Versnelling onder hoek bij waterskier

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Versnelling onder hoek bij waterskier

skiër: massa m

wrijvingscoëfficiënt water: µ

trekkracht touw: 240N

Waarom is de versnelling van de skiër groter als het touw een helling heeft (naar de boot toe) dan als het touw recht is? Wat is de theoretische uitleg hierbij?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Versnelling onder hoek bij waterskier

Bedoel je dat het touw vanaf de skiër gezien idealiter omhoog loopt naar de boot?

Als je over zoiets wil nadenken moet je je eens wat extremere situaties beginnen voorstellen. Touw onder een hoek van 45° naar beneden vanaf de skiër gezien, en dan in gedachten in stappen 20° naar beneden, horizontaal, 20° naar boven, 45° naar boven.

In de praktijk zijn trekmasten op speedboten echter bij mijn weten niet hoger dan nodig is om de trekkabel vrij te laten draaien boven de buitenboordmotor. Kan ik ook een goeie natuurkundige reden voor bedenken.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Versnelling onder hoek bij waterskier

Inderdaad, vanaf de skiër gezien maakt het touw dan bv een hoek van 20° met de horizontaal.

Als het naar beneden trekt neem ik aan dat hij trager gaat door de wrijvingskracht van het water, is het dan ook zo als je een kleine hoek maakt (ten opzichte van horizontaal) dat je minder wrijvingskracht krijgt van het water (doordat je "omhoog" trekt)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Versnelling onder hoek bij waterskier

Als het naar beneden trekt neem ik aan dat hij trager gaat door de wrijvingskracht van het water, is het dan ook zo als je een kleine hoek maakt (ten opzichte van horizontaal) dat je minder wrijvingskracht krijgt van het water (doordat je "omhoog" trekt)?
Wat mij betreft valide conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer