Springen naar inhoud

Elektromagnetisme: relatieve doorlaatbaarheid.

• Log in om te kunnen reageren

Badbear

Badbear

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2010 - 14:00

Een spoel met 100 windingen heeft een lengte van 3 cm en diameter van 25cm. In de ijzeren kern ontstaat een inductie van 1wb/m≤ als de stroomsterkte 1,6 A bedraagt. Bereken de relatieve doorlaatbaarheid van het gebruikte ijzer.

B= 1
H= (100*1,6)/(0,03) = 5333,33

Mu(Mu0 * Mu.r)=B/H
Mu.r = (B/H) / (4Pi*10^-7)
Mu.r=149,21

Heb ik het juist opgelost? Want ik heb op internet een .txt bestand gevonden waar er oplossingen staan van verschillende oefeningen van magnetisme. En die stond er ook tussen met een andere oplossing, daarom twijfel ik.:

Een spoel met 100 windingen heeft een lengte van 3cm en een diameter van 25cm. In de ijzeren kern ontstaat een inductie van 1Wb/m2 als de stroomsterkte 1,6A bedraagt.
Bereken de relatieve doorlaatbaarheid van het gebruikte ijzer.
1244

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44879 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 16:15

B= 1
H= (100*1,6)/(0,03) = 5333,33

Mu(Mu0 * Mu.r)=B/H
Mu.r = (B/H) / (4Pi*10^-7)
Mu.r=149,21

Heb ik het juist opgelost?

ja, mits in de juiste significantie gezet, 1,5∑10≤ . (en dan zijn 2 significante cijfers nůg wat overdreven eigenlijk)
De uitkomst betekent dus dat ijzer een magnetische permeabiliteit heeft die ongeveer 150 x zo groot is als die van het vacuŁm. Dat komt overeen met tabelwaarden voor puur ijzer in velden met lage inductie. (Initial Relative
Permeability). Bij 1 tesla zou dat echter toch al wat meer moeten zijn, maar och, 't is een sommetje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures