Vlieg met endoparasieten?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Vlieg met endoparasieten?

Hallo allemaal,

gisteravond zat er een vlieg op mijn kamer die nogal traag was. Hij vloog een beetje rondjes alsof hij dronken was, maakte veel geluid en was makkelijk te vangen. Ik had hem dan ook naar buiten gezet.

Even later kwam ik echter een tweede vlieg in huis tegen, die precies hetzelfde gedrag vertoonde. Redelijk geïrriteerd door het gebrom, besloot ik de vliegenmepper maar weer eens uit te proberen. En met succes!

Alleen toen ik hem neergemept had, kwam er wit spul uit het beestje. Ik dacht eerst aan een soort plasma, totdat het begon te bewegen. Eerst leek het nog een wit spinnetje, maar binnen vrij korte tijd kwamen er een stuk of 50 kleine wormpjes (?) uit wijlen meneer Vlieg kruipen. Volgens mij kwamen ze ook uit de tracheën, maar in elk geval uit het achterlijf.

Nu vraag ik mij ernstig af waar die vlieg aan leed?! Van de beschrijvingen op internet (o.a. dit forum) ben ik niet veel wijzer geworden; de foto's komen niet overeen met wat ik gezien heb. Helaas heb ik geen foto gemaakt, deels vanwege de schrikreactie toch ook. De 'wormpjes' waren wit/doorzichtig, een millimeter of 3 in lengte en ze hadden opvallend grote ogen (of een hartje?).

Is het een soort epidemie, aangezien ik binnen 5 minuten twee keer zo'n vlieg heb gezien (ervan uit gaande dat de eerste er - gezien zijn gedrag - ook aan leed)? Kan het liggen aan het feit dat op 100 meter afstand een akker ligt met een slootje en zo? :shock:

Gaarne uitleg, want ik krijg er toch de kriebels van ;)

Berichten: 150

Re: Vlieg met endoparasieten?

Beste Psycho,

Je verhaal over wormpjes doet me denken aan nematoden of aaltjes. Er zijn aaltjes uit de geslachten Steinernema en Heterorhabditis die een bacterie bij zich dragen. Het aaltje dringt een insect binnen, de bacterie komt vrij, verteert het insect en het aaltje voedt zich vervolgens met de smurrie. Er zijn ook grotere nematoden die vaak in het achterlijf van insecten gevonden worden. Dan gaat het maar om een enkel exemplaar maar die worden wel veel groter. en worden gebruikt om muggenplagen te bestrijden. Er is nog een aaltje, verwant aan Heterorhabditis die gebruikt wordt om slakken te bestrijden, dat is Phasmarhabditis. De aaltjes die die bacterien bij zich hebben zorgen voor een snelle dood van het insect. Het is dus vreemd dat, als het daarom zou gaan, de vlieg in dat stadium nog actief is. Mocht je ze nog eens aantreffen, doe dan wat smurrie in een buisje en voeg een paar druppels formaline 4% toe (is gevaarlijk spul, laat het anders door iemand doen die er ervaring mee heeft) en bel even naar bijvoorbeeld het Laboratorium voor Nematologie van Wageningen-UR. Ze hebben daar zeker belangstelling.

Reageer