New Orleans overstromingen

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 13

New Orleans overstromingen

De water overlast in New Orleans is een kettingreactie van de natuur.Hoge wind snelheden veroorzaken orkanen. Het heeft onder andere te maken met het water bij de kust, dat een hogere temperatuur heeft dan in de zee zelf. Hier door wordt de orkaan alleen maar versterkt.

In de toekomst zal de temperatuur nog meer stijgen, dus sterkere orkanen. Dit is pas het begin, natuurrampen worden steeds groter.

Bush is zelf bezig de temperatuur flink te laten oplopen, met zijn antimilieuvriendelijk beleid.klinkt lullig maar..

Eigen schuld dikke bult, wie niet horen wilt moet maar voelen Bush. :shock:

Mensen met meer info over toeneming van bizarre weersomstandigheden. voeg je bericht toe.
I'VE GOT TO KNOW!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: New Orleans overstromingen

Oscar schreef:De water overlast in New Orleans is een kettingreactie van de natuur.Hoge wind snelheden veroorzaken orkanen.  Het heeft onder andere te maken met het water bij de kust, dat een hogere temperatuur heeft dan in de zee zelf. Hier door wordt de orkaan alleen maar versterkt.

In de toekomst zal de temperatuur nog meer stijgen, dus sterkere orkanen. Dit is pas het begin, natuurrampen worden steeds groter.

Bush is zelf bezig de temperatuur flink te laten oplopen, met zijn antimilieuvriendelijk beleid.klinkt lullig maar..

Eigen schuld dikke bult, wie niet horen wilt moet maar voelen Bush. :shock:

Mensen met meer info over toeneming van  bizarre weersomstandigheden. voeg je bericht toe.
Even bij de les blijven graag: die hoge zeewatertemperaturen zijn het gevolg van natuurlijke schommeling. Dat is altijd al zo geweest, de laatste jaren is het water er meer dan vijf graden warmer dan 10 jaar geleden. Niks speciaals, dat is vaker voorgekomen.

De klimaatverandering waar je het over hebt gaat over temperatuursverschillen van een andere orde: een halve graad is al heel wat.

Wel eigen schuld is het feit dat het plunderende publiek nu op politiehelikopters gaat schieten, waardoor de evacuaties zijn stopgezet en er onnodig veel extra doden vallen. Sta iedereen maar toe wapens te kopen, en ga op dit soort situaties zitten wachten.

Ook eigen schuld is de absoluut falende hulpverlening en een president die nu plotseling niks meer is dan een kleine blaaskaak die kennelijk niet in staat is handelend op te treden. Sorry Bush, het leger zou hulp kunnen bieden maar die zijn al te druk met het verwoesten van levens aan de andere kant van de wereld.

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: New Orleans overstromingen

In de toekomst zal de temperatuur nog meer stijgen
Zal je dit ook met argumenten kunnen toelichten, waarom zou het meer stijgen?. Ze kunnen het weer (ik weet dat weer wat anders is dan klimaat) van morgen nog niet eens voorspellen op de graad nauwkeurig.
Dit is pas het begin, natuurrampen worden steeds groter.
u bent toekomst voorspeller?
Bush is zelf bezig de temperatuur flink te laten oplopen, met zijn antimilieuvriendelijk beleid.klinkt lullig maar..
Zou je het anti milieuvriendelijk beleid eens kunnen toelichten. Bush is de enige die door het juist niet ondertekenen van Kyoto juist minder aan CO2

uitstoot doet doet, maar dit realiseert zich niemand omdat ze door gebrek aan kennis elkaar maar napraten.
Mensen met meer info over toeneming van  bizarre weersomstandigheden. voeg je bericht toe.
Wat is nou zo bizar aan een orkaan? Het Caribisch gebied wordt gemiddeld 4 a 5 keer bedreigd door orkanen in het jaar, we zitten momenteel in het orkaan seizoen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: New Orleans overstromingen

Er is al heel wat gediscussierd over klimaatverandering op dit forum. Laten we de discussie over klimaatverandering hier houden: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=10137

Terwijl dit topic over de orkaan Katrina zelf gaat.

Mijn mening: Een stad bouwen 3 meter onder zeeniveau en dan bezuinigen, aan drie kanten begrensd door water en dan bezuinigen op dijken is gewoon stom.

Verder zullen orkanen alleen maar meer schade gaan aanrichten, omdat de mens in dat soort gebieden huizen gaan bouwen (meestal van hout en 50 m van het water af -- dat woont zo mooi). Katrina was een category 4 toen deze aan land kwam. Dat is nog niet zo'n heel sterke orkaan (zowel Mitch als Andrews waren category 5).

7 dagen voordat Katrina aan land zou komen was al bekend dat deze New Orleans zou treffen, maar pas twee dagen ervoor begonnen de evacuaties. Nu vandaag komt pas de House of Reprentatives en de Senaat bij elkaar om de hulpverlening goed op gang te brengen. Lijkt me nogal laat.

Voor een land dat 300,000 manschappen over zee kan brengen en bevoorraden is de hulpverlening zoals deze in New Orleans is opgezet lachwekkend, zij het niet dat deze ramp alles behalve om te lachen is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: New Orleans overstromingen

Poe, een hoop reacties al.

Laten we de discussie van co2 ergens anders voeren.

Weersomstandigheden worden steeds sterker in vertoon in vergelijking van 1972 tot 2005. Het schommeld daar inderdaad in, maar je ziet er een stijgende lijn in. Kijk naar neerslag bijvoorbeeld. Niet om paniek te veroorzaken maar je kunt zeker wel verandering zien in natuur, door temperatuur tot gevolg weeromstandigheden. Interessant is hoe de oorkaan naar New Orleans is gekomen. Meestal zwaait hij af bij Florida.
I'VE GOT TO KNOW!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: New Orleans overstromingen

Oscar schreef:Poe, een hoop reacties al.

Laten we de discussie van co2 ergens anders voeren.  

Weersomstandigheden worden steeds sterker in vertoon in vergelijking van 1972 tot 2005. Het schommeld daar inderdaad in, maar je ziet er een stijgende lijn in. Kijk naar neerslag bijvoorbeeld. Niet om paniek te veroorzaken maar je kunt zeker wel verandering zien in natuur, door temperatuur tot gevolg weeromstandigheden. Interessant is hoe de oorkaan naar New Orleans is gekomen. Meestal zwaait hij af bij Florida.
Oscar, ik vond dat jou topic start deed suggerenen dat jij een de orkaan Katerina koppelt aan het veranderende klimaat. Daar deze beeld vorming nergens opgestoelt is, bewijzen de volgende historische bronnen van orkanen die de USA hebben getroffen, het is dus niet zo uitzonderlijk.

http://www.nhc.noaa.gov/paststate.shtml

Aantal hurricans door de jaren heen per staat

http://www.nhc.noaa.gov/pastdec.shtml

Aantal hurricans door de jaren heen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: New Orleans overstromingen

De huidige overstromingen in New Orleans hebben in elk geval niets met een Global Warming/Broeikas effect te maken, het is gewoon een natuurramp zoals deze ook 100 jaar geleden of 500 jaar geleden had kunnen voorkomen.

Orkanen komen op die plek voor door de natuurlijke omstandigheden, dat die door de mens mogelijk gewijzigd worden, kan waar zijn, maar daar zullen we momenteel nog relatief weinig van merken, dus ik vind het wat vroeg voor een "eigen schuld Bush".

De ontstane chaos is misschien wel een deel eigen schuld, maar dan doordat de risisco's van de orkaan onderschat zijn of omdat de Amerikaanse samenleving te weinig gericht is op een samenleven en overleven in dergelijke omstandigheden.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: New Orleans overstromingen

De discussie over global warming is samengevoegd met het klimaatveranderingstopic (zie voor link mijn eerder post). In dit topic gaat het verder over de orkaan Katrina en de chaos in New Orleans.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: New Orleans overstromingen

I'VE GOT TO KNOW!!!

Berichten: 106

Re: New Orleans overstromingen

Ik weet niet hoor, maar volgens mij zit je nog steeds in het verkeerde topic Oskar. Bart schreef dit:
In dit topic gaat het verder over de orkaan Katrina en de chaos in New Orleans.
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: New Orleans overstromingen

Als er nog 1 post in deze thread geplaatst wordt zoals die van Oscar, dan gaat de thread op slot: dit topic gaat over de orkaan Katrina en de chaos in New Orleans, en niet over klimaat(on)verandering!
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: New Orleans overstromingen

De kans op grote stormen is groter als het water warmer is. Hieronder een grafiek waaruit blijkt dat het hier gaat om schommelingen en dat de kans op een extra zware storm er nu wel dik inzat.

Hoe het komt dat de temperatuur nu veel hoger is dan voorgaande "hoog" periodes weet niemand. (en anders zou ik het in dit topic niet meer durven zeggen ;-) )

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: New Orleans overstromingen

Hoe het komt dat de temperatuur nu veel hoger is dan voorgaande "hoog" periodes weet niemand.
Aangezien dit een meerjarige schommeling is neem ik aan dat er nog maar weinig meetgegevens over zijn. We zitten nog maar in de derde hoog periode uit de grafiek. Je kan dan weinig zeggen over wat een extreme waarde is.

Waar heeft de grafiek overigens betrekking op? Temperatuurwaarde van het zeewater, maar hoe en waar gemeten?
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: New Orleans overstromingen

Ik stel me ook wel vragen bij de grafiek ;) Hadden ze in 1880 al degelijke meetappartuur ? :?: Volgens mij hebben ze die gegevens zelf nooit gemeten maar zijn ze eerder gebaseerd op voorspellingen :shock:

Berichten: 74

Re: New Orleans overstromingen

Ik stel me ook wel vragen bij de grafiek   ;) Hadden ze in 1880 al degelijke meetappartuur ? :?: Volgens mij hebben ze die gegevens zelf nooit gemeten maar zijn ze eerder gebaseerd op voorspellingen   :shock:
Technische achtergrondinformatie

--------------------------------------------------------------------------------

Thermometer

Wie de eerste thermometer heeft uitgevonden weten we jammer genoeg niet. De fundamenten voor het observeren van temperatuurverschillen, werden naar alle waarschijnlijkheid nog voor onze tijdrekening gelegd.

In het midden van de 17de eeuw, werden de eerste gesloten thermometers gevuld met alcohol. Deze uitvinding wordt toegeschreven aan Ferdinand II, Groot Hertog van Toscanië. Onder zijn leiding werden temperatuurmetingen voor het eerst geregistreerd. In die periode experimenteerde men ook reeds met kwik als thermometervloeistof.

Of zoek eventueel naar thermometer op wikipedia. Dergelijke meetapparatuur, (ik ga ervan uit dat je gesloten thermometers bedoelt, veel ingewikkelder hoeft het niet te zijn, toch?) bestonden wel degelijk..

Gesloten