Programma/site voor nulpunten te vinden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

Programma/site voor nulpunten te vinden

Hey,

ik zoek eigenlijk gewoon een site bv. wolfram/alpha waar ik een vergelijking kan ingeven en de nulpunten ervan uitkomen.. maar met wolfram/alpha is het me nog niet gelukt.. en ik heb matlab ook staan maar daarvan weet ik de commando's niet, heb al gegoogled maar alles wat ik al geprobeerd heb loopt fout..

iemand een idee?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

Ik gebruik zelf regelmatig Maple, maar met Wolfram/Alpha kan het ook. Wat voor vergelijking die daar niet werkt probeer je bijvoorbeeld?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

bv..
\(s^3 + 3s^2 + 2s + 7 = 0 \)
update: ah, in wolfram is het me gelukt, ik vergat waarschijnelijk die = 0 te schrijven, ik schreef altijd iets van factor(x)

toch bedankt!

weet er iemand trouwens hoe je dit in matlab doet?

update:

als ik deze vergelijking in wolfram steek krijg ik niets van nulpunten terug..
\(s^3 + 101,71s^2 + 171s + 132,48 = 0\)
?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

RaYK schreef:bv..
\(s^3 + 3s^2 + 2s + 7 = 0 \)
update: ah, in wolfram is het me gelukt, ik vergat waarschijnelijk die = 0 te schrijven, ik schreef altijd iets van factor(x)
Zelfs zonder =0 interpreteert hij het als functie van s, en geeft hij als informatie ook de nulpunten weer. Maar evengoed kun je er voor de duidelijkheid wel =0 bij zetten ja.
als ik deze vergelijking in wolfram steek krijg ik niets van nulpunten terug..
\(s^3 + 101,71s^2 + 171s + 132,48 = 0\)
Punten in plaats van komma's gebruiken (met komma's denk hij dat je een rij of verzameling van een aantal termen bedoelt). Als je letterlijk dit invoert krijg je er wel iets uit:

s^3 + 101.71s^2 + 171s + 132.48 = 0
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

weet er iemand trouwens hoe je dit in matlab doet?
Zie bv.
update:

als ik deze vergelijking in wolfram steek krijg ik niets van nulpunten terug..
\(s^3 + 101,71s^2 + 171s + 132,48 = 0\)
Probeer dit eens: "solve s^3 + 101.71*s^2 + 171*s + 132.48 = 0".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

ah, bedankt Rogier, TD!

jammer dat ik daar zelf niet kon op komen..
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

Je moet bij Wolfram|Alpha een beetje opletten dat de site "jouw notatie" wel "begrijpt" (kan interpreteren).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Programma/site voor nulpunten te vinden

Waarbij gezegd moet worden dat die parser opmerkelijk flexibel is, met veel ambiguïteiten kan hij prima omgaan. Ik vind het erg knap gedaan wat dat ding allemaal kan, en omdat het lekker snel & makkelijk online toegankelijk is merk ik dat ik hem steeds vaker gebruik in plaats van Maple.

Overigens zag ik bij bijvoorbeeld deze 3e graadsvergelijking dat hij complexe oplossingen geeft, terwijl ze alledrie reëel zijn. Dat wil zeggen, hij geeft uitdrukkingen met i, maar de imaginaire component is bij alledrie 0, alleen kan hij dat kennelijk niet vereenvoudigen tot een reële uitdrukking..?

Volgens Maple is die laatste bijvoorbeeld
\(\frac{1}{3}\sqrt{79}\cos\left(\frac{1}{3}\arctan(\frac{3\sqrt{49107}}{226})\right)+\frac{7}{6}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer