Springen naar inhoud

Hoeksnelheid


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 13:13

Zie vraagstuk 105 + mijn gekozen assenstelsel.

Ik snap niet goed hoe ik de hoekversnelling uit zou kunnen rekenen. Ik had het namelijk als volgt gedaan:

LaTeX
LaTeX
LaTeX

En dan krijg je dus heb probleem dat het niet gelijk is, want of:
LaTeX
LaTeX

Of

LaTeX
LaTeX
Wat doe ik fout?

Bijgevoegde afbeeldingen

  • 105.GIF
  • assenstelsel.GIF

Veranderd door Stampertje, 25 augustus 2010 - 13:19


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 13:20

de x betekent keer

#3


  • Gast

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 13:35

Heb je snelheid en versnelling van B wel gevonden?

#4

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 13:45

Nee, want die kan ik pas berekenen als ik de hoeksnelheid heb met de formule:

LaTeX

Daarvoor heb ik dus de hoeksnelheid nodig

Veranderd door Stampertje, 25 augustus 2010 - 13:46


#5


  • Gast

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 13:55

Ik niet, want ik werk gewoon met Pythagoras. Ik stel gewoon
LaTeX en daarmee bepaal ik de afgeleide van hb naar de tijd.
Je kan ook nog de snelheid in A ontbinden in een richting langs de ladder en loodrecht erop, dan eisen dat de snelheid langs de ladder in A en B gelijk moet zijn, en dan de snelheid in B met goniometrie bepalen. Zeg maar wat je wilt?

#6

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 17:27

In goniometrie graag

#7


  • Gast

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 18:43

Zoals u wilt.
naamloos.GIF
Als de hor snelheid bij A 3 m/s is, hoe groot is dan de snelheid V in de richting van de ladder?
Als die snelheid V gelijk moet zijn in A en B, hoe groot moet dan de totale snelheid in B zijn (gericht langs de muur) om in de richting van de ladder een component gelijk aan V te hebben?

#8

JWvdVeer

    JWvdVeer


  • >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 18:59

De eerste vraag lijkt mij dit:
LaTeX

LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX
LaTeX
LaTeX

We hebben nu een driehoek waarvan we weten hoe snel de zijden veranderen. Hoek BAC is gelijk aan:
LaTeX

Hier dan twee keer de afgeleide van is de hoeksnelheid. Al vermoed ik dat er een makkelijkere manier is waarbij je gewoon de versnellingen in A en B kunt gebruiken.

Veranderd door JWvdVeer, 25 augustus 2010 - 19:00


#9


  • Gast

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 20:42

Een DV opstellen en oplossen hoeft alleen als je voor een langere periode de versnelling moet berekenen. Als het gaat om ťťn bepaalde toestand (hoek) hoeft dat niet. Je kan met mijn methode zien dat de snelheid bij B 3.wortel(3) moet zijn. Voor de versnelling geldt dezelfde verhouding als voor de snelheid, dus wordt het 2.wortel(2) m/s^2.

De hoekversnelling bereken je uit deze waarden. De versnellingen in A en B hebben een component loodrecht op de ladder. Het verschil van die twee gedeeld door de lengte van de ladder is de hoekversnelling.

Reken even de andere kant op: als een staaf met lengte d geen hoekversnelling heeft maar het zwaartepunt heeft wel een versnelling van a m/s2 loodrecht op de lengte, dan hebben beide einden een versnelling van a m/s2.
Heeft de staaf geen versnelling maar wel een hoekversnelling dw/dt dan hebben de uiteinden een versnelling van plus resp. min d/2 . dw/dt.
Treden beide op, dan worden de versnellingen a1=a+d/2.dw/dt en a2=a-d/2.dw/dt. Hieruit vindt men dw/dt met
dw/dt= (a1-a2)/d.
Leuk detail is dat de versnelling van het zwaartepunt volgt uit het gemiddelde van de twee (a=(a1+a2)/2), maar dat wordt hier niet gevraagd.

#10


  • Gast

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 09:04

Afgezien van de schrijffout in de versnelling (a=2.wortel(3) moet het zijn) twijfel ik een klein beetje aan mijn oplossing. Er blijkt namelijk dat de snelheid en versnelling van het zwaartepunt beide verticaal gericht zijn en dat is volgens mij niet correct.
Wie bevestigt (of niet)?

#11

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 15:59

Ik snap al waarom hij bij mij niet klopte!

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX

#12


  • Gast

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 17:05

Maar je moet de hoekversnelling uitrekenen, niet de hoeksnelheid!

#13

kotje

    kotje


  • >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 18:03

Ik snap al waarom hij bij mij niet klopte!

LaTeX


LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

LaTeX


De formule die ge gebruikt is:LaTeX x stelt vectorieel produkt voor te berekenen met determinant en z-as gericht in papier.
Men krijgt LaTeX
Daar LaTeX geen componenten heeft langs de x-as kunnen we LaTeX berekenen en komen we uit wat stampertje uitkomt.
Nu nog de hoekversnelling uitrekenen en dan kunnen we met de formule die stampertje gegeven heeft LaTeX berekenen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

#14

Stampertje

    Stampertje


  • >100 berichten
  • 108 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 11:02

Ja dat weet ik wel, maar ik had de hoeksnelheid nodig om de hoekversnelling uit te rekenen. En ik wist de hoeksnelheid niet. Vandaar.

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

#15


  • Gast

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 14:31

Ik vind het jammer dat het Belgische onderwijs zo veel verschilt van het Nederlandse. Ik ben ervan overtuigd dat de oplossingen niet kloppen, ik heb het op twee onafhankelijke manieren berekend. Maar om verwarring te voorkomen moet ik mij inhouden. Heb jij toevallig de juiste antwoorden ook ergens, Stampertje?





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures