Fietsband plakken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Fietsband plakken

Op mijn laatste fietsvakantie kreeg ik een lekke band. Kan gebeuren, niks bijzonders. Maar wat er deze keer wel bijzonder was dat de plakker steeds losliet. Kan het iets met de weersomstandigheden te maken hebben? Het was druilerig vochtig weer.

Het ligt naar mijn bescheiden mening niet aan de ervaring, heb in de loop van de jaren al tientallen banden met succes gerepareerd. Maar deze keer was het om wanhopig van te worden, geen enkele plakker bleef zitten.

Uiteindelijk is het probleem opgelost door het aanschaffen van een nieuwe band. Maar ik heb nu wel een paar lekke banden die nog te goed zijn om weg te gooien. Dus elk advies om er een plakker op te zetten die blijft zitten is welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Fietsband plakken

Plek rondom het gaatje goed droog en vetvrij maken. Goede lijm (solutie) gebruiken.

Dit is vast betweterig als je zo vaak heb gelapt.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Fietsband plakken

Eventjes met schuurpapier over je band wrijven voor je gaat plakken? ;)

Ik weet niet hoe alge,een dat gedaan wordt; maar ik ben het zo geleerd.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Fietsband plakken

Misschien was de houdbaarheidsdatum van de solutie verstreken?

Over solutie: "Solutie is gewoon een dikke rubberoplossing. Bij het wrijven over de band lost dus een heel klein beetje van de band op en hecht zodoende na het verdampen van het oplosmiddel (xyleen/tolueen) aan de plakker. Hiervoor moet dus wel het oppervlak van de band geheel schoon zijn, dus geen vuil, vet en zeker geen resten van het lossingsmiddel dat destijds bij het maken van de band in de matrijs/extruder zat dan wel gebruikt is als anti-plakmiddel voor het verpakken. Dit kan met een schuurpapiertje (of in geval van nood met het oppervlak van een straat- of stoeptegel), maar ook met wasbenzine. Dat het rubber een beetje oplost in de wasbenzine wordt duidelijk aan het zwart worden van de witte hotelhanddoek (of keukenrol) waarmee je dat gedaan had. Dat kan geen enkel kwaad en is zelfs een goed teken!" (nl.fiets)

Over het vochtige weer: het lijkt me dat de luchtvochtigheid niets uitmaakt, als de band maar droog is tijdens het plakken. Voor het plakken mag de band nat geweest zijn, zoals bij het zoeken naar het gaatje in een emmer water.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsband plakken

Schoon en vetvrij maken doe ik altijd. En ook met een schuurpapiertje opruwen.

Het enige wat ik uit jullie reacties nog kan halen is dat de solutie niet goed (meer) is. Ik ga het eens proberen met een nieuwe tube.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Fietsband plakken

solutietube mag nooit in de zon blijven liggen, dan wordt die slecht

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsband plakken

Probleem opgelost. Het lag inderdaad aan de solutie.

Ik heb alle lekke banden die ik nog had liggen bij elkaar geraapt, 4 stuks.

Allemaal geplakt op de klassieke manier die ik al jaren toepas, met een nieuwe tube solutie. Het is echt een verademing om te zien dat de plakkers gewoon op hun plaats blijven zitten.

Terugdenkend kom ik tot de conclusie dat ik met dat gewraakte tubetje al vanaf het begin problemen heb gehad. Die soort moet ik dus nooit meer hebben.

Reageer