Springen naar inhoud

Organische chemie

• Log in om te kunnen reageren

bxlboyke

bxlboyke

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 10:51

Hallo

Ik heb vrijdag mijn herexamen van organische chemie en heb een paar vragen.
De vorming van ethanal is dat een sp² hybridisatie? (omdat er een dubbel binding is tussen c en o ???)

Dan heb ik nog 1 vraag dat ik niet vond op het internet ivm naamgeving. De structuur in mijn bijlage is dat: 4-methyl-1-hexeen????

Bijgevoegde Bestanden

• Bijlage  doc2.doc   35K   19 maal gedownload

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dummie

Dummie

• >25 berichten
  • 71 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 19:10

Om de hybridisatie van een atoom te weten ga je kijken naar het aantal effectieve bindingen en de vrije elektronenparen. Die tel je op.
Bijvoorbeeld bij de molecule butaan, de twee uiterste C-atomen hebben een sp³ hybridisatie, omdat er drie C-H bindingen zijn + één C-C binding (geen vrije elektronparen), dus 3+1=4 -> sp³
Ander voorbeeld: ethyn, hier hebben de twee C-atomen een sp-hybridisatie, er is wel een drievoudige binding tussen de C-atomen maar die telt maar voor 1 effectieve binding + er is nog een C-H binding => 1+1=2 -> sp. Nu aan jou om te kijken naar de molecule ethanal.

Om de hybridisatie van een atoom te weten ga je kijken naar het aantal effectieve bindingen en de vrije elektronenparen. Die tel je op.
Bijvoorbeeld bij de molecule butaan, de twee uiterste C-atomen hebben een sp³ hybridisatie, omdat er drie C-H bindingen zijn + één C-C binding (geen vrije elektronparen), dus 3+1=4 -> sp³
Ander voorbeeld: ethyn, hier hebben de twee C-atomen een sp-hybridisatie, er is wel een drievoudige binding tussen de C-atomen maar die telt maar voor 1 effectieve binding + er is nog een C-H binding => 1+1=2 -> sp. Nu aan jou om te kijken naar de molecule ethanal.

en die naamgeving is volgens mij helemaal correct.

bxlboyke

bxlboyke

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 20:08

Bedankt! Dan is dat voor ethanal ook een sp3

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures