Kansrekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Kansrekening

De prevalentie van een ziekte is 1/2500

In onze regio worden er 200 mensen geboren per jaar.

Hoe groot is de kans dat als die ziekte 3 keer per jaar voorkomt dat het dan nog toeval is?

Wie kan mij hierbij helpen?

Re: Kansrekening

Vind ik moeilijk. Er staat 3 keer per jaar, maar betekent dat dat er één jaar is waarin het drie keer gebeurt? Of is het een gemiddelde? In het ene geval kun je binomiaal rekenen, in het andere moet je een normale verdeling nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Kansrekening

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Kansrekening

volgens mij 3 keer per jaar, geen gemiddelde..

dus binominaal rekenen dan..

Re: Kansrekening

Dan moet je gewoon voor p=1/2500, n=200, de kans op 3 of meer treffers uitrekenen. Dat is dus 1- de kans op 2 of minder treffers, en die kan je uitrekenen.

Het woord toeval moet je interpreteren als kans. Als er uit jouw berekening P=0,06 komt kun je met een zekerheid van 94% zeggen dat dit geen toeval is. Het is gebruikelijk daarvan te maken 90, 95 of 99 %, dus als er 0.06 uit komt neem je de lagere waarde, dus 90%. Je kan nl. met 94% zekerheid zeggen dat het geen toeval is, dus zeker met 90% zekerheid.

Maar bij jou komt er een hele kleine kans uit dus kom je bij 99.9 zekerheid of zo uit.

Berichten: 3

Re: Kansrekening

dus het is geen toeval als ik het goed begrijp ;)

Re: Kansrekening

dus het is geen toeval als ik het goed begrijp ;)
daar hoef je je niet voor te schamen hoor. Ik begrijp dat je de berekening niet uit kan voeren noch interpreteren. Als je zegt waar je het voor nodig hebt kan ik je de uitwerking geven?

Berichten: 1.116

Re: Kansrekening

De prevalentie van een ziekte is 1/2500
Wat noem jij prevalentie? Prevalentie zegt iets over hoeveel mensen het op een bepaald moment hebben. Incidentie zegt iets over hoeveel mensen het per tijdseenheid krijgen. Echter er is ook nog een verwarrende term `jaarprevalentie`.
In onze regio worden er 200 mensen geboren per jaar.
Tja, kun je niet zo heel veel mee. Hoeveel mensen er geboren worden zegt niets over de grootte van de totale populatie. Of is deze prevalentie gebaseerd op een aandoening die enkel kinderen tot één jaar krijgen?
Hoe groot is de kans dat als die ziekte 3 keer per jaar voorkomt dat het dan nog toeval is?
Met de gegevens die je hebt op dit moment niet te berekenen.
dus het is geen toeval als ik het goed begrijp
Het zou inderdaad mogelijk geen toeval zijn als als enkel 3 kinderen uit die 200 het hebben gekregen.

Maar als ik goed begrijp is dit een opgave? Of is dit een practicum o.i.d.? Wellicht is het een goed idee om de letterlijke opgave weer te geven?

Zie overigens voor de terminologie over `prevalentie`, `incidentie`, etc. even http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-e...enregistraties/.

Reageer