Springen naar inhoud

DNA mens en chimpansee voor 96 procent gelijk

• Log in om te kunnen reageren

Sylvester

Sylvester

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 08:23

Wetenschappers hebben voor het eerst het genetisch materiaal van de chimapansee in kaart gebracht. Het DNA van deze primaat blijkt voor 96 procent te overlappen met dat van de mens.
Slechts enkele honderdduizenden mutaties, zo'n 1,2 procent van het totaal, lijken relevant te zijn voor de verschillen tussen de chimpansee en de mens.

De chimpansee is na de rat, de muis en de mens het vierde 'zoogdier' waarvan het DNA is ontrafeld. Dat gebeurde door 67 wetenschappers uit vijf landen, de Verenigde Staten, Italië, Israël, Duitsland en Spanje. Hun bevindingen zijn donderdag gepubliceerd in de bladen Nature en Science. Het ontrafelde DNA is afkomstig van de mannelijke chimpansee 'Clint' die vorig jaar overleed in een onderzoekscentrum in het Amerikaanse Atlanta.

Evolutie

De onderzoekers hopen op den duur te kunnen aantonen hoe de mens zich in de loop van circa zes miljoen jaar, toen de homo sapiens en de chimpansee zich van een gezamenlijke voorouder afscheidden, zich heeft ontwikkeld. Mogelijk kan worden verklaard waarom de mens ziekten als kanker, Alzheimer en aids kan oplopen en chimpansees daar immuun voor zijn. Het kan echter nog lange tijd, zeker enkele tientallen jaren, duren voordat alle verschillen tussen mens en aap zijn benoemd. Wetenschappers zijn het er vooralsnog niet over eens of het onderzoek zal kunnen verklaren wat de mens 'menselijke' maakt.

Het onderzoek levert in ieder geval zicht op de discussie of de evolutie heeft plaatsgevonden door kleine veranderingen in een groot aantal genen of door grote mutaties in een kleine hoeveelheid erfelijke materiaal. Nu al lijkt duidelijk te zijn dat de meeste grote veranderingen in het menselijke DNA hebben plaatsgevonden in de afgelopen 200.000 jaar.

Enkele wetenschappers die bij het onderzoek naar de DNA van chimpansees waren betrokken grepen deze week de gelegenheid aan om aandacht te vestigen op het dreigende uitsterven van de mensapen. Binnen veertig jaar zou het leefgebied van de primaten door toedoen van de mens kunnen zijn verdwenen, met uitzondering van enkele reservaten die aan de apen zijn toegewezen.

Bron: Dagblad van het Noorden:
http://www.dvhn.nl/P...694811-,00.html
Het genie woont slechts één verdieping hoger dan de waanzin (Schopenhauer).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 10:56

Die overige 4% bestaat uit 1%das en 3%pak :wink:
huh?

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 11:18

Mogelijk kan worden verklaard waarom de mens ziekten als kanker, Alzheimer en aids kan oplopen en chimpansees daar immuun voor zijn.

Hoezo immuun ?

Heeft de mens aids niet overgekregen van de apen.
En kunnen apen geen kanker krijgen.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2005 - 20:32

Apen kunnen drager zijn van HIV, maar worden daar niet ziek van. Waarschijnlijk hebben apen andere receptoren dan de mens. Vandaar.
Dat apen geen kanker kunnen krijgen, is voor mij nieuws. Daar had ik nog nooit van gehoord. Waarschijnlijk is de schrijver van het artikel in het enthousiasme van het nieuws meegesleept.
Van haaien is het wel bekend dat zij geen tumoren kennen. Dit komt door een eiwit (angiogenese inhibitor, zoals SCF2 of U-995) dat er voor zorgt dat er geen nieuwe vaten gevormd kunnen worden om de tumoren te voeden. Dit remt de groei van een tumor.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 09:02

Wat betekend het "ontrafelen van DNA" eigenlijk precies? Ik dacht altijd dat ze dan van elk stukje DNA precies wisten wat het deed, maar dat klopt dus niet, toch?
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2005 - 11:36

Weten wat elk stukje DNA doet is een heel ander verhaal. Men weet nu alleen wat de sequentie van de baseparen is.
"Meep meep meep." Beaker

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 september 2005 - 12:34

En wat betekend dat? ;) :shock:
Hallo, Moi, Goedendag, Bonjour, Gutentag, Hej, Konnichiwa, Hola, Ciao, Avé, Bom, Día, Eh, Dav, Tungjatjeta, Au, Ep, Saluton, Hoyr, Morn, Kítal, Sakubona, Merhaba, Nihau, Bongu, Dobre Dan, Selamat hari, Jónapot!

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 september 2005 - 14:04

In hoeverre ben je op de hoogte van DNA? DNA bestaat uit een keten van fosfaat en suikergroepen die elkaar steeds afwisselen. 2 van deze ketens zitten aan elkaar. Deze verbinding word gemaakt door de 4 verschillende basen.

De 4 verschillende basen van het DNA: A (adenine), C (cytosine), G (guanine) en T (thymine). C hecht aan G in de tegenoverliggende keten en A hecht aan T in de tegenoverliggende keten. Zo vinden we op het DNA een lange reeks basenparen G-C, A-T, C-G en T-A in wisselende volgorde.

Nu weet men precies de volgorde van deze basen. MAW; men weet de sequentie van de basenparen.
"Meep meep meep." Beaker

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 september 2005 - 08:41

in andere woorden men leest nu de broncode van een programma maar weet niet wat het doet, maar weten wel al de woordje en zinnen die er in dat programma staan.

Nu kijken ze wel deel van die broncode eigenlijk msn is en welk deel mediaplayer en welkdeel je browser en ook waar precies de virussen op aanvallen en waarom.

xd

(had zin in analogie)

Bastiaan

Bastiaan

• >100 berichten
  • 121 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 15:13

bedankt, ik snap het nu :shock:

• Gast

Geplaatst op 08 september 2005 - 02:43

daarbij zij gezegd dat het grootste deel van het DNA (naar huidige kennis) eigenlijk niets doet en de daadwerkelijke informatie in slechts een klein deel van het DNA ligt opgeslagen.

DNA kun je zien als een Lego bouwtekening en het lichaam zelf en al zijn bestanddelen als het Lego-kasteel / piratenschip / whatever dat aan de hand daarvan gemaakt wordt (uit een twintigtal verschillende blokjes).

de evolutietheorie, waarbij het overgaan van 1 soort in een andere wordt beschreven, kan ook in aantallen mutaties in coderend DNA (= genen) per duizenden jaren worden beschreven. frappante is nu, dat deze evolutietheorie standhoudt voor vrijwel alle diersoorten, behalve de mens. Ondanks dat de mens 96% (of ruim 99% als alleen naar coderend DNA wordt gekeken) identiek is aan de aap, is dit verschil veel groter dan verwacht mag worden op basis van de tijd dat we "uit elkaar zijn gegroeid". Vanuit dat oogpunt is het ook spijtig (of veelbetekenend...) dat er nooit een "missing link" is gevonden.

groet.

Buidelwolf

Buidelwolf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 10:44

daarbij zij gezegd dat het grootste deel van het DNA (naar huidige kennis) eigenlijk niets doet en de daadwerkelijke informatie in slechts een klein deel van het DNA ligt opgeslagen.

DNA kun je zien als een Lego bouwtekening en het lichaam zelf en al zijn bestanddelen als het Lego-kasteel / piratenschip / whatever dat aan de hand daarvan gemaakt wordt (uit een twintigtal verschillende blokjes).

de evolutietheorie, waarbij het overgaan van 1 soort in een andere wordt beschreven, kan ook in aantallen mutaties in coderend DNA (= genen) per duizenden jaren worden beschreven. frappante is nu, dat deze evolutietheorie standhoudt voor vrijwel alle diersoorten, behalve de mens. Ondanks dat de  mens 96% (of ruim 99% als alleen naar coderend DNA wordt gekeken) identiek is aan de aap, is dit verschil veel groter dan verwacht mag worden op basis van de tijd dat we "uit elkaar zijn gegroeid". Vanuit dat oogpunt is het ook spijtig (of veelbetekenend...) dat er nooit een "missing link" is gevonden.

groet.

Nooit een missing link gevonden? Jij hebt zeker alleen maar een abonnement op de Tina of de Club gehad al die jaren?

Waarom niet een beetje browsen op het net?

Een Nederlandse site met een paar van die tussenvormen:
http://www.nadarwin.nl/gallerij.html

Over de overeenkomsten een kort artikel:
http://education.gua...1560470,00.html

Nog wat leesvoer, het beetje provocerende Panda's Thumb:
http://www.pandasthu...wwwpandast.html

En natuurlijk voor alle geintereseerden, het formidable archief van de TalkOrigins: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/

Dit heb ik van de eerste pagina googelen. Daar stonden ook weer wat Crea-sites, maar omdat ik daar Ernst Mayr en SJ Gould weer verkeerd zag geciteerd cq uit verband gerukt en dus het 8e gebod overtredend ("Gij zult geen valse getuigenis afleggen") heb ik die niet gegeven.

Veel lees plezier!

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 16:46

Nooit een missing link gevonden? Jij hebt zeker alleen maar een abonnement op de Tina of de Club gehad al die jaren?

Allereerst dank voor je complimenten. Ik lees geen damesbladen om te beginnen. Ten tweede heb ik reeds lang geleden een academische opleiding in dit veld voltooid; enig respect van jouw kant is dus wel zo gepast, want aan je gedrag te merken gaat het soort literatuur dat ik lees jouw pet ver te boven. Maar dit terzijde.

Je hebt een paar leuke linkjes gevonden; ik heb geen tijd om ze nu allemaal te lezen, maar er staan ongetwijfeld diverse mooie plaatjes van voorlopers van de mens.
Waar het mij echter om ging wanneer ik het over de missing link had, is dat puur genetisch gezien het verschil tussen mens en alle andere gevonden / levende soorten (voor zover bekend) te groot is om met de evolutie theorie te verklaren. Evolutie zou je in getallen kunnen uitdrukken, als het aantal genveranderingen dat plaatsvindt per duizend jaar, om maar wat te noemen. Mensen hebben dit ook gedaan en daar blijkt een universeel principe uit te rollen voor de snelheid waarmee evolutie plaatsvindt. De stap nu van een voorganger van de mens (of dit nu zijn directe voorganger is, of een die een aantal stappen verwijderd is) naar de mens zelf, bevat een groter aantal genetische veranderingen dan die logischerwijs in dat tijdsbestek verwacht zou mogen worden. Dit nu schept dan ook een probleem voor mensen die de evolutietheorie aanhangen en momenteel komt men niet verder dan een krampachtige verklaring dat de mens een 300tal genen door infecties met bacterien heeft opgelopen (in zeer korte tijd). Details over deze theorie zijn na te lezen in recente publicaties in het vakblad "Science" (mits je niet het niveau van de Tina gewend bent...).

groet.

Buidelwolf

Buidelwolf

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2005 - 21:23

Allereerst dank voor je complimenten. Ik lees geen damesbladen om te beginnen. Ten tweede heb ik reeds lang geleden een academische opleiding in dit veld voltooid; enig respect van jouw kant is dus wel zo gepast, want aan je gedrag te merken gaat het soort literatuur dat ik lees jouw pet ver te boven. Maar dit terzijde.

Je hebt een paar leuke linkjes gevonden; ik heb geen tijd om ze nu allemaal te lezen, maar er staan ongetwijfeld diverse mooie plaatjes van voorlopers van de mens.
Waar het mij echter om ging wanneer ik het over de missing link had, is dat puur genetisch gezien het verschil tussen mens en alle andere gevonden / levende soorten (voor zover bekend) te groot is om met de evolutie theorie te verklaren. Evolutie zou je in getallen kunnen uitdrukken, als het aantal genveranderingen dat plaatsvindt per duizend jaar, om maar wat te noemen. Mensen hebben dit ook gedaan en daar blijkt een universeel principe uit te rollen voor de snelheid waarmee evolutie plaatsvindt. De stap nu van een voorganger van de mens (of dit nu zijn directe voorganger is, of een die een aantal stappen verwijderd is) naar de mens zelf, bevat een groter aantal genetische veranderingen dan die logischerwijs in dat tijdsbestek verwacht zou mogen worden. Dit nu schept dan ook een probleem voor mensen die de evolutietheorie aanhangen en momenteel komt men niet verder dan een krampachtige verklaring dat de mens een 300tal genen door infecties met bacterien heeft opgelopen (in zeer korte tijd). Details over deze theorie zijn na te lezen in recente publicaties in het vakblad "Science" (mits je niet het niveau van de Tina gewend bent...).

groet.

Sorry als ik je beledigd hebt, maar je academische achtergrond laat zich niet zien in je posting. Een bron geven had geholpen. En het gebruik van de term missing link doet bij velen de alarmbel rinkelen! Verder weet ik zelf ook iets meer van bv. phylogenie dan de gemiddelde NL-er en ben ik ten zeerste verbaasd over het feit dat mensen en chimpansees zo weing van elkaar verschillen in genetisch materiaal.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 september 2005 - 09:07

Sorry als ik je beledigd hebt, maar je academische achtergrond laat zich niet zien in je posting.

Het spijt me dat ik je beledigd heb, maar ik doe het nog een keer? Nice...
Nu kunnen we hier een leuk spelletje van maken om elkaar omstebeurt te beledigen in een post, maar misschien kunnen we daar beter een aparte thread voor starten (Dan hoeven andere mensen ook niet al die onzin over apen-DNA te lezen)?

Een bron geven had geholpen.

De meeste van mijn bronnen zijn vakliteratuur en voor velen totaal oninteressant omdat ze toch niet te volgen zijn (dat commentaar kreeg ik al van een van de moderators), vandaar dat ik ze weglaat. De mensen voor wie deze bronnen wel begrijpelijk leesvoer zijn, zullen ze makkelijk te vinden zijn via bijvoorbeeld pubmed.gov. De uitspraken in een van mijn vorige posts is gebaseerd op publicaties in het blad "science".

Verder weet ik zelf ook iets meer van bv. phylogenie dan de gemiddelde NL-er en ben ik ten zeerste verbaasd over het feit dat mensen en chimpansees zo weing van elkaar verschillen in genetisch materiaal.

Ik denk dat het van belang is, wanneer je je in phylogenie wilt verdiepen, om ook wat te lezen over phylo-genetica en indien nodig over de grondslagen van de genetica. Het boek "The Cell" van Alberts (inmiddels gratis te raadplegen via pubmed) vormt een aardige introductie voor algemene principes, voor het meer detailistische zou ik op zoek moeten naar een referentie (maar ik denk dat je met google en wat .edu sites een heel eind kunt komen). Al snel zul je merken dat wij genetisch gezien meer hetzelde zijn als een gemiddelde bacterie die op je WC-bril woont, dan dat wij ervan verschillen. Vanuit dat oogpunt zou het juist vanzelfsprekend moeten zijn dat we (mens en aap) genetisch zoveel op elkaar lijken.

groet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures