Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

Ik heb een taalkundig vraagje n.a.v. een interne discussie op de werkvloer:

spreken we nu van een harmonisch/disharmonisch intelligentieprofiel of mag je in de onderzoeksverslagen ook spreken van een harmonieus/disharmonieus intelligentieprofiel?

De handleiding van de WISC-III spreekt over harmonisch/disharmonisch. Maar een blik in de dikke van Dale leert mij dat harmonieus een synoniem is van harmonisch.. dit zou dus ook gebruikt mogen worden? Of hebben we het dan echt over iets anders (bijvoorbeeld muziek)? Staat dan ook weer zo raar in de onderzoeksverslagen... ;)

Wie het weet mag het zeggen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

spreken we nu van een harmonisch/disharmonisch intelligentieprofiel of mag je in de onderzoeksverslagen ook spreken van een harmonieus/disharmonieus intelligentieprofiel?
Ik denk dat ik alleen nog maar hoorde over een (dis)harmonisch intelligentieprofiel (toch bij ons, in West-Vlaanderen) ... Of dit taalkundig volledig correct is, weet ik niet, maar dat heb je natuurlijk wel vaker met vakterminologie dat de term eigenlijk niet echt correct Nederlands is...

Maar misschien is dit ook een berichtje dat (minstens toch een beetje) past in de rubriek 'Taalkunde'?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

Ik zou het bij de term houden die de handleiding ook gebruikt. Voor veel woorden zijn er synoniemen die alleen werken in een bepaalde context, en het lijkt mij dat dat in dit geval zo ook is. Puur afgaande op mijn taalgevoel (wat dat waard is, laat ik aan anderen over) drukt "harmonieus" vaak een soort esthetische appreciatie uit. Terwijl een "harmonisch profiel" een vakterm die precies gedefinieerd is. Het lijkt me dan wel zo handig om die term aan te houden.

Berichten: 5

Re: Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

Bedankt voor jullie visies. Het is een goed idee om mij gewoon aan de handleiding te houden, dan weet ik zeker dat het klopt. Nu weet ik toevallig dat er in de handleiding van de WISC-III gesproken wordt over harmonisch, ik weet uit mijn hoofd niet wat er in de handleidingen van andere (veelgebruikte) intelligentietesten staat, bv de RAKIT, dus dat ga ik opzoeken.

Maar wanneer wij dus een eind aan de discussie willen, dan moet ik dit topic naar het taalforum verplaatsen begrijp ik? Kan ik dat zelf?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

nikkigioa schreef:...

Maar wanneer wij dus een eind aan de discussie willen, dan moet ik dit topic naar het taalforum verplaatsen begrijp ik? Kan ik dat zelf?
Ik weet niet of het echt verplaatst moet worden: het lijkt mij iets wat zowel thuishoort onder het psychologieforum (vakterminologie!) als onder het taalforum. Alhoewel dit laatste, naar mijn bescheiden mening, hier ietwat ondergeschikt is... Uiteindelijk is het de bedoeling dat professionals elkaar begrijpen en dat gebeurt vooral door vakjargon te gebruiken en minder door misschien wel correcter AN te gebruiken, maar dan uit te komen bij terminologie die helemaal niet gebruikelijk is.

Je kan dit bericht trouwens zelf niet verplaatsen. Een moderator kan dat wel, als hij/ zij daar aanleiding voor vindt. ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Intelligentieprofiel: harmonisch vs harmonieus?

Het lijkt me niet nodig om dit onderwerp te verplaatsen naar het taalkundeforum. Een taalkundige kan wellicht wel iets zeggen over de betekenis en het gebruik van die woorden in algemene taal, maar het gaat hier in feite om jargon voor dit specifiek vakgebied.

Vergelijkingen met jargonwoorden uit andere vakgebieden kunnen hier dan ook alleen maar verwarring toevoegen en bieden helemaal geen antwoord. Thermo1945, je berichten zijn hierom verwijderd.

Reageer