Verbruik electriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 59

Verbruik electriciteit

Onze electriciteitsmeter in de meterkkast werd vervangen en het electriciteitsverbruik steeg meteen met 20%.

De vraag natuurlijk: is de nieuwe meter niet goed ( en betalen we nu teveel) of was de oude niet goed (en hadden we geluk ?).

Alle groepen uitgezet en vergeleken met diverse stroomverbruikers (stel gloeilampen en frituurpan). De nieuwe meter lijkt zelfs minder te meten dan verbruikt wordt.

Maar alles is relatief: een gloeilamp van 60W lijkt met een metertje van NUON (zoeen die in het stopcontact gaat en waar de stekker van het te meten apparaat weer in moet) 54 W te verbruiken (gemeten met 3 verschillende gloeilampen steeds 54 W). De frituurpan van 2000W verbruikt volgens het kleine metertje 1840 W.

Dus is dat kleine metertje wellicht ook niet goed ??

Weet iemand of een gloeilamp van 60W ook PRECIES 60W gebruikt (en een frituurpan van 2000W ook precies 2000W ?)

Zo niet, andere tips om te meten ?? Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de gouden standaard zonder meteen de electricien of netbeheerde in te schakelen, wat die jongens beginnen bij € 400,= pas te meten......

Berichten: 1.116

Re: Verbruik electriciteit

Zo niet, andere tips om te meten ??
Je hebt van die metertjes die je kunt gebruiken om exacte stroomverbruik van een apparaat te meten. Deze zitten dan tussen het apparaat en het stopcontact (vergelijk het met een soort verloop- of wereldstekker maar dan alleen met de mogelijkheid om verbruik te meten i.p.v. omzetten van ene stekkertype naar andere).

Zo'n ding heet energieverbruiksmeter. Zoek er eens op... (let op: het geheel is wel omgeven van allerlei groen-initiatieven, waarvoor deze ook gemaakt is. Ik weet niet hoe zuiver ze zijn).

Berichten: 59

Re: Verbruik electriciteit

JWvdVeer schreef:Je hebt van die metertjes die je kunt gebruiken om exacte stroomverbruik van een apparaat te meten. Deze zitten dan tussen het apparaat en het stopcontact (vergelijk het met een soort verloop- of wereldstekker maar dan alleen met de mogelijkheid om verbruik te meten i.p.v. omzetten van ene stekkertype naar andere).

Zo'n ding heet energieverbruiksmeter. Zoek er eens op... (let op: het geheel is wel omgeven van allerlei groen-initiatieven, waarvoor deze ook gemaakt is. Ik weet niet hoe zuiver ze zijn).
Ja, die bedoel ik ( het "NUON-metertje" ) - maar ik weet ook niet hoe zuiver hij is. Bij alle gloeilampen van 60W, die ik heb geprobeerd, geeft hij steeds 54W aan. Ik was benieuwd of een 60W lamp altijd precies 60W verbruikt (of altijd 54, of wisselend) zodat ik het metertje kan "ijken". Ik zoek een basis van waaruit ik verder kan meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Verbruik electriciteit

Ja, die bedoel ik ( het "NUON-metertje" ) - maar ik weet ook niet hoe zuiver hij is. Bij alle gloeilampen van 60W, die ik heb geprobeerd, geeft hij steeds 54W aan. Ik was benieuwd of een 60W lamp altijd precies 60W verbruikt (of altijd 54, of wisselend) zodat ik het metertje kan "ijken". Ik zoek een basis van waaruit ik verder kan meten.
Een gloeilamp (wordt het niet eens tijd voor spaarlampen?) van 60W hoeft niet perse 60W te verbruiken. Dit is slechts een indicatie van het vermogen. het "Nuon-metertje" geeft een nauwkeurig genoeg beeld van het werkelijke verbruik.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 59

Re: Verbruik electriciteit

Een gloeilamp (wordt het niet eens tijd voor spaarlampen?) van 60W hoeft niet perse 60W te verbruiken. Dit is slechts een indicatie van het vermogen. het "Nuon-metertje" geeft een nauwkeurig genoeg beeld van het werkelijke verbruik.
Ja natuurlijk hebben we spaarlampen waar dat mogelijk is. Maar die lenen zich niet om een voldoende aantal omwentelingen van de electriciteitsmetr te tellen om een stroomverbruik te meten. Althans zo geduldig ben ik niet. Vandaar dat ik de frituurpan heb ingeschakeld.

Maar de electriciteitsmeter in de meterkast geeft idd ongeveer hetzelfde aan als het NUON-metertje, dus ik neem aan dat ze beiden goed zijn.

Wrsch hebben we met de vorige meter geluk gehad

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbruik electriciteit

Wat was de reden om de meter te verwisselen?

Berichten: 59

Re: Verbruik electriciteit

Wat was de reden om de meter te verwisselen?
Dat is in 1990 geweest - voor zover ik me herinner een periodieke wisseling - dus niets met die meter specifiek te maken. Maar het is lang geleden dus zeker ben ik er niet meer van. (het was in de tijd dat we ons nog niet zo druk maakten over energie, CO2 etc ...)

Qua forum vraag ik me eigenlijk af: is dit onderwerp wellicht beter in het forum "praktische en overige technische wetenschappen" te voeren ??

Reageer