Kan fabrikant goederen terug eisen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2.589

Kan fabrikant goederen terug eisen?

Vandaag heb ik mijn laptop scherm laten herstellen, het betreft een sony vaio computer. Misschien een ongewone reparatie maar daar gaat mijn vraag niet over.

Bij het afrekenen, dus de herstelling was volledig oké nieuw scherm zat erop alles in orde vroeg ik aan de verkoopster of dat ik mogelijk mijn oud scherm, dus het kapotte mee kreeg waarop zij mij antwoorden dat sony dit terug moest hebben. Zij waren verplicht dit terug te sturen.

Nu begrijp ik ook wel dat sony dat scherm mss graag heeft, weet ik veel voor wat, toch vraag ik me af dat een product wat ik eigenlijk ooit zelf gekocht heb door hun kan opgeëist worden?

Iemand enig idee? (het was uiteindelijk ook nog buiten garantie volledig kosten waren dus voor mij) Groeten.

Berichten: 1.116

Re: Kan fabrikant goederen terug eisen?

Wat heb jij aan het scherm als ik vragen mag? Wellicht verwerken ze de inname in de prijs, zodat jouw reparatie c.q. de kosten voor het nieuwe scherm lager uitvallen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Kan fabrikant goederen terug eisen?

Ze zijn verplicht om het in te nemen als het om afval gaat. Ervan uitgaande dat het scherm geheel 'kaduuk' is, dan is het dus ook afval. De verplichting geldt echter bij mijn weten alleen als jij het aanbiedt; dan moeten zij het aannemen (ook wel innemen genoemd). Eisen is een ander verhaal, maar dat lijkt me niet de kwestie.

Zoals ik het begrijp:
  1. Jij biedt de laptop ter reparatie aan bij de winkel
  2. Winkel biedt laptop ter reparatie aan bij Sony
  3. Sony repareert de laptop en daarbij vrijkomend afval wordt verwerkt door de door hen gecontracteerde afvalverwerker
  4. Laptop gaat terug naar winkel
  5. Laptop gaat terug naar jou
Stap 3 is een verplichting vanuit de wet. Ik weet uit mijn hoofd even niet meer welke wet dit ook alweer was, maar het zijn Europees vastgelegde regels die in de hele EU in landelijke wetgeving is geïmplementeerd. Als jij op voorhand (dus bij stap 1) had aangegeven het oude scherm terug te willen hebben, en de winkel had dat ook doorgegeven aan Sony, dan had je het misschien teruggekregen. Sony mag echter niet op eigen handje afval mee terugsturen. Dát is verboden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 2.589

Re: Kan fabrikant goederen terug eisen?

Nee:

1. Reparatie dienst controleert laptop en besluit dat het scherm moet vervangen worden en besteld nieuw scherm

2. Een week later is het scherm geleverd bij die reparatie dienst en ga ik er terug naar toe

3. Zij maken die, breng het 's morgens binnen en haal het 's avonds weer af, ’s avonds vraag ik dan of ik het oude terug mag hebben waarop de verkoopster zij dat ik dat niet terug kreeg.
Wat heb jij aan het scherm als ik vragen mag?
Bah niet zoveel maar ik snuister er is graag in.

Ik kreeg het gewoon niet mee, nu ik maak er niet zo groot punt uit maar vond het gewoon raar.

Groeten.

Reageer