Springen naar inhoud

Schaduwgrootte van een gebouw berekenen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 12:56

Hallo,

Ik wil de shaduw grootte, hoek etc. berekenen van een gebouw ivm een bouwvergunning. Aan de hand van de zonnestand wil ik dit gaan berekeken.

Stel ik heb een gebouw van 3 meter breed, 5 meter lang en 2 meter hoog. De zon staat op 60 graden(HORIZONTAAL) hoog en en invalshoek van 45 graden (VERTICAAL Z/W). Wat is nu de schaduw van boven afgezien en de schaduw van voren gezien.
Ik ben geen wiskundige dus het liefst duidelijk uitleggen.

De standen van de zon daar heb ik al een formule voor

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

methaangas

methaangas

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2004 - 13:36

Da is toch nie moeilijk? Uw hoogte van uw gebouw pakt ge als rechthoekszijde (ge hebt dus al een zijde en nen hoek van 90 grade) en de invals hoek van de zon is uwen anderen hoek. Wetende da de som van nen driehoek altijd 180 graden is, weet ge genoeg...

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 20:15

OK dat begrijp ik en met pythagoras en tan kun je de lengtes berekeken. maar ik zit met 1 vraag die ik zelf even niet zie :shock: .
Als de zon op 45 graden hoogte blijft, blijft de lengte/diepte van de schaduw dan altijd hetzelde (in dit geval de hoogte van het gebouw (= 45 graden) wanneer de de zon zich verplaatst bijv van rechts naar links?
Als dit zo is het vrij simpel voor mij om dit per minuut te berekenen en te tekenen

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 20:48

k denk van niet.. de aarde beweegt(DRAAIT)

methaangas

methaangas

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 februari 2004 - 21:49

De stand van de zon verandert voortdurend, uw schaduw dus ook, dus die formule die je hebt zou daar normaal gezien rekening mee moeten houden.

• Gast

Geplaatst op 29 februari 2004 - 23:01

Ja uiteraard veranderen de hoeken continue. Het ging even voor mijn idee. Andere vraag. Ik weet de lengte van de schaduw. Dit is 2 meter (schuine zijde)
Ik heb een hoek van 90 graden, ik heb een hoek van 27 graden en dus een andere hoek van 63 graden. Hoe weet ik nu de lengte van de andere lijnen??
Het is zeeeeer lang geleden dat wiskunde!

the bug

the bug

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2004 - 18:07

Geplaatste afbeelding

• Gast

Geplaatst op 15 maart 2004 - 21:54

Ik moet een berekening maken ivm de grootte van de schaduw van een gebouw. Ik weet echter niet op welk uur van de dag de zon waar staat en in welke hoek.

woodstock

woodstock

• >250 berichten
  • 481 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2004 - 23:19

Zoek bij Google eens met " Efemeriden." :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.
(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures