de reacties van de deskundigen (wiskundigen ?).

Gaston

Berichten: 12

Re: Praktisch probleem (ankeralarm)

Hmm,

Deviatie = Een afwijking in het compas.

Variatie = Een de afwijking van het magnetisch noorden tov het ware (kaart noorden).

Verder ben ik het met je eens. Voor Nederlandse situaties kan de variatie verwaarloosd worden.

Toevallig is deze in Nederland al jaren ongeveer nul. In zweden gaat dit niet op!

Een wiskundige zou in ieder geval een uitspraak over het statistische gedeelte moeten kunnen doen.

Weet niet of er ook een Geodetisch forum is?

No-X

Berichten: 4

Re: Praktisch probleem (ankeralarm)

No-X, je hebt gelijk. Ik draai variatie en deviatie om. De deviatie is het gevolg van verstoringen van het kompas, zoals bijvorbeeld het motorblok aan boord. De variatie is de verandering van het magnetisch noorden. De laatste jaren is de variatie nabij 0. Dit verandert overigens jaarlijks. Maar zoals ik aangaf is dat geen onderdeel van de probleemstelling.

Reageer