Springen naar inhoud

- - - - -

Meisjes beschermen tegen de negatieve effecten van reclame


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 01:07

De volgende foto komt uit een reclame van Dove, enkele jaren geleden... ;)

Geplaatste afbeelding

En nu de link met een recente studie...
Meisjes die een filmpje te zien kregen met slanke, mooie vrouwelijke modellen, geven zichzelf nadien een lagere score op zelfwaardering en ze zijn dan ook minder tevreden over zichzelf. Dus, als een 1ste groep meisjes erg slanke vrouwen te zien krijgt en een andere 2de groep krijgt landschappen te zien, dan zal de 1ste groep zichzelf nadien lager scoren dan de 2de groep. Dit is al meermaals aangetoond in onderzoek. Bovendien is zo'n lage zelfwaardering een risico voor het krijgen van een eetstoornis, zoals anorexia nervosa.
De verklaring daarvan is dat zij aan opwaartse sociale vergelijking doen: ze krijgen iemand te zien die veel mooier is dan henzelf, en door zichzelf met deze modellen te vergelijken, merken ze een groot verschil tussen hun werkelijk zelfbeeld (hoe ze zijn) en hun ideaalbeeld (hoe ze graag zouden zijn). Dit leidt tot een lagere zelfwaardering, wat kan uitmonden in een negatief zelfbeeld en oa. eetstoornissen.

Deze studie ging na hoe 127 meisjes van 10 tot 13 jaar reageerden op foto's van mooie, slanke modellen na het bekijken van een ontluisterend filmpje... Bekijk het zelf eerst even, het duurt niet veel langer dan 1 min. ťn het is de moeite!



Een eye-opener, vind ikzelf...
Nadat de meisjes dit filmpje hadden bekeken:
- kreeg de 1ste groep foto's te zien over slanke, mooie vrouwelijke modellen.
- kreeg de 2de groep afbeeldingen van landschappen te zien
Na het bekijken van ofwel die slanke, mooie modellen, ofwel die landschappen vroeg men hen hoe hoog ze zichzelf scoorden op zelfwaardering en hoe tevreden ze waren over zichzelf. En daaruit bleek dat beide groepen zichzelf even hoog scoorden op zelfwaardering en op tevredenheid. Het voorbereidende Dove-filmpje had dus haar doel bereikt, in die 1ste groep!
Er was bovendien al iets gelijkaardigs aangetoond, in vroeger onderzoek, voor volwassen vrouwen.

Verder onderzoek zal moeten uitwijzen of dit een blijvend resultaat heeft op hun zelfbeoordeling als ze slanke, mooie modellen te zien krijgen. Als dat zo is, dan kunnen filmpjes, zoals dit van Dove, meisjes misschien iets beter beschermen tegen de nadelige effecten van het bekijken van mooie modellen.

Objectives This experimental study examined whether a brief video intervention identifying the artificial nature of media images could protect adolescent girls from negative media exposure effects and body dissatisfaction. Design A 2 (intervention condition)x2 (exposure condition) between-groups design was used.
Methods Participants were 127 British girls aged between 10 and 13 recruited from two secondary schools. Girls were assigned to one of four experimental conditions. An intervention video was shown to half of the girls immediately before they viewed ultra-thin models or control images. The video was developed by Dove's Self-Esteem Fund and has the benefits of being professionally produced and freely available through the Internet.
Results In the absence of the intervention video, viewing thin idealized models was associated with lower state body satisfaction and lower state body esteem than exposure to control images. However, viewing the video intervention immediately before exposure prevented this negative exposure effect. Conclusion The results suggest that, in the short term, this widely available video prevents girls from making damaging social comparisons with media models. Although this study only examined short-term effects, the findings add to the growing evidence that media literacy interventions may be useful tools in protecting young girls from body dissatisfaction.


abstract van de studie: Halliwell E, Easun A, & Harcourt D (2010). Body dissatisfaction: Can a short media literacy message reduce negative media exposure effects amongst adolescent girls? British journal of health psychology
En een blogbericht voor wie er meer wil over lezen: Video protects girls from the negative effects of looking at ultra-thin models (Research digest blog)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Lathander

    Lathander


  • >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 14:23

Embedding Disabled by request ;)

Nuja, wie op de titel klikt in het youtube schermpje wordt naar youtube zelf gebracht.

Veranderd door Evil Lathander, 27 augustus 2010 - 14:23

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."


#3

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 14:50

Embedding Disabled by request :)

Inderdaad, zie ik nu ook... ;)

Maar nog een tweede poging (een ander filmpje, dat eigenlijk net hetzelfde is)... En dat wel rechtstreeks werkt...;)



Dido

Veranderd door Dido, 27 augustus 2010 - 14:50

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 augustus 2010 - 16:44

Mooi om te zien. Ik heb e.e.a. doorgegeven aan de afdeling zorg&welzijn van mijn school....
(dank)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures