Oplossing dv

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 296

Oplossing dv

Hallo,

Iemand een suggestie hoe de DV dy/dt = C1 - C2/y opgelost moet worden? Daar bestaat ongetwijfeld een standaardoplossing voor, maar die heb ik zo 1-2-3 niet paraat.

Vriendelijke groet,

Philip Voets

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

Verplaatst naar huiswerk.

Ken je de methode van scheiding van veranderlijken?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Oplossing dv

\(\frac{\mbox{d}y}{\mbox{d}t} = C_1 - \frac{C_2}{y}\)
\(\frac{\mbox{d}t}{\mbox{d}y} = \frac{1}{C_1 - \frac{C_2}{y}}\)
\(\int\,\mbox{d}t = \int \frac{1}{C_1 - \frac{C_2}{y}}\,\mbox{d}y\)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

En als je ze niet kende, dan staat de methode nu hierboven... Je probeert dus alles in de ene variabele in een lid te krijgen, de rest in het andere lid. Je kan dan lid aan lid integreren en soms oplossen naar de gezochte functie, maar dat zal niet altijd lukken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 296

Re: Oplossing dv

Ja, ik heb de vraag enigszins ongelukkig geformuleerd. Het scheiden der variabelen en integreren als oplostechniek is mij bekend, maar de vraag heeft eigenlijk betrekking op het primitiveren van het y-lid van deze vergelijking.

Berichten: 1.116

Re: Oplossing dv

\(\int \frac{1}{C_1 - \frac{C_2}{y}}\,\mbox{d}y = \int \frac{y}{C_1y - C_2} \,\mbox{d}y\)


Partiële integratie...
\(\int fg' = fg - \int f'g\)
\(f(y) = y \longrightarrow f'(y) = 1\)
\(g'(y) = \frac{1}{C_1y-C_2} \longrightarrow g(y) = \int \frac{1}{Ay + B}\,\mbox{d}y = ...\)


En dan verder afmaken? Hoop dat dat gaat lukken? (moet 'm zelf ook nog even uitwerken).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

Ik zou hier geen partiële integratie op toepassen; deling uitvoeren levert:
\(\frac{y}{{{C_1}y - {C_2}}} = \frac{{{C_2}}}{{{C_1}}}\frac{1}{{{C_1}y - {C_2}}} + \frac{1}{{{C_1}}}\)
Je kan nu beide termen eenvoudig integreren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Oplossing dv

Ik zou hier geen partiële integratie op toepassen; deling uitvoeren levert:
Doen ze op wolfram-alpha ook (long-division ofwel staartdeling). Alleen zie ik de rationale daar niet achter... ;)

Kun jij even uitleggen welke stappen gedaan worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

Hetzij met een trucje (zie bv. hier), ofwel door gewoon de deling uit te voeren (euclidische deling / staartdeling van veeltermen; zie bv. hier).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Oplossing dv

Yep, yep ;) Ik ken het (zie het topic waaraan je refereert). Alleen zie ik even niet welke stappen hier gezet worden (ofwel: waar wordt door gedeeld).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

Je moet eerst zorgen dat de coëfficiënt van y in teller gelijk is aan die van de noemer, dan doe je de optel-en-aftrektruc, dan splitsen. In voldoende stapjes:
\(\frac{y}{{{C_1}y - {C_2}}} = \frac{1}{{{C_1}}}\frac{{{C_1}y - {C_2} + {C_2}}}{{{C_1}y - {C_2}}} = \frac{1}{{{C_1}}}\frac{{{C_1}y - {C_2}}}{{{C_1}y - {C_2}}} + \frac{1}{{{C_1}}}\frac{{{C_2}}}{{{C_1}y - {C_2}}} = \frac{1}{{{C_1}}} + \frac{{{C_2}}}{{{C_1}}}\frac{1}{{{C_1}y - {C_2}}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.116

Re: Oplossing dv

Thanx ;)

Nu zie ik het...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Oplossing dv

Als PhilipVoets dit ook volgt, je kan nu eenvoudig de twee termen apart integreren:
\(\int\frac{y}{{{C_1}y - {C_2}}} \,\mbox{d}y= \int \frac{1}{{{C_1}}} \,\mbox{d}y + \int\frac{{{C_2}}}{{{C_1}}}\frac{1}{{{C_1}y - {C_2}}} \,\mbox{d}y\)
Die eerste is natuurlijk heel eenvoudig; bij die tweede kan de constante factor voorop en zou je toch ook iets herkenbaar moeten zien.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer