Algoritme leert zelf grammatica van taal

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 270

Algoritme leert zelf grammatica van taal

Samenvatting

Wetenschappers van de Cornell-universiteit te New York en de Tel Aviv-universiteit zijn er in geslaagd om een algoritme te schrijven dat zonder sturing van buitenaf complexe patronen in taal kan detecteren en op basis daarvan de onderliggende grammaticaregels kan construeren. Het algoritme, Automatic Distillation of Structure (ADIOS) gedoopt, voedt zich met een regulier stuk tekst en gaat vervolgens op zoek naar bijvoorbeeld zinnen die meerdere keren op dezelfde manier achter elkaar voorkomen. Door deze herhalingen met elkaar te vergelijken kan ADIOS leren hoe de grammaticaregels van de taal in kwestie eruitzien. Op basis van deze grammaticaregels kan ADIOS ook betekenisvolle zinnen maken. De methodes van vergelijking en generalisatie die ADIOS gebruikt worden ook door kinderen toegepast tijdens de verwerving van hun moedertaal. ADIOS past daarnaast statistische modellen toe om de aannemelijkheid van de gevonden grammaticaregels te berekenen.

Bron

http://www.tweakers.net/nieuws/38775

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Interessant.

Vinden jullie die AI of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Als dit echt werkt zoals ze zeggen lijkt dit me toch wel een zeer sterke beginvorm van AI.

Berichten: 664

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

the ADIOS project homepage:

http://adios.tau.ac.il/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Zouden we hier ooit iets van zien ? Bv een of andere spraaktechnologie die een normale mens in handen zal krijgen of blijft dit eerder iets dat alleen in wetenschappelijke kringen zal getest worden en niet meer dan dat ? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Toepassing in vertaalsites? die vertaal sites vertalen hele lappen text namelijk nogal brak.

Zou je dit ook in de hersenen van iemand kunnen stoppen? Dan kan veel makkelijker een taal leren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 270

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Ik zie echt ontzettend veel mogelijkheden voor deze techniek:

internationale spraak omzetten naar de moedertaal van de persoon. Telefoneren ( als latere uitbreiding ) die de taal omzet naar goede zinnen. Spraakherkenningssoftware verbeteren, grammatica controle in applicaties, kunstmatige intelligentie om interactie tussen mens en machine te verbeteren. Etc :shock:

Ben er erg over te spreken

Berichten: 664

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Als dit echt werkt zoals ze zeggen lijkt dit me toch wel een zeer sterke beginvorm van AI.
Jim believes that Jim thinks that George believes that Cindy thinks that to read is easy.
AI?, zeg jij het maar, of gaat dit onze intelligentie te boven? :shock:

Maar het is een beginnetje.

Waarschijnlijk zullen op een gegeven moment -waarschijnlijk niet eens zo heel ver in toekomst- wel betere en bruikbare spraakinterfaces ontwikkeld worden. Maar de taken die een pc kan uitvoeren blijven vrijwel hetzelfde, hij wordt er niet slimmer van.

Berichten: 270

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Als dit echt werkt zoals ze zeggen lijkt dit me toch wel een zeer sterke beginvorm van AI.


Natuurlijk moeten we nog maar geloven op het artikel. Ik moet nog zien in welke vorm vertaling en herkenning van een willekeurig testpersoon met getypte tekst mogelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Tevens doet me dit denken aan de auto-vertaler in Star trek. Het lijkt tevens wel een digitale versie van de Babel fish (voor diegene die hitchhiker's guide to the galaxy hebben gelezen)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 270

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Waarschijnlijk zullen op een gegeven moment -waarschijnlijk niet eens zo heel ver in toekomst- wel betere en bruikbare spraakinterfaces ontwikkeld worden. Maar de taken die een pc kan uitvoeren blijven vrijwel hetzelfde, hij wordt er niet slimmer van.
Wij draaien ook op chemische reacties tussen onze moleculen. ( gaat om de clue, niet of de natuur nog meer in petto heeft ) Met een bepaalde set beginselen heb je veel uitkomsten. Wat ik wil zeggen is dat de computer wel degelijk 'slimmer' wordt. Hij gebruikt zijn resources anders maar beter.

Het hele punt nu is, wat is intelligentie, kan een computer onze intelligentie benaderen of overtreffen , zijn we niet egoistisch als we zeggen dat alleen wij over zulke intelligentie kunnen beschikken? Etc. Moeilijk vraagstuk waar het ini dit nieuwsartikel niet helemaal over gaat :shock:

Berichten: 664

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Wij draaien ook op chemische reacties tussen onze moleculen.
Hoho, zolang we nog geen AI hebben zal ik daar maar niet te zeker van zijn. Wat ik wil zeggen: als we de processen van onze hersenen zouden kunnen simuleren aan de hand van de huidige wetenschap hoeft dit nog niet te resulteren in een intelligent (bewust) systeem te zijn, zoals de mens.

Is een horloge slimmer dan een baksteen?

Maar laten we het bij ADIOS houden.

Berichten: 113

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Adios kan misschien gebruikt worden voor het achterhalen van sequenties in pi. Ik zal het een keer proberen als er een windowsversie beschikbaar is.

Berichten: 141

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Weeral een hoop werklozen erbij want binnenkort kunnen ze computers gebruiken om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.

Berichten: 270

Re: Algoritme leert zelf grammatica van taal

Weeral een hoop werklozen erbij want binnenkort kunnen ze computers gebruiken om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.


En wie onderhoudt die computers? En wie programmeert nieuwe functies voor die nieuwe techniek? Wie zorgt voor de informatie toevoer? Wie etc etc. Niet zo pessimistisch denken, komen ook nieuwe banen. Dan wel door andere technieken.

Reageer