Springen naar inhoud

Magnesiumvergiftiging

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

*_gast_flowersnicky_*

• Gast

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 11:35

Hoewel dit al een ouder topic is, wil ik toch graag reageren.
Waaruit blijkt een magnesiumvergiftiging? Ik heb 7 weken via een natuurarts 2x per dag een magnesiumtablet van 110 mg ingenomen. Volgens de therapeut kon dit geen kwaad en wordt het teveel uitgescheiden door het lichaam.
Uiteindelijk blijft er maar de helft over wat het lichaam opneemt.
Ik ben gestopt met de pillen en kreeg pijnklachten in mijn voorvoeten, de tenen werden heel pijnlijk en branderig, lopen werd onmogelijk en mijn huid werd overgevoelig.
Heb nu Amitryptileen tegen de pijn.
Kunnen deze klachten te maken hebben met een vergiftiging?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JWvdVeer

JWvdVeer

• >1k berichten
  • 1114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 11:49

Ik ben gestopt met de pillen en kreeg pijnklachten in mijn voorvoeten, de tenen werden heel pijnlijk en branderig, lopen werd onmogelijk en mijn huid werd overgevoelig.

Dit zijn geen typische kernmerken van hypermagnesiëmie. Maar ik vermoed dat het magnesiumtablet een bepaalde magnesiumzoutverbinding. Wat is die andere component geweest?
Daarnaast geef je zelf aan dat je het pas kreeg nadat je gestopt was...

Overigens wordt magnesium((hydr)oxide) ook gebruikt als medicament om obstipatie en last van zuur tegen te gaan in de niet-complementaire geneeskunde. Daarbij gaan we zelfs tot hogere doseringen zonder daar direct problemen bij te krijgen.

Heb nu Amitryptileen tegen de pijn.

Kortom, je hebt neuropatische pijn. Overigens ken ik het enkel als amitryptiline. Maar zal wel hetzelfde zijn gezien de mate van overeenkomst.

Maar ik neem aan dat je bij de (huis)arts bent geweest. Daar heb je toch ook je vermoeden uit kunnen spreken dat het mogelijk iets met de magnesium te maken had? Of was dat niet iets wat je daar op tafel durfde te leggen?

Hoewel dit al een ouder topic is, wil ik toch graag reageren.

Is volgens mij een nieuw topic.

Kijk overigens eens in de huisregels van dit topic. Het is niet de bedoeling dat we specifiek op jouw problemen in gaan. Ik wil je best aan wat info helpen over magnesiumvergiftiging. Maar voor een echte evaluatie van je klachten zul je echt langs een huisarts moeten.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 11:58

Flowersnicky, een forum is helemaal geen goede plaats om een correcte diagnose te laten stellen. Er is bv. geen mogelijkheid tot klinisch onderzoek, geen labo mogelijk en technische onderzoeken kunnen ook al niet. Die zijn vaak essentieel om een diagnose te stellen. Er kan zelfs niet eens worden vastgesteld via een forum of jouw Magnesiumgehalte in jouw bloed te hoog is (iets wat kan met een eenvoudig bloedonderzoek). Het is wel zo dat er klachten kunnen ontstaan als iemand teveel Magnesium heeft ingenomen. Dit is eerder zeldzaam, maar het is mogelijk. Je kan er de volgende zaken over vinden:

Effects of Hypermagnesemia

Symptoms of hypermagnesemia usually are not apparent unless the serum magnesium level is greater than 2 mmol/L. Concomitant hypocalcemia, hyperkalemia, or uremia exaggerate the symptoms of hypermagnesemia at any given level.

Neuromuscular symptoms

These are the most common presenting problems. Hypermagnesemia causes blockage of neuromuscular transmission by preventing presynaptic acetylcholine release and by competitively inhibiting calcium influx into the presynaptic nerve channels via the voltage-dependent calcium channel.21

One of the earliest symptoms of hypermagnesemia is deep-tendon reflex attenuation. Facial paresthesias also may occur at moderate serum levels.

Muscle weakness is a more severe manifestation, occurring at levels greater than 5 mmol/L. This manifestation can result in flaccid muscle paralysis and depressed respiration and can eventually progress to apnea.

Conduction system symptoms

Hypermagnesemia depresses the conduction system of the heart and sympathetic ganglia.21 A moderate increase in serum magnesium can lead to a mild decrease in blood pressure, and a greater concentration may cause severe symptomatic hypotension. Magnesium is also cardiotoxic and, in high concentrations, can cause bradycardia. Occasionally, complete heart block and cardiac arrest may occur at levels greater than 7 mmol/L.

Hypocalcemia

Apparently, hypocalcemia results from a decrease in the secretion of parathyroid hormone (PTH) or from end-organ resistance to PTH.22 Paralytic ileus develops from smooth-muscle paralysis,10 and mothers being treated with magnesium for preterm labor suppression are at risk.23

Hypermagnesemia may interfere with blood clotting through interference with platelet adhesiveness, thrombin generation time, and clotting time.

Nonspecific symptoms

These symptoms include nausea, vomiting, and cutaneous flushing.

uit: http://emedicine.med...246489-overview

En nog:

Precautions:
Because of the potential for side effects and interactions with medications, dietary supplements should be taken only under the supervision of a knowledgeable health care provider.

People with heart or kidney disease should not take magnesium supplements except under their doctor's supervision.

It is very rare to overdose on magnesium from food. However, people who ingest large amounts of milk of magnesia (as a laxative or antacid) or epsom salts (as a laxative or tonic) may overdose, especially if they have kidney problems. Too much magnesium can cause serious health problems, including nausea, vomiting, severely lowered blood pressure, slowed heart rate, deficiencies of other minerals, confusion, coma, and even death.

More common side effects from magnesium include upset stomach and diarrhea.

Magnesium competes with calcium for absorption and can cause a calcium deficiency if calcium levels are already low. Some medications may lower magnesium levels in the body. These include chemotherapy drugs, diuretics, digoxin (Lanoxin), hormonal supplementation, steroids, and certain antibiotics.

Possible Interactions:
If you are currently being treated with any of the following medications, you should not use magnesium without first talking to your health care provider.
...

uit: http://www.umm.edu/a...sium-000313.htm

MAAR: jouw klachten kunnen te wijten zijn aan tal van andere aandoeningen, waarbij die Magnesium niets te maken heeft. Ik kan je dus maar één advies geven: zoek een (huis)arts op (= iemand die een opleiding geneeskunde heeft gehad aan een universiteit), bespreek jouw klachten en laat nazien wat er precies aan de hand is. Je kan ook altijd overleggen of een doorverwijzing naar een neuroloog zinvol is.
Veel succes!!!! ;)

Dido

Veranderd door Dido, 28 augustus 2010 - 11:59

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 12:00

Beste flowersnicky,

Ondanks dat het erg vervelend voor je is dat je deze klachten hebt, kunnen we persoonlijke medische problemen op dit forum niet toelaten. Zie ook onze bijsluiter: http://www.wetenscha...?showtopic=8570

Ik raad je aan met deze klachten naar je huisarts te gaan. Dit topic gaat op slot.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures