Versnelling zonder afgeleiden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Versnelling zonder afgeleiden



Hieronder staat de tijd-snelheid tabel van een voorwerp dat vanuit stilstand vertrekt. Na 10s bereikt het voorwerp een snelheid, die het nog minutenlang zal behouden.

tijd 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

snelheid[m/s] 0 0,22 0,68 1,23 1,98 2,42 2,56 2,64 2,66 2,67 2,67

Hoe groot is de versnelling van het voorwerp na 15 s?

Maak een gefundeerde schatting van de grootste versnelling die het voorwerp ondervindt tijdens de eerste 15 s.

Maak een gefundeerde schatting van de verplaatsing die het voorwerp ondergaat tussen 0 en 15 s. Leg telkens kort uit op welke manier je schat, en op welke wetmatigheden je de schatting baseert.


Hier een vraag die wij gekregen hebben op het examen van juni 2010. Wij zijn bezig met afgeleiden en integralen en daar allerlei toepassingen op. Nu kreeg ik deze vraag maar hier staat geen functie in die af te leiden valt.

Ik weet dat versnelling a = m/s^2 is.

Voor de eerste vraag: moest ik dan gewoon 2,67/10 doen om de versnelling te bekomen?

Dan de 2de vraag: is dat hetzelfde doen als vraag 1 maar dan voor heel de reeks?

De 3de vraag: die weet ik niet ... Ik zou het logisch vinden om de tijd x de snelheid te doen maar hoe moet je dat dan doen voor 15 seconden: 15 x 2,67?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Het zou je kunnen helpen als je een grafiek tekent van die tabellen. (Snelheid in functie van de tijd.) Met behulp van de meetkundige betekenis van de afgeleide zou je dan de vragen wel moeten kunnen oplossen.
de tijd x de snelheid te doen maar hoe moet je dat dan doen voor 15 seconden: 15 x 2,67?
Neen zeker niet, je moet naar de tijdsintervallen kijken. Wat je nu berekent is de afgelegde afstand als het voorwerp 15s lang die constante snelheid aanhoudt. Maar het is slechts vanaf 10s tot 15s, dus maar 5s.

Berichten: 18

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Dus eigenlijk moet je al die verschillende tijdsintervallen met elkaar optellen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Dus eigenlijk moet je al die verschillende tijdsintervallen met elkaar optellen dan?


Dat is één schattig die je kan maken. Dan doe je eigenlijk altijd
\(\Delta t * v\)
, maar eigenlijk verandert die snelheid ook in dat interval. Een goeie benadering is dat de snelheid lineair stijgt en dan kan je beter
\(\Delta t * v_{gemiddeld}\)
over elk interval doen. Eigenlijk bepaal je dan de oppervlakte onder de grafiek:
\(\int v(t)*dt\)
. Voor die versnelling moet je dan naar de afgeleide (raaklijnen) kijken.

Berichten: 18

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Ah, oké ik denk dat ik het nu wel door heb!! Dankje

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Na 10 s bereikt het voorwerp een snelheid, die het nog minutenlang zal houden... Hoe groot is nu de versnelling op 15 s? Nul, want?

Op welk moment is de versnelling maximaal? Als de snelheid...

Berichten: 18

Re: Versnelling zonder afgeleiden

bessie schreef:Na 10 s bereikt het voorwerp een snelheid, die het nog minutenlang zal houden... Hoe groot is nu de versnelling op 15 s? Nul, want?

Op welk moment is de versnelling maximaal? Als de snelheid...


Ahja! Juist. De versnelling is maximaal als de snelheid constant blijft, niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Nee, net niet... Als de snelheid niet verandert, is de versnelling 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 18

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Nee, net niet... Als de snelheid niet verandert, is de versnelling 0.


Ja, dat bedoelde ik ;) . Beter formuleren, moet ik aan denken!

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Ik ben bang dat er hier meer aan de hand is dan alleen slecht formuleren, correct me if I'm wrong. De twee regels waarnaar je verwees waren antwoorden op twee verschillende vragen. De eerste, hoeveel is de versnelling op t=15, wel als na 10 seconden de snelheid al constant is (dus de versnelling nul) is die op 15 seconden nog steeds nul.

De tweede, de versnelling is maximaal, is als de snelheid het meest verandert. Dus in de rij is dat op welke plaats?

Berichten: 18

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Van 3 naar 4 seconden? Dus op 4 seconden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Van 3 naar 4 seconden? Dus op 4 seconden?
Daar kun je een beter antwoord op geven als je een vloeiende grafiek door die meetpunten tekent. Dat is volgens mij heel de bedoeling van deze oefening, de data in een grafiek zetten en die grafiek interpreteren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Versnelling zonder afgeleiden

Wederom een verschil met Nederland: een tijd-snelheid tabel mag je direct interpreteren. In NL zou het antwoord 'ergens tussen 3 en 4 seconden' juist zijn.

Reageer