Springen naar inhoud

Studentenrecht

• Log in om te kunnen reageren

jo-sharis

jo-sharis

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 17:26

Nu ik de bel van mijn school soms links en rechts hoor, krijg ik ook weer flitsen van het vorige schooljaar door mijn hoofd, goede en slechte natuurlijk. Maar deze heb ik nooit uit mijn gedachten kunnen zetten: In het tweede (dus ga nu naar het derde middelbaar) had zich in de klas een incident voorgedaan. Een vriendin van mij had mij een propje papier met een tekst erop gegooid. Net op het moment dat ik het wilde opnemen van de grond, had ook mijn leerkracht wiskunde dit gezien. De leerkracht wou natuurlijk weten wie dit had gedaan en keek met strenge ogen mijn richting uit. Natuurlijk zweeg ik in alle talen ook al stond mijn naam op het propje. Daarop stelde de juf een ultimatum. Indien ik niet opbiecht word de hele klas gestraft. Wij kregen ook niet de kans om te overleggen onder de leerlingen he. Uiteindelijk had heel de klas strafstudie plus het schoolreglement overschrijven. Natuurlijk had ik ruzie met heel de klas behalve mijn met mijn vriendin die het propje had gegooid. Maar wat had ik anders kunnen doen ? Ik ben ook geen klikspaan ze.

groetjes Sharis ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8251 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 17:42

Tuurlijk kan dat. Of het 'eerlijk' is, is een heel andere zaak die met recht niks te maken heeft.
"Meep meep meep." Beaker

jo-sharis

jo-sharis

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2010 - 23:19

Tuurlijk kan dat. Of het 'eerlijk' is, is een heel andere zaak die met recht niks te maken heeft.

Natuurlijk was dit 'niet' eerlijk van de leerkracht. Natuurlijk was dit voor haar de makkelijkste weg om haar eigen vel te reden.

Van een leerkracht verwacht je dat ze verstandig handelen. Ik vermoed dat ze daar een kleine opleiding hebben genoten. Zo heeft die leerkracht aanleiding tot pesten gegeven. In de klas wiskunde was ik die achteraan in een hoekje kon zitten enz... Met mijn klasgenoten leefde ik ook steeds op een zelfgemaakte bom die elk moment kon afgaan. Enkel mijn vriendin waar ik niet voor wilde klikken heb ik een goede band. Gelukkig in de richting wetenschappen splits mijn klas enorm en hoop ik een nieuwe start te kunnen maken. Wat als dit incident zich opnieuw voordoet ? Misschien vind ik ooit de oplossing , later tijdens de lessen psychologie. Wie weet.

groetjes Sharis ;)

Tempus

Tempus

• >250 berichten
  • 340 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 00:16

Als je vindt dat een straf onrechtvaardig is, kan je dat melden aan je afdelingsleider. Of als dat niets uithaalt, kan je het ook aan de geschillencommissie melden. Hangt er wel vanaf hoe ver je wil gaan. Ik ga er vanuit dat het in België op ongeveer dezelfde manier geregeld wordt als in Nederland, maar hoe het precies werkt, moet je zelf uitzoeken. Het verbaast me dat je dit niet hebt gezien toen je het schoolreglement moest overschrijven. ;)

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 10:36

Bwa, of dat zon slechte straf was twijfel ik aan
het feit dat je erover klaagt is al een teken dat ze wel ergens effect heeft gehad

Bovendien moet je niet alleen denken aan dat de leerkracht jouw onrechtvaardigheid aandeed, maar daarvoor deed jij hetzelfde bij die leerkracht door zo'n dingen te doen

Je hebt (en vooral je vriendin ofzo) wel erg weinig respect getoond voor het werk dat je leerkracht doet, dus ik snap het wel
Het was ECHT wel veel beter geweest om gewoon te zeggen wie het was, dat is altijd een betere optie

(jammer genoeg kom je maar tot zo'n inzichten eens je uit het secundair bent, op jouw leeftijd zou ik misschien hetzelfde doen)

jo-sharis

jo-sharis

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 12:33

het feit dat je erover klaagt is al een teken dat ze wel ergens effect heeft gehad

Bovendien moet je niet alleen denken aan dat de leerkracht jouw onrechtvaardigheid aandeed, maar daarvoor deed jij hetzelfde bij die leerkracht door zo'n dingen te doen

Je hebt (en vooral je vriendin ofzo) wel erg weinig respect getoond voor het werk dat je leerkracht doet, dus ik snap het wel
Het was ECHT wel veel beter geweest om gewoon te zeggen wie het was, dat is altijd een betere optie

(jammer genoeg kom je maar tot zo'n inzichten eens je uit het secundair bent, op jouw leeftijd zou ik misschien hetzelfde doen)

Hallo Tommeke.

De straf op zich misschien niet. Maar het inschatten van het gevolg, had ze wel kunnen voorzien. Alleja...dat zou je toch verwachten van een volwassen leerkracht wiskunde.

Dingen te doen ? Ik zweeg gewoon he. Omdat ik toen niet wist wat ik moest doen.
Natuurlijk heb ik respect voor leerkrachten. Maar dat heeft volgens mij niets te maken met mijn situatie ze. Kon ik het verhelpen dat mijn vriendin dat propje gooide ? Langs de adere kant heb ik geen spijt om mijn reactie toen in de les.

Als ik jou laatste zin '(jammer genoeg kom je maar tot zo'n inzichten eens je uit het secundair bent, op jouw leeftijd zou ik misschien hetzelfde doen) tussen de regels door lees, lijkt het wel of vriendschap niet meer van belang is na het secundair onderwijs ?

Ach, ik moet het maar achter me laten en me volop concentreren op een nieuw schooljaar.

groetjes Sharis

ps: toch bedankt voor jullie reactie op mijn schrijven.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 13:47

Als ik jou laatste zin '(jammer genoeg kom je maar tot zo'n inzichten eens je uit het secundair bent, op jouw leeftijd zou ik misschien hetzelfde doen) tussen de regels door lees, lijkt het wel of vriendschap niet meer van belang is na het secundair onderwijs ?

Het heeft niet met vriendschap te maken. Het heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die je doet. Zoals ik het lees heb jij niks fout gedaan door je vriendin te beschermen. Het was aan je vriendin om te zeggen dat zij het gedaan had in plaats van te zwijgen en de hele klas strafstudie te bezorgen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 14:12

Het heeft niet met vriendschap te maken. Het heeft te maken met verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die je doet.

Helemaal mee akkoord! Het enige wat jij misschien nog extra kon doen was toch te zeggen wie het propje naar je toe gooide. Hiermee wil je er gewoon op wijzen dat het niet "oké" is om zulke dingen te doen tijdens de les.
Ik bedoel maar dat het meer effect zal hebben op de persoon in kwestie (je vriendin) dan de hele groep straffen. Maar zoals Xenion hierboven al zegt het is in eerste plaats aan haar om die verantwoordelijkheid op te nemen.

Over de leerkracht dan: persoonlijk ben ik tegen straffen zoals "schrijf het schoolreglement x keer over" tenslotte wat ben je ermee? Volgens mij had ze wel iets interessanter kunnen bedenken bijv. een extra taak wiskunde wat overigens ook niet leuk is maar daar heb je vroeg of laat nog iets aan!

Vriendschap is dan misschien NOG belangrijker.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Tempus

Tempus

• >250 berichten
  • 340 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 16:46

Over de leerkracht dan: persoonlijk ben ik tegen straffen zoals "schrijf het schoolreglement x keer over" tenslotte wat ben je ermee? Volgens mij had ze wel iets interessanter kunnen bedenken bijv. een extra taak wiskunde wat overigens ook niet leuk is maar daar heb je vroeg of laat nog iets aan!

Ik vind het allemaal wat overdreven voor een propje. Ik ken de omstandigheden niet, maar als de klas zich voor de rest goed gedragen had, zie ik het probleem niet. Bij mij komt het over als machtsvertoon.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 17:05

Ik vind het allemaal wat overdreven voor een propje. Ik ken de omstandigheden niet, maar als de klas zich voor de rest goed gedragen had, zie ik het probleem niet. Bij mij komt het over als machtsvertoon.

Ook volledig mee akkoord.

Ik zou zeggen vergeet zo'n dingen, er zijn leukere zaken om als herinnering aan school te hebben.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures