Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Reeds hebben we een nieuw manier gevonden om duurzaam energie op te wekken. Dit gaat met behulp van een ijzeren bal, een paar buizen en water.

Het werkt op simpele natuurkundige wetten en het is bijna gratis. Het apparaat is ontworpen om 100 meter lang te zijn, maar het kan ook werken op een schaalmodel van 10 meter. Kleiner dan 10 meter kan er helaas niet genoeg benut worden gemaakt van de luchtdruk.

Natuurlijk hoop ik dat jullie kunnen helpen en kritiek kunnen geven om het te perfectioneren.

Voor meer informatie kunt u kijken op deze twee pagina's:

Pagina 1

Pagina 2

P.S.

Ik weet niet zeker of dit de juiste forum is

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Maar waar win je energie? Je wint toch niet meer energie dan het kost om de bal weer naar boven te brengen? ;)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.116

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Er zit een groot probleem in het geheel: de bal zou het water allemaal wegdrukken, door de zwaartekracht van de bal. Maar hoe kan vervolgens als de lucht weggelopen is, het water opeens de bal wel weer omhoog drukken in het systeem?

En hoe zou een andere bal de vorige bal omhoog kunnen drukken?

Om te beginnen zou ik je virtuele test eens aanpassen en de wet van Archimedes en de zwaartekracht even aanpassen ;) .

Weet je al hoeveel 100m waterdruk is...?!

En ja, dit is weer zo'n geval van perpetuum mobile... ;) .

Berichten: 4

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Als het water zakt, nadat de lucht is weggelopen, zal de lucht in het bal naar boven willen. Dit kan als de bal naar boven drijft door de lucht erin, dit zou kunnen bij een verhouding van 1:4,8

De lucht die wegloopt zal geregeld weglopen door de ventielen, zodat de motor niet overbelast raakt. Hierdoor kan er nog wat lucht in blijven waardoor de volgende bal nog door kan drukken.

Berichten: 4

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Voor de duidelijkheid dit is geen perpetuum mobile. Want er wordt wel energie in gestoken, het loslaten (en verplaatsen van de bal).

Dit kan natuurlijk weer terug gewonnen worden, nadat de machine begint te werken. Het is geen proces die automatisch zichzelf herhaalt, hiervoor moet iets simpel gebouwd worden, dat handmatig of met een geautomatiseerd machine de bal weer in de buis loslaat.

Natuurlijk moet je ook in de gaten houden dat het niet 1 keer gedaan wordt, maar 30 keer per worp. Dus er worden 30 ballen tegelijk losgelaten in verschillende buizen.

Berichten: 1.116

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

oor de duidelijkheid dit is geen perpetuum mobile. Want er wordt wel energie in gestoken, het loslaten (en verplaatsen van de bal).
Yep, maar er wordt daarna minder energie in gestoken dan er uit komt...
Dit kan natuurlijk weer terug gewonnen worden, nadat de machine begint te werken. Het is geen proces die automatisch zichzelf herhaalt, hiervoor moet iets simpel gebouwd worden, dat handmatig of met een geautomatiseerd machine de bal weer in de buis loslaat.
Goede kans dat het experiment maar één keer gedaan wordt. Die ballen komen namelijk van je levensdagen niet automatisch terug van beneden. Zoals ik al zei: kijk nog eens naar de wet van Archimedes. Bepaal/bereken eens hoe zwaar de bal moet zijn om 100m waterdruk omhoog te krijgen (moet trouwens wel een heel nauwsluitend systeem zijn). Bereken daarna eens hoeveel energie er weer in het systeem gestopt moet worden om die bal terug te krijgen?
Natuurlijk moet je ook in de gaten houden dat het niet 1 keer gedaan wordt, maar 30 keer per worp. Dus er worden 30 ballen tegelijk losgelaten in verschillende buizen.
En eh... Who cares? Het principe is voor die dertig ballen toch hetzelfde als voor die ene bal?

Hoe heb je het overigens gesimuleerd?
Voor de duidelijkheid dit is geen perpetuum mobile.
Hoe weet je dat zo zeker? Elk gesloten systeem waar meer energie uit wordt gehaald dan in gestopt is een perpetuum mobile. En ik heb sterk het vermoeden dat zoiets hier ook het geval is.

Berichten: 4

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Ik heb het niet zelf gesimuleerd, dat is gedaan door iemand anders.

Maar als de energie die de lucht gebruikt om zichzelf naar boven te drukken wordt ook benut. Kan er hierdoor niet meer energie worden gewonnen dan dat er in wordt gestoken?

Even voor de duidelijkheid, ik heb meegewerkt aan de uitvinding. Het is niet van mij, maar ik weet er wel redelijk veel over.

Berichten: 1.116

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Ik heb het niet zelf gesimuleerd, dat is gedaan door iemand anders.
Is dat ontduiking van bewijs?
Maar als de energie die de lucht gebruikt om zichzelf naar boven te drukken wordt ook benut. Kan er hierdoor niet meer energie worden gewonnen dan dat er in wordt gestoken?
Zal misschien best kunnen als je tenminste überhaupt op dat punt aankomt. Maar je zit daarvoor al met problemen: hoe krijg je het voor elkaar dat die bal minimaal 50m water omhoog gaat drukken? Stel dat dat allemaal lukt e.d. dan komt het water weer teruglopen. Maar hoe kan het dan ooit dat eerst een bal die door middel van de zwaartekracht die 50m water omhoog drukte vervolgens drijft op datzelfde water? Ik zou een kanon bestellen... Die bal krijg je in elk geval niet terug, laten we daar duidelijk over zijn. Ook niet met een tweede bal. Want die moet dan namelijk 100m water + een bal omhoog drukken. Beide theorieën kloppen dus mijns inziens niet.

Dus blijft de volgende vraag over: hoe krijgen we die ijzeren bal weer van beneden naar boven? Daar zal dus energie in gestoken moeten worden. Waarschijnlijk een stuk meer energie dan je verkrijgt uit jullie koudeluchtmotor.

Overigens twijfel ik ook een klein beetje over de mate van drukopbouw van de lucht e.d., maar dat zijn maar minor-problems vergeleken bij de voorgaande bezwaren.

Daarnaast heb je waarschijnlijk nog nooit naar de inefficiëntie van motoren gekeken (zeer inefficiënt, meestal veel wrijving en verlies van energie).
Even voor de duidelijkheid, ik heb meegewerkt aan de uitvinding. Het is niet van mij, maar ik weet er wel redelijk veel over.
Waarschuw me even wanneer de uitvinding in praktijk wordt gebracht. Dan kom ik het plaatje schieten van beteuterde gezichten. Moet nog de emoties teleurgesteld en boos hebben voor een emotieherkenningspel ;) .

Nee, maar zonder dollen: dit gaat van z'n levensdagen niet werken en valt wel in de categorie perpetuum mobile.

Berichten: 12.262

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Het lijkt me er inderdaad eentje voor de categorie lastige-te-doorzien perpetuum mobilae.

Als je toch met water aan de slag wilt kun je beter proberen energie te winnen uit temperatuurverschillen aan de oppervlakte en op enige diepte. Dat is uiteraard ook niet zo gemakkelijk, maar er is teminste een reele bron van energie te benutten in zon scenario.
Victory through technology

Berichten: 92

Re: Nieuw manier om duurzaam energie op te wekken.

Nou ik zie wel waar het probleem ligt. Die ijzeren bal heeft een bepaalde massa en dat water ook, het water heeft meer massa dan dan die bal. dus hoe kan die bal al dat water omhoog drukken door alleen de zwaartekracht?

een bal die 1 kg weegt en 1 meter valt kan heus geen 10 kg water 1 meter omhoog duwen.

Reageer