Terug naar school

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Terug naar school

Het is bijna zover. Een nieuw schooljaar. Een nieuwe start. Hebben jullie er weer zin ? Zelf kijk ik er met spanning naartoe. Vandaag ga ik de knoop doorhakken: humane wetenschappen of wetenschappen. Hoop dat ik toffe leerkrachten heb en niet van die zuurpruimen. Hoe kijken jullie naar weer een nieuw schooljaar ?

groetjes Sharis

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Terug naar school

Succes alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Terug naar school

Succes alvast!
Thx TheLaw ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Terug naar school

Hebben jullie er weer zin ?
Ik vraag me af er iemand is die echt zin heeft in school. Dat neemt natuurlijk niet weg dat sommige lessen, leraren of onderwerpen wel leuk kunnen zijn, maar als iets 'moet' is het altijd minder leuk. Ook vind ik het onderwijs(systeem) soms nogal stupide. Nee, dan heb ik toch liever vakantie. ;)

Berichten: 412

Re: Terug naar school

Ik vraag me af er iemand is die echt zin heeft in school. Dat neemt natuurlijk niet weg dat sommige lessen, leraren of onderwerpen wel leuk kunnen zijn, maar als iets 'moet' is het altijd minder leuk. Ook vind ik het onderwijs(systeem) soms nogal stupide. Nee, dan heb ik toch liever vakantie. ;)
Ik had soms écht zin in school vroeger, tegen het einde van de vakantie. Dat was echter snel weer weg als ik me herinnerde hoe dat nu weer was ;)

Onderwijssysteem stupide?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Terug naar school

Heb zelf wel zin in een nieuw schooljaar ze. Heeft ook wel te maken met de verbouwingswerken door mijn ouders aan ons huisje he. Zijn niet op vakantie kunnen gaan door de verbouwingen enz...

Heb wel heel wat boeken gelezen die nog op mijn persoonlijk boekenlijstje stonden. Natuurlijk was dit leesvoer voor de avond tot een stukje in de nacht, spannend was dat wel :-)

groetjes Sharis.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Terug naar school

Onderwijssysteem stupide?
Dat kan toch? Soms vind ik dat we gewoon nutteloos of onefficiënt bezig zijn. Maar ja, als ik hoor wat ze in Amerika allemaal moeten doen op school prijs ik mezelf gelukkig dat ik hier zit. ;)

Berichten: 412

Re: Terug naar school

Dat kan toch? Soms vind ik dat we gewoon nutteloos of onefficiënt bezig zijn. Maar ja, als ik hoor wat ze in Amerika allemaal moeten doen op school prijs ik mezelf gelukkig dat ik hier zit. ;)


Ja, tuurlijk kan dat. Mijn vraag was eerder bedoeld als een vraag om uitleg. Ik vind ook dat het middelbaar onderwijs niet is wat het moet zijn...
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Terug naar school

Eén van mijn grootste frustraties is dat ik bij veel lessen de leraar overbodig vind. Ik begrijp niet waarom iedereen per se altijd aanwezig moet zijn, het gaat er toch om dat je de stof begrijpt? Of dat nu door het boek te lezen is of door naar de leraar te luisteren. En dan doen sommige leraren ook nog moeilijk als je geen aantekeningen neemt. Ook wordt er gedaan wordt alsof alles wat je leert zo vreselijk belangrijk is om te weten. Te vaak wordt de kreet 'algemene ontwikkeling' gebruikt om de lesstof te verantwoorden. Natuurlijk is bepaalde stof wel algemene ontwikkeling, maar naar mijn mening wordt 'algemeen' wel heel ver opgerekt. Waar ik ook van baal is dat ik niet kan leren waar ik echt geïnteresseerd omdat ik lesstof moet leren waar ik waarschijnlijk toch meer dan de helft van vergeet. Verder zijn het vooral kleine irritaties. Soms vind ik een proefwerk of examen slecht in elkaar gezegd of te zeikerig nagekeken. Sommige vakken vind ik overbodig of tenminste de lesinhoud daarvan, of ik vind het niet nodig dat een bepaald vak verplicht is. Ook vind ik opdrachten soms echt nutteloos. Ook kunnen ze af en toe zo onpraktisch doen, zoals de regel dat je geen Binas of formulekaart bij je wiskunde-examen mag houden. Verder heb ik ook het idee dat je in de onderbouw maar voor spek en bonen meedoet, omdat de examenstof pas echt in de bovenbouw aan bod komt en dan moeten we opeens opschieten. Dit is alles wat ik nu kan bedenken maar misschien krijg ik meer inspiratie als de school weer begonnen is.

Berichten: 478

Re: Terug naar school

Njah, soms heb ik terug zin en soms verdwijnt dat weer. Maar al bij al is de vakantie veel te snel gegaan en vind ik dat het nog een beetje langer mag duren, maar ik vind school niet al te erg. Ik kijk alleen hard op tegen onderzoekscompetenties want die nemen echt veel tijd in beslag.

Berichten: 382

Re: Terug naar school

Dat kan toch? Soms vind ik dat we gewoon nutteloos of onefficiënt bezig zijn. Maar ja, als ik hoor wat ze in Amerika allemaal moeten doen op school prijs ik mezelf gelukkig dat ik hier zit. ;)
De lessen nederlands zijn voor jouw nog steeds nuttig vriend: inefficiënt. ;)
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 412

Re: Terug naar school

Eén van mijn grootste frustraties is dat ik bij veel lessen de leraar overbodig vind. Ik begrijp niet waarom iedereen per se altijd aanwezig moet zijn, het gaat er toch om dat je de stof begrijpt? Of dat nu door het boek te lezen is of door naar de leraar te luisteren. En dan doen sommige leraren ook nog moeilijk als je geen aantekeningen neemt. Ook wordt er gedaan wordt alsof alles wat je leert zo vreselijk belangrijk is om te weten. Te vaak wordt de kreet 'algemene ontwikkeling' gebruikt om de lesstof te verantwoorden. Natuurlijk is bepaalde stof wel algemene ontwikkeling, maar naar mijn mening wordt 'algemeen' wel heel ver opgerekt. Waar ik ook van baal is dat ik niet kan leren waar ik echt geïnteresseerd omdat ik lesstof moet leren waar ik waarschijnlijk toch meer dan de helft van vergeet. Verder zijn het vooral kleine irritaties. Soms vind ik een proefwerk of examen slecht in elkaar gezegd of te zeikerig nagekeken. Sommige vakken vind ik overbodig of tenminste de lesinhoud daarvan, of ik vind het niet nodig dat een bepaald vak verplicht is. Ook vind ik opdrachten soms echt nutteloos. Ook kunnen ze af en toe zo onpraktisch doen, zoals de regel dat je geen Binas of formulekaart bij je wiskunde-examen mag houden. Verder heb ik ook het idee dat je in de onderbouw maar voor spek en bonen meedoet, omdat de examenstof pas echt in de bovenbouw aan bod komt en dan moeten we opeens opschieten. Dit is alles wat ik nu kan bedenken maar misschien krijg ik meer inspiratie als de school weer begonnen is.
De leraar overbodig: komt dat niet doordat die leerkracht misschien gewoon niet de goede leerkracht is voor dat vak? Een leerkracht kán een meerwaarde betekenen, al is het maar om enthousiasme over te brengen...

Ik vind wel dat iedereen gedurende het middelbaar aanwezig moet zijn in alle lessen. Ik weet ook dat er mensen zijn die dat niet nodig hebben, maar in het middelbaar zijn sommigen nog niet verantwoordelijk genoeg om dat voor zichzelf uit te maken. En het is gewoon goed dat mensen als ze redelijk jong zijn (onder 18 jaar dus) bepaalde verplichtingen hebben. Je móét naar school gaan van half 9 tot 16u, dus je past je aan aan het gehoorzamen aan verplichtingen. Wat gewoon nodig is als je later wilt gaan werken. Dan kan je ook niet zeggen van "pff, vandaag ga ik eens niet".

Ja, ik heb daar ook genoeg op geklaagd, waarom wij bepaalde dingen moesten leren. Ik háátte geschiedenis. Echt, ik keek een hele week op tegen die les. Maar uiteindelijk blijkt dat toch vrij nuttig te zijn... Er wordt veel meer naar geschiedenis verwezen in bv. de politiek dan ik had gedacht.

Naja, onderbouw en bovenbouw... Jij woont in Nederland? ;) Ik in België. Wij hebben elk jaar examen, ook in de eerste twee jaren van het middelbaar.

Mijn excuses voor de korte reactie, ik wil heel graag langer reageren (ik vind dit een interessant discussie-onderwerp), maar ik moet dringend beginnen leren of ik haal mijn planning voor vandaag niet ;)
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Terug naar school

De leraar overbodig: komt dat niet doordat die leerkracht misschien gewoon niet de goede leerkracht is voor dat vak? Een leerkracht kán een meerwaarde betekenen, al is het maar om enthousiasme over te brengen...
Nee hoor, als het boek alles goed uitleg is een leraar niet noodzakelijk.
Ik vind wel dat iedereen gedurende het middelbaar aanwezig moet zijn in alle lessen. Ik weet ook dat er mensen zijn die dat niet nodig hebben, maar in het middelbaar zijn sommigen nog niet verantwoordelijk genoeg om dat voor zichzelf uit te maken.
Dus omdat sommigen te onverantwoordelijk zijn, moet de rest ook maar altijd aanwezig? Met een soortgelijke redenering kun je ook zeggen dat alcoholische dranken verboden moeten worden vanwege dronken rijders. Daar komt nog bij dat als je leerlingen toestaat soms weg te blijven dat je te grote klassen tegen gaat.
En het is gewoon goed dat mensen als ze redelijk jong zijn (onder 18 jaar dus) bepaalde verplichtingen hebben. Je móét naar school gaan van half 9 tot 16u, dus je past je aan aan het gehoorzamen aan verplichtingen. Wat gewoon nodig is als je later wilt gaan werken. Dan kan je ook niet zeggen van "pff, vandaag ga ik eens niet".
Wanneer verplichtingen nodig zijn, zal je er vanzelf aan wennen, jaren van voorbereiding zijn daar niet voor nodig. Bovendien zeg ik ook niet dat je helemaal geen verplichtingen moet hebben op school, ik vind alleen dat sommige verplichtingen niet altijd nodig zijn.
Ja, ik heb daar ook genoeg op geklaagd, waarom wij bepaalde dingen moesten leren. Ik háátte geschiedenis. Echt, ik keek een hele week op tegen die les. Maar uiteindelijk blijkt dat toch vrij nuttig te zijn... Er wordt veel meer naar geschiedenis verwezen in bv. de politiek dan ik had gedacht.
Bij elk vak kan je iets verzinnen waarvoor het nuttig is. Dat wil niet zeggen dat je dat vak per se nodig hebt.
Naja, onderbouw en bovenbouw... Jij woont in Nederland? ;) Ik in België. Wij hebben elk jaar examen, ook in de eerste twee jaren van het middelbaar.
Ik woon inderdaad in Nederland. ;)
Mijn excuses voor de korte reactie, ik wil heel graag langer reageren (ik vind dit een interessant discussie-onderwerp), maar ik moet dringend beginnen leren of ik haal mijn planning voor vandaag niet
Hoe ironisch. :) Ach, er is geen haast bij, dus doe maar rustig aan hoor. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Terug naar school

Nee hoor, als het boek alles goed uitleg is een leraar niet noodzakelijk.
Dit zou ik betwijfelen, een leraar kan ook dingen vertellen die niet in het boek staan. Hij kan inspelen op de actualiteit, zorgen voor intriges en desnoods kan hij een anekdote vertellen. Dit kan volgens mij een klas meer boeien dan een boek zonder leerkracht. De leraar zorgt immers ook voor meer interactie dan een boek dit kan, het blijven tenslotte zwarte letters op wit papier. Ik betwijfel niet dat je uit een boek enorm veel kan leren maar zelfs een goed boek kan onmogelijk alles bestrijken (vaak zijn er wel goeie benaderingen maar naar mijn oordeel kan een "human toch" toch iets extra meegeven).

Ideaal is de combinatie van een leraar en een goed boek, waarin je je nog extra kan verdiepen indien je dit wil.
Dus omdat sommigen te onverantwoordelijk zijn, moet de rest ook maar altijd aanwezig? Met een soortgelijke redenering kun je ook zeggen dat alcoholische dranken verboden moeten worden vanwege dronken rijders. Daar komt nog bij dat als je leerlingen toestaat soms weg te blijven dat je te grote klassen tegen gaat.
Je redenering klopt, maar je moet nu immers ergens je grens trekken. Je kan toch moeilijk zeggen "jij, jij en jij zijn niet verplicht om de lessen mee te volgen, maar jij en jij zijn dit wel", op welke basis zou je dit moeten doen?

Het argument om op die manier kleinere klassen te creëren ben ik minder fan van... Als ik je redenering volg kan je evengoed zeggen doordat meer mensen thuis zouden studeren moeten er minder lokalen verwarmd worden waardoor de elektriciteitsrekening van de school daalt. Je argument is een beetje vergezocht. Volgens mij zijn er ander manieren. Je kan ook simpelweg opsplitsen.
Laura. schreef:Ik háátte geschiedenis. Echt, ik keek een hele week op tegen die les. Maar uiteindelijk blijkt dat toch vrij nuttig te zijn... Er wordt veel meer naar geschiedenis verwezen in bv. de politiek dan ik had gedacht.
Tempus schreef:
Bij elk vak kan je iets verzinnen waarvoor het nuttig is. Dat wil niet zeggen dat je dat vak per se nodig hebt.
Maar elk vak is ook ergens nuttig voor, ik haatte vroeger frans nu deed ik deze zomer gewoon ergens een vakantiejob en bleek dat ik dat daar hard nodig had. Nog een voorbeeld: stel je vind informatica een overbodig vak maar je hebt een enorme interesse voor wetenschap dan zal je dit later nodig hebben, ook al is het maar om de programmatie van een of ander model te bepalen.
Laura. schreef:En het is gewoon goed dat mensen als ze redelijk jong zijn (onder 18 jaar dus) bepaalde verplichtingen hebben. Je móét naar school gaan van half 9 tot 16u, dus je past je aan aan het gehoorzamen aan verplichtingen. Wat gewoon nodig is als je later wilt gaan werken. Dan kan je ook niet zeggen van "pff, vandaag ga ik eens niet".
Wanneer verplichtingen nodig zijn, zal je er vanzelf aan wennen, jaren van voorbereiding zijn daar niet voor nodig. Bovendien zeg ik ook niet dat je helemaal geen verplichtingen moet hebben op school, ik vind alleen dat sommige verplichtingen niet altijd nodig zijn.
Hier moet ik mij aansluiten bij het argument van Laura. Jij hebt misschien genoeg verantwoordelijkheid om thuis zelf te studeren, maar ik weet zeker dat je dit niet over iedereen kan zeggen.

Wat trouwens ook heel positief is aan het middelbaar is dat je er dingen leert doen die je eigenlijk niet wil. Ik geef een absurd voorbeeld: als je baas later zegt "kuis eens de toiletten" dan zal je dit ook doen ook al is het tegen je zin. Een reactie zoals "daar heb ik geen zin in" of "dat interesseert me niet" zal hij waarschijnlijk niet appreciëren ;)
Ook kunnen ze af en toe zo onpraktisch doen, zoals de regel dat je geen Binas of formulekaart bij je wiskunde-examen mag houden.
Hier ben ik het overigens volledig mee eens. Ik heb nu bijvoorbeeld een examen wiskunde aan de universiteit achter de rug, daar mag je een formularium gebruiken voor de oefeningen. Sommige dingen moet je natuurlijk wel weten zonder ze te moeten opzoeken, maar als je die formules genoeg gebruikt kan je er wel weg mee. Zo hoef ik de formules voor pH berekeningen niet op te zoeken, je kent die gewoon omdat je ze zo vaak gebruikt.

Wat ik ook niet goed begrijp is het nut van wiskundige bewijzen leren, alsof iemand je ooit nog zal vragen geef eens het bewijs van...ik weet niet welke stelling. Daarvoor bestaat toch naslagwerk? Een boek bijvoorbeeld ;)

Voilà, ik ga het hier bij houden, bij mij werd het net iets langer dan ik had verwacht ;)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Terug naar school

Kravitz schreef:Dit zou ik betwijfelen, een leraar kan ook dingen vertellen die niet in het boek staan. Hij kan inspelen op de actualiteit, zorgen voor intriges en desnoods kan hij een anekdote vertellen. Dit kan volgens mij een klas meer boeien dan een boek zonder leerkracht. De leraar zorgt immers ook voor meer interactie dan een boek dit kan, het blijven tenslotte zwarte letters op wit papier. Ik betwijfel niet dat je uit een boek enorm veel kan leren maar zelfs een goed boek kan onmogelijk alles bestrijken (vaak zijn er wel goeie benaderingen maar naar mijn oordeel kan een "human toch" toch iets extra meegeven).

Ideaal is de combinatie van een leraar en een goed boek, waarin je je nog extra kan verdiepen indien je dit wil.
Ja, alles kan. ;) Er zijn inderdaad leraren bij die echt iets toevoegen aan les, maar sommige leraren zijn dicteermachines die alleen maar uitleggen wat er in het boek staat. Meestal ligt het er ergens tussen in. In die gevallen vind ik de interactie niet genoeg toevoegen om er speciaal voor naar de les te moeten komen.
Je redenering klopt, maar je moet nu immers ergens je grens trekken. Je kan toch moeilijk zeggen "jij, jij en jij zijn niet verplicht om de lessen mee te volgen, maar jij en jij zijn dit wel", op welke basis zou je dit moeten doen?
Ze hebben er anders geen moeite mee om lastpakken eruit te sturen, het lijkt soms wel of er alleen maar onderscheid gemaakt mag worden in de negatieve zin. Ik zou het doen op basis van hét onderscheidingsmiddel van het onderwijs: cijfers. Als een leerling heeft gedemonstreerd dat deze in staat is om goede punten te halen zonder aanwezig hoeven te zijn in de les, dan zie ik het probleem.
Het argument om op die manier kleinere klassen te creëren ben ik minder fan van... Als ik je redenering volg kan je evengoed zeggen doordat meer mensen thuis zouden studeren moeten er minder lokalen verwarmd worden waardoor de elektriciteitsrekening van de school daalt. Je argument is een beetje vergezocht. Volgens mij zijn er ander manieren. Je kan ook simpelweg opsplitsen.
Dit was ook niet als een echt argument bedoeld, maar meer als een prettige bijwerking. ;)
Maar elk vak is ook ergens nuttig voor, ik haatte vroeger frans nu deed ik deze zomer gewoon ergens een vakantiejob en bleek dat ik dat daar hard nodig had. Nog een voorbeeld: stel je vind informatica een overbodig vak maar je hebt een enorme interesse voor wetenschap dan zal je dit later nodig hebben, ook al is het maar om de programmatie van een of ander model te bepalen.
Alleen omdat elk vak wel ergens nuttig voor is, wil niet zeggen dat je het ook op school moet krijgen. Want dan kan ik heel veel vakken verzinnen die 'ergens' nuttig voor zijn. In jouw voorbeelden gaat het om specifieke situaties. Als je geen Frans zou spreken, dan had je wel ergens werk gezocht. Ik heb geen informatica en wel interesse voor wetenschap, maar als ik informatica echt zo hard nodig heb, dan leer ik het wel op de universiteit of ik leer het mezelf wel. Op deze manier leer je alleen wat je hoeft te weten. Dit is erg efficiënt omdat je niet te veel leert en omdat hetgeen wat je leert, je ook langer zal bij blijven omdat je het vaak gebruikt. Natuurlijk zijn er wel dingen die iedereen hoort te leren, maar ik ben tegen het verplichten van vakken/vakonderdelen waar je alleen in bepaalde situaties wat aan hebt.
Hier moet ik mij aansluiten bij het argument van Laura. Jij hebt misschien genoeg verantwoordelijkheid om thuis zelf te studeren, maar ik weet zeker dat je dit niet over iedereen kan zeggen.
Het is een voordeel dat de aanwezigheidsplicht je leert om met verplichtingen om te gaan. Maar een doel op zich vind ik het zeker niet. Als ik wel verantwoordelijk genoeg ben, dan leer ik omgaan met verplichtingen wel wanneer het nodig is. Voor degenen die niet verantwoordelijk genoeg zijn, is het dus al nodig op de middelbare school.
Wat trouwens ook heel positief is aan het middelbaar is dat je er dingen leert doen die je eigenlijk niet wil. Ik geef een absurd voorbeeld: als je baas later zegt "kuis eens de toiletten" dan zal je dit ook doen ook al is het tegen je zin. Een reactie zoals "daar heb ik geen zin in" of "dat interesseert me niet" zal hij waarschijnlijk niet appreciëren ;)
Wat zou je doen als je baas dit elke dag zou doen (en als je thuis nog ook nog al z'n schoenen moest poetsen)? Waarschijnlijk zou je ontslag nemen. Jij kan dan opzoek naar een andere baan. Als ik 'ontslag' neem van school kan ik niet naar de universiteit en waarschijnlijk ook niet aan werk komen dat me interesseert.

Reageer