Chemische ingenieurstechnieken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Chemische ingenieurstechnieken

Hoi allemaal,

Ik heb binnekort examen van chemische ingenieurstechnieken en er is een oef die ik niet opgelost krijg. Ik heb al aan ongeveer 3 kwart van mijn en hogere jaren gevraagd om deze te proberen op te lossen, maar dit is niet gelukt. Iemand die zich er aan wilt wagen?

Alvast bedankt!

In een experimentele natte wand kolom (2,0m; doorsnede=5,0 cm) stroomt een lucht-CO2 gasmengsel met een snelheid van 0,9 m/s. De totale druk bedraagt 10 atm en de temperatuur 25°c. Op een bepaalde hoogte in de kolom is de molfractie van CO2 in het gasmengsel 0,1 en de partieeldruk van CO in het gasmengsel, aan het wateropp, 8,2 atm.

Het systeem is in de stationaire toestand. Lucht is practisch onoplosbaar in water. De dynamische viscositeit van het gasmengsel bedraagt 1,8 * 10^-5 kg/ms en wordt constant verondersteld. De dichtheid van het gasmengel bij 0°C en 1 atm is 1,3 kg/m3 en de diffusiecoefficient van co2 in lucht, bij 0°C en 1atm, 0,138 cm²/s.

Opmerking:

Voor de massaoverdracht aan vloistofzijde mogen de reeds geziene vergelijkingen van de natte wand kolom gebruikt worden.

Aan gaszijde gelden dezelfde vergelijkingen als bij massa overdracht bij stroming in een pijp:

Voor turbulente stroming (Re>1200) e, vr Sc tss 0,6 en 3000:

Sh=0,023 * Re^0,83 * Sc^0,33

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Chemische ingenieurstechnieken

... de partieeldruk van CO in het gasmengsel ...
CO ? Of is dit een typefout en bedoel je CO2 ?

Wat is het doel van die kolom? CO2 uit de lucht absorberen in water? Of juist CO2 uit water strippen?

Wat wordt er nu eigenlijk gevraagd in dit vraagstuk? Is dit de volledige en letterlijke tekst van het vraagstuk?

En wat heb je zelf al berekend en waar loop je vast?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer