Springen naar inhoud

Looping

• Log in om te kunnen reageren

Jochem00444

Jochem00444

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 11:08

Hey allen,

Ik zit met een probleem bij een vraagstuk over een looping. Het vraagstuk is als volgend:

Een massa van 20 kg glijdt zonder wrijving door 2 loopings. Straal looping 1 is 1,5 m, straal 2 is 3m. Massa gaat zonder problemen door looping 1, maar in looping 2 gaat er op een bepaald punt C iets mis (de massa laat los). De beginsnelheid is 10 m/s.

a) Geef de krachten die inwerken op massa in punt B (dit is het hoogste punt in de eerste looping).

b) Wat is de hoek theta wanneer het blokje loskomt van de 2de looping in punt C.

c) Wat is het hoogste punt dat de massa hierna bereikt (schuine worp) en wat is de kromtestraal hierbij?

Geplaatste afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu, vraag 1 is niet het probleem. Die krachten zijn volgens mij de normaalkracht en de zwaartekracht.
Maar als ik dan bij vraag 2 kom zit ik vast. Ik weet dat de beginsnelheid bij de 2e looping gelijk moet zijn als die aan de 1e looping omwille van de wet van behoud van energie. Maar mijn probleem ligt dan vooral bij welke voorwaarde moet ik stellen als het blokje loskomt van de looping. Is die voorwaarde bijvoorbeeld dat de snelheid gelijk is aan 0 of iets dergelijks?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 11:12

Het blokje maak juist de looping als de centripetaalkracht door de zwaartekracht geleverd wordt.
Dat geeft de grenssnelheid. Is de snelheid kleiner, dan valt de bal al voor het hoogste punt.
Is de snelheid groter, dan geeft de loopbaan in het hoogste punt ook normaalkracht = veerkracht.

Veranderd door thermo1945, 29 augustus 2010 - 11:13

Jochem00444

Jochem00444

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 11:22

Het blokje maak juist de looping als de centripetaalkracht door de zwaartekracht geleverd wordt.

Wat bedoel je daar juist mee? Of hoe kom je daaraan?

Jochem00444

Jochem00444

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 12:35

Ok, na even wat verder gekeken te hebben snap ik wat je bedoelde:

LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX
LaTeX

Dus bij deze v of kleiner komt het blokje los. Dan komt echter het volgende probleem. Wat moet ik dan doen? Ik heb dit geprobeerd:

LaTeX met A de beginpositie voor de looping
LaTeX
LaTeX

Maar dan kom ik het volgende uit:
LaTeX

De hoogte van C zou dus 3,6m zijn en als je dan het verschil neemt met de horizontale straal zou C 0,6m hoger liggen en van hieruit kan ik dan LaTeX kunnen berekenen.

LaTeX
LaTeX

En dit zou niet kunnen kloppen want de goeie oplossing zou rond de 28į moeten liggen

Lucas N

Lucas N

• >100 berichten
  • 222 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 13:28

die 5,4 m/s is de snelheid die hij moet hebben in het hoogste punt om net (niet) los te laten.

Tijdens de cirkelbeweging wordt de middelpuntzoekende kracht geleverd door de normaalkracht en de loodrechte component van de zwaartekracht:

LaTeX

Loslaten houdt in dat LaTeX
Bedenk dat de snelheid in de uitdrukking van theta afhangt.
Deze LaTeX kun je vinden met behoud van energie:
LaTeX
hierin is h:

LaTeX

succes

Jochem00444

Jochem00444

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2010 - 16:00

Ok, perfect en alvast bedankt. Ik heb het zo opgelost en kom een hoek LaTeX uit van 27,77į uit (zoals moest dus). Maar nu de volgende vraag van schuine worp. Ik vertrek dus met een v=3,70 m/s als ik de gevonden hoek invul. Ook de hoogte kan ik bepalen: 4,40m. Nu moet ik nog echter het hoogste punt bepalen en de kromtestraal op dat punt.

Geplaatste afbeelding

LaTeX
LaTeX

Op hoogste punt v=0, dus:

LaTeX
LaTeX

Om het hoogste punt dus te bepalen:
LaTeX
LaTeX

Ook dit is weer fout ;) Dit zou rond de 5,1m moeten uitkomen... Zit ik misschien ergens fout met die hoek van 62į?

Veranderd door Jochem00444, 29 augustus 2010 - 16:13

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures