Elektromagnetisme: relatieve doorlaatbaarheid.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Elektromagnetisme: relatieve doorlaatbaarheid.

Een spoel met 100 windingen heeft een lengte van 3 cm en diameter van 25cm. In de ijzeren kern ontstaat een inductie van 1wb/m² als de stroomsterkte 1,6 A bedraagt. Bereken de relatieve doorlaatbaarheid van het gebruikte ijzer.
B= 1

H= (100*1,6)/(0,03) = 5333,33

Mu(Mu0 * Mu.r)=B/H

Mu.r = (B/H) / (4Pi*10^-7)

Mu.r=149,21

Heb ik het juist opgelost? Want ik heb op internet een .txt bestand gevonden waar er oplossingen staan van verschillende oefeningen van magnetisme. En die stond er ook tussen met een andere oplossing, daarom twijfel ik.:
Een spoel met 100 windingen heeft een lengte van 3cm en een diameter van 25cm. In de ijzeren kern ontstaat een inductie van 1Wb/m2 als de stroomsterkte 1,6A bedraagt.

Bereken de relatieve doorlaatbaarheid van het gebruikte ijzer.

1244

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Elektromagnetisme: relatieve doorlaatbaarheid.

Badbear schreef:B= 1

H= (100*1,6)/(0,03) = 5333,33

Mu(Mu0 * Mu.r)=B/H

Mu.r = (B/H) / (4Pi*10^-7)

Mu.r=149,21

Heb ik het juist opgelost?
ja, mits in de juiste significantie gezet, 1,5·10² . (en dan zijn 2 significante cijfers nóg wat overdreven eigenlijk)

De uitkomst betekent dus dat ijzer een magnetische permeabiliteit heeft die ongeveer 150 x zo groot is als die van het vacuüm. Dat komt overeen met tabelwaarden voor puur ijzer in velden met lage inductie. (Initial Relative

Permeability). Bij 1 tesla zou dat echter toch al wat meer moeten zijn, maar och, 't is een sommetje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer