Springen naar inhoud

Vissen in belgische sculpturen

• Log in om te kunnen reageren

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44846 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 16:16

Waarom zien de vissen die gebruikt worden in Belgische sculpturen, zoals hieronder, er altijd zo boos, zo "gemeen" uit?

dolfijn_etiket.gif ..... fontein_huy.png

Links een (Antwerps) gedenkteken bij de bron van de Schelde, rechts een fontein in Huy.
In gelijke trant heb ik er intussen best wel veel gezien eigenlijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3044 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 18:00

Waarom zien de vissen die gebruikt worden in Belgische sculpturen, zoals hieronder, er altijd zo boos, zo "gemeen" uit?

Misschien een symbool van het overwonnen kwaad (als het een beeldje bij een middeleeuwse kerk is)? Op de eerste foto ziet het boze monster er overwonnen uit. Maar misschien ook gewoon omdat iedereen zulke monsters altijd intrigerend vond. De monsters van jouw foto's lijken middeleeuwse waterspuwers, of daarop geinspireerd. In de middeleeuwen zie je gebeeldhouwde monsterlijke fabeldieren als waterspuwers op kathedralen, en als pilaarversiering in kloostergangen; getekende fabeldieren in bestiaria (soort encyclopedie van fabeldieren); en fascinerende monsters op de schilderijen van Jeroen Bosch. Die bestiaria waren al populair voor onze middeleeuwen, in Alexandrie.

De visachtige waterspuwers op je foto's zijn misschien afgeleid van de legendarische draak Gargouille (hoewel ik de vleugels mis), die in de Seine leefde. Als hij met zijn lange keel (zijn 'gorgel') water spuwde ontstond er een vloedgolf die schepen en landerijen vernielde. De dappere bisschop van Rouen overwon hem, en sindsdien gaf men waterspuwende beeldjes op gebouwen zijn gedaante.

Johannesdedoper

Johannesdedoper

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 18:31

Misschien een symbool van het overwonnen kwaad (als het een beeldje bij een middeleeuwse kerk is)? Op de eerste foto ziet het boze monster er overwonnen uit. Maar misschien ook gewoon omdat iedereen zulke monsters altijd intrigerend vond. De monsters van jouw foto's lijken middeleeuwse waterspuwers, of daarop geinspireerd. In de middeleeuwen zie je gebeeldhouwde monsterlijke fabeldieren als waterspuwers op kathedralen, en als pilaarversiering in kloostergangen; getekende fabeldieren in bestiaria (soort encyclopedie van fabeldieren); en fascinerende monsters op de schilderijen van Jeroen Bosch. Die bestiaria waren al populair voor onze middeleeuwen, in Alexandrie.

De visachtige waterspuwers op je foto's zijn misschien afgeleid van de legendarische draak Gargouille (hoewel ik de vleugels mis), die in de Seine leefde. Als hij met zijn lange keel (zijn 'gorgel') water spuwde ontstond er een vloedgolf die schepen en landerijen vernielde. De dappere bisschop van Rouen overwon hem, en sindsdien gaf men waterspuwende beeldjes op gebouwen zijn gedaante.

Persoonlijk vind ik ze niet echt boos of lelijk kijken. Hei is gewoon een stijl (Barok), waarin deze dolfijnachtige
monsters, een leuke decoratie waren, en wat mij betreft nog zijn. Je ziet uit die periode ook andere monsters en
maskerons, ook ge-ent op de Romeinse kunst. Heden zijn er ook mode-uitingen van dit soort, meer bij de jeugd
circulerend. Groetjes, Hans.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures