Springen naar inhoud

Versnelling onder hoek bij waterskier

• Log in om te kunnen reageren

rrrrooo

rrrrooo

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 16:07

skiŽr: massa m
wrijvingscoŽfficiŽnt water: Ķ
trekkracht touw: 240N

Waarom is de versnelling van de skiŽr groter als het touw een helling heeft (naar de boot toe) dan als het touw recht is? Wat is de theoretische uitleg hierbij?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 16:39

Bedoel je dat het touw vanaf de skiŽr gezien idealiter omhoog loopt naar de boot?

Als je over zoiets wil nadenken moet je je eens wat extremere situaties beginnen voorstellen. Touw onder een hoek van 45į naar beneden vanaf de skiŽr gezien, en dan in gedachten in stappen 20į naar beneden, horizontaal, 20į naar boven, 45į naar boven.

In de praktijk zijn trekmasten op speedboten echter bij mijn weten niet hoger dan nodig is om de trekkabel vrij te laten draaien boven de buitenboordmotor. Kan ik ook een goeie natuurkundige reden voor bedenken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

rrrrooo

rrrrooo

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 17:14

Inderdaad, vanaf de skiŽr gezien maakt het touw dan bv een hoek van 20į met de horizontaal.
Als het naar beneden trekt neem ik aan dat hij trager gaat door de wrijvingskracht van het water, is het dan ook zo als je een kleine hoek maakt (ten opzichte van horizontaal) dat je minder wrijvingskracht krijgt van het water (doordat je "omhoog" trekt)?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 17:36

Als het naar beneden trekt neem ik aan dat hij trager gaat door de wrijvingskracht van het water, is het dan ook zo als je een kleine hoek maakt (ten opzichte van horizontaal) dat je minder wrijvingskracht krijgt van het water (doordat je "omhoog" trekt)?

Wat mij betreft valide conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures