Springen naar inhoud

- - - - -

Enkel molecuul superscherp in beeld

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 augustus 2010 - 16:31

Enkel molecuul superscherp in beeld

De vraag komt in elke scheikundeklas wel een keer langs:“kun je zo’n molecuul niet zien dan? Onder een supersterke microscoop misschien?” Scheikundeleraren hadden geen keus en moesten ontkennend te antwoorden: nu niet meer. Twee onderzoekslabs presenteerden kort na elkaar hun methoden om een enkel molecuul haarscherp in beeld te brengen. Door voorzichtig af te tasten benaderden zij de scherpte van de zeer tijdrovende kristallografische structuurbepaling.

Zwitserse onderzoekers van IBM waren ietsjes eerder met hun ontdekking, die ze overigens deelden met hun Utrechtse collega’s van het Debye Nanoinstituut. Ze maakten vorig jaar goede sier met hun nog ietwat korrelige plaatje van pentaceen in het wetenschappelijke tijdschrift Science. Ze maakten dit plaatje door één enkel molecuul af te tasten met een AFM-naald. Tot zover niks nieuws. Maar doordat ze een koolstof-monooxide molecuul aan de punt van de naald hingen, maten de onderzoekers meer dan alleen de hoogte van het molecuul.

...

Lees verder: http://www.kennislin...scherp-in-beeld

Bron: Kennislink

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Warrfaaz

Warrfaaz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 10:51

Ik heb me al altijd afgevraagd, zijn het de kernen van de atomen die we zien, of het atoom op z'n geheel?

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 16:44

Alleen de elektronenwolk is zichtbaar, die weerkaatst het licht en staat in contact met de omgeving.
De kern is nog velen malen kleiner en voorlopig nog helemaal compleet ontzichtbaar.
Aangezien de elektronen alle reacties aangaan en de buitenkant van het atoom vormt is de kern eigenlijk niet zo belangrijk (in dit soort onderzoek).

Veranderd door Dalton, 30 augustus 2010 - 16:45

Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Warrfaaz

Warrfaaz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 21:43

Alleen de elektronenwolk is zichtbaar, die weerkaatst het licht en staat in contact met de omgeving.
De kern is nog velen malen kleiner en voorlopig nog helemaal compleet ontzichtbaar.
Aangezien de elektronen alle reacties aangaan en de buitenkant van het atoom vormt is de kern eigenlijk niet zo belangrijk (in dit soort onderzoek).

Is dit dan niet strijdig met de orbitaaltheorie, want ik zie alleen maar 'bolvormige wolken', en koolstof heeft ook een haltervormig orbitaal?
Of heb ik het gewoon verkeerd op?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 november 2010 - 23:01

Is dit dan niet strijdig met de orbitaaltheorie, want ik zie alleen maar 'bolvormige wolken', en koolstof heeft ook een haltervormig orbitaal?
Of heb ik het gewoon verkeerd op?

Die mooie orbitalen die je gewoon bent, zijn de oppervlakken waarin een bepaald elektron zich 90% van de tijd bevindt. Die zijn niet 'echt'.
Bovendien heeft 1 atoom (heel) veel orbitalen, en als je die allemaal bij elkaar optelt, krijg je iets dat maar net niet bolvormig is. Bovendien zitten die elektronenwolken niet eens stil.

Hint: bekijk de animaties hier eens: http://www.hydrogenl...ptseite_uk.html
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Warrfaaz

Warrfaaz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 november 2010 - 23:28

Die mooie orbitalen die je gewoon bent, zijn de oppervlakken waarin een bepaald elektron zich 90% van de tijd bevindt. Die zijn niet 'echt'.
Bovendien heeft 1 atoom (heel) veel orbitalen, en als je die allemaal bij elkaar optelt, krijg je iets dat maar net niet bolvormig is. Bovendien zitten die elektronenwolken niet eens stil.

Hint: bekijk de animaties hier eens: http://www.hydrogenl...ptseite_uk.html

Dat orbitalen denkbeeldig waren wist ik wel al, maar hoe komt het dan dat op de voorstelling van het molecuul alleen maar bolvormige te zien zijn?

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 november 2010 - 00:44

Dat orbitalen denkbeeldig waren wist ik wel al, maar hoe komt het dan dat op de voorstelling van het molecuul alleen maar bolvormige te zien zijn?

Als je alle orbitalen bij elkaar optelt, dus ook de 1s enzovoort, krijg je bij benadering een ronde bol. Die p-orbitalen die niet bolsymmetrisch zijn zitten bovendien niet stil. (zoals in de link zo mooi getoond wordt.) Het meetinstrument meet niet in 1 flits, maar doet er een dagje over om 1 foto te maken. In die tijd zitten die orbitalen niet lang genoeg stil.

Overigens wel iets opmerkelijks uit het onderzoek:

Dit is revolutionair, omdat het ze nu zelfs lukte in het platte molecuul te kijken. En wat bleek? Het klassieke bol-en stokmodel dat in de scheikunde al jaren gebruikelijk is als theoretisch hulpmiddel, lijkt dichter bij de werkelijkheid te liggen dan het bolvullende model dat tot voor kort nog als realistischer werd beschouwd.

Dus wat ik nog geleerd heb, van het bolkapmodel, is ook al wat achterhaald ;) Die bollen van orbitalen zijn een stukje kleiner.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Warrfaaz

Warrfaaz

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2010 - 13:21

Nu is het duidelijk, bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures